Gå til innhold

Smerter bak på leggen etter jogging


Gjest Treningsivrig gutt på 40

Anbefalte innlegg

Gjest Treningsivrig gutt på 40

Hei Halvor Lauvstad, Jeg er en periodejogger på 40 år. Trente mye frem til jeg var 20 år og føler fortsatt at jeg flyter litt på et grunnlag som ble lagt i ungdommen, men de siste 20 årene har jeg jogget/trent i perioder. Dvs at jeg jogger i perioder gjennom året to til til tre ganger i uken. I lange perioder trener jeg ikke i det hele tatt. I fjor på denne tiden begynte jeg å jogge og fjerde eller femte turen hogg det til bak på leggen. Jeg var helt ute av stand til å jogge på ca. 14 dg. Etter dette tok jeg joggingen opp igjen da jeg og en kamerat trente frem mot sentrumsløpet i Oslo. Dette gikk fint, men under avslutningen på sentrumsløpet kom smerten bak på leggen snikende tilbake igjen. Denne gangen hogg det ikke til, men jeg kjente at smerten var nøyaktig samme sted som et halvt år tidligere. I perioden juli og helt frem til midten av desember i fjor trente jeg nesten ikke, før jeg midt i desember tok opp igjen joggingen. Fra da og frem til nå har jeg jogget ca to ganger i uken (ca. 6-8 turer á en mil). Jeg har vel i det siste følt en viss formstigning og da jeg la opp til tre turer på en og samme uke nå sist kom følingen tilbake bak på leggen. Nøyaktig samme stedet. Jeg måtte bryte joggeturen midtveis, helt ute av stand til å fortsette. Jeg har ikke tråkket over eller noe. Det er akkurat som det er en sene bak på leggen som sier i fra. Jeg har ingen problemer med å gå. Det er når jeg løper jeg kjenner smerten. Kjenner det særlig når jeg står på tå. Har jeg fått en form for betennelse? Er det bare hvile som hjelper for å bli frisk? Hvorfor får jeg det bare i den ene foten og hele tiden føling på det samme stedet? Trenger dette noen form for behandling eller er det jeg som blir for ivrig når jeg først begynner å trene igjen. Ser jo for meg at dette kanskje ikke ville ha skjedd om jeg hadde holdt meg til to turer i uken i en litt lenger periode, før jeg eventuelt økte til tre turer, men dette vet jeg jo ikke sikkert. Dette er veldig ødeleggende på min treningsiver. Hver gang jeg føler at jeg er på gang får jeg en slik smell som gjør at jeg må restituere eller hvile meg tilbake. Har du noen tips om hva dette kan være og hva jeg bør gjøre for å bli kvitt dette problement på permanent basis? Vennlig hilsen Treningsivrig gutt på 40.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest ViViola

Mens du venter på ekspertsvar, så kan jeg si at jeg har opplevd det samme; brått smalt det i leggen, ble ute av stand til å jogge på et par uker. Hadde litt føling med det de første turene da jeg startet opp igjen, så ble det borte - men så kom det tilbake i mildere form for noen uker siden.

Jeg går til behandling for tida, nevnte dette for kiropraktoren min. Han fant punkter i setet/hofta som han klemte på - det var jæ... vondt! - men det ser ut til å fungere. Utrolig nok.

Er spent på svaret du får, jeg også, har fått forklaring at det er muskulært og senebetinget hos meg.

Håper du finner ut av dette! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halvor Lauvstad, helse- og treningsterapeut

Hei og takk for spørsmål!

Dette spørsmålet er av en viss medisinsk karakter, så jeg anbefaler deg å stille spørsmålet til Thor-Øistein Endsjø. Uansett, her er noen innspill inntil Endsjø svarer deg:

Det høres ut som du har en mild form for strekk som kan trenes opp blant annet med eksentrisk og konsentriske legghev øvelser (også kalt "tåhev"). Slike apparater finnes på alle treningssentre, eventuelt kan du også gjøre dette hjemme: stå med tærne på en dørkarm slik at du kan senke hælene litt lavere enn "tånivå". Hev anklene opp. Når du er "oppe", senker du ankelen rolig ned igjen. Gjenta dette 10 - 15 ganger (begge føtter samtidig). Ta en 30 sek pause og gjenta denne serien 2 ganger til. Når du blir sterkere, kan du ta på deg en sekk og fylle den med noe tungt slik at motstanden og treningseffekten øker. Dette kan du fint trene 2-3 ganger i uka. Når du er i opptreningsfasen vil det trolig være lurt å unngå bratte motbakker da det gir ekstra strekk i leggmuskulaturen og heller løpe i flatt/lett terreng.

NB: Kredittkortet ditt vil ikke bli belastet for dette svaret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege

Jeg har vært "ute og reist" noen uker, derfor sen reaksjon fra meg. Jeg treningsrådene fra Halvor er de aller beste.

Slike tilbakevendende smerter i leggen er ikke uvanlig etter en avrivningsskade som du sikkert primært hadde. I etterkant blir muskulaturen litt kortere og svakere og det kommer lett problemer. I tillegg til det du har fått råd om, legg inn sykkeldager. Dette er ikke bare avlastende, men er glimrende sirkulasjonstrening også.

Lykke til !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...