Gå til innhold

Mer om ski og skismøring


....AV

Anbefalte innlegg

Er det best å legge på hardest mulig glider når man glider skiene og har tenkt at den glideren skal holde en stund? Jeg har alltid tenkt at jo hardere, jo glattere, men jeg antar at det er en grunn til at det selges glidere med varierende temperaturområder.

Noen lure tips til en gamling som har lyst til å bli bedre i skøyteteknikk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 56
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • frosken

    17

  • BMS!

    10

  • ....AV

    9

  • Heppsann

    4

Mest aktive i denne tråden

Vet ikke svaret på det du spurte om.

Men vi kjøpte nye ski nå før jul, og da fikk vi beskjed om at skiene burde glides hver 3. uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke svaret på det du spurte om.

Men vi kjøpte nye ski nå før jul, og da fikk vi beskjed om at skiene burde glides hver 3. uke.

Det er sikkert lurt, men det var å gjøre det...

Dessuten kan jo temperaturene endre seg ganske så mye i løpet av tre uker, så problemet mitt er jo det samme, hvilken glider skal jeg bruke?

Takk for innspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Vet ikke svaret på det du spurte om.

Men vi kjøpte nye ski nå før jul, og da fikk vi beskjed om at skiene burde glides hver 3. uke.

''Men vi kjøpte nye ski nå før jul, og da fikk vi beskjed om at skiene burde glides hver 3. uke.''

Ja, jeg ga skiene mine en omgang forleden, og da var det ca. tre år siden sist. Og jeg går faktisk en del på ski! Men skal si glien var god i helgen, ja! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan lese i maaaange timer om gliding og andre former for smøring av ski på swix sine nettsider. Det ligger blant annet en del klipp der som viser hvordan glide, samt masse info om ulike preparater.

se www.swixschool.com Det er nemlig ikke så enkelt at det bare handler om hvor hard glideren skal være, det er noe med hva du bør gjøre før du glider, og hvor mange lag, og i hvilken rekkefølge, og hva slags børster du trenger, og i det hele tatt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det finnes mange typer glidere, som kan koste 1000-vis av kroner for et lag under skiene.

Billig og passe bra er CH-serien til Swix. En stor klump med voks koster en hundrings eller 2, dette kan være lurt å bruke for å mette sålen på skiene med glider. Smelt inn og skrap av noen ganger.

Swix har også glidere som er litt bedre og litt dyrere, LF (lav fluor) tilpasset forskjellige temp. intervaller. Det er nok riktig som du sier at den hardeste holder lengst, men om en vil ha best mulig glid kan det være lurt å sjekke tempen på det du smører med og utetemp når du skal gå. Kjøp en 2-3 stk så har en noe som dekker de fleste føreforhold.

Skal en gjøre det relativt dyrt kan en bruke HF-glider, eller grisedyrt og bruke Cera-pulver. Dette er smurning for de som skal ta merke på Brken og eliteløpere.

Til mosjon på ski holder det lenge med den billigste glideren.

Skiene holder seg lengre om sålen behandles med glider relativt ofte (annenhver uke om en går mye på ski) og turen blir morsommere dersom skiene glir godt.

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg glemte en ting. En kobberbørste for å gni over etter gliding kan være bra, da skaper en litt struktur i sålen og glien blir berde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sikkert lurt, men det var å gjøre det...

Dessuten kan jo temperaturene endre seg ganske så mye i løpet av tre uker, så problemet mitt er jo det samme, hvilken glider skal jeg bruke?

Takk for innspill.

Glideren er den samme uansettt temperatur ute da. Iallefall den typen vi har kjøpt og bruker.

Det er kun festesmøringen vi bruker som går etter temp og snø.

Men vet nok sikkert ikke nok om dette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Men vi kjøpte nye ski nå før jul, og da fikk vi beskjed om at skiene burde glides hver 3. uke.''

Ja, jeg ga skiene mine en omgang forleden, og da var det ca. tre år siden sist. Og jeg går faktisk en del på ski! Men skal si glien var god i helgen, ja! :-)

Vi merket utrolig stor forskjell når vi kjøpte nye ski. De ble da behandlet i butikken.

De gamle skiene mine var 10-12 år, og var ikke behandlet med glider siden de var nye.

Så glien på skiene kunne ikke sammenliknes engang.

Sambo tok på glider igjen etter 4-5 uker. Og håper og tror vi fortsetter å være flinke å behandle skiene, så mye mer gøy med gode ski.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glideren er den samme uansettt temperatur ute da. Iallefall den typen vi har kjøpt og bruker.

Det er kun festesmøringen vi bruker som går etter temp og snø.

Men vet nok sikkert ikke nok om dette

Det er sambo som behandler mine ski. Så vet ikke nok om dette dessverre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glideren er den samme uansettt temperatur ute da. Iallefall den typen vi har kjøpt og bruker.

Det er kun festesmøringen vi bruker som går etter temp og snø.

Men vet nok sikkert ikke nok om dette

Det produseres også glidere beregnet på ulike snøforhold, men det er ikke kritisk slik det kan være med festesmøring. Det eneste du risikerer ved å ikke bruke glider beregnet for det føret som er den aktuelle dagen, er at du får _litt_ dårligere gli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Vi merket utrolig stor forskjell når vi kjøpte nye ski. De ble da behandlet i butikken.

De gamle skiene mine var 10-12 år, og var ikke behandlet med glider siden de var nye.

Så glien på skiene kunne ikke sammenliknes engang.

Sambo tok på glider igjen etter 4-5 uker. Og håper og tror vi fortsetter å være flinke å behandle skiene, så mye mer gøy med gode ski.

''Og håper og tror vi fortsetter å være flinke å behandle skiene, så mye mer gøy med gode ski.''

Samme her. De siste årene har jeg vært mest på ski med små barn, og veldig gode ski har ikke vært så viktig. Og de få turene jeg har vært uten barn har jo kommet så brått på at jeg har "glemt" preppinga :P.

Men liker gå på ski, elsker god glid og har ambisjoner om å bli flinkere her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det produseres også glidere beregnet på ulike snøforhold, men det er ikke kritisk slik det kan være med festesmøring. Det eneste du risikerer ved å ikke bruke glider beregnet for det føret som er den aktuelle dagen, er at du får _litt_ dårligere gli.

Ok. Jeg er som sagt ikke så veldig inne i dette - er sambo som gjør dette på skiene våre. Men tror at det kun er 1 glider han har brukt hittil.

De har iallefall MYE bedre gli enn de gamle skiene som var 10-12 år, som ikke var behandlet siden de var nye. Altså mye mer gøy å gå på ski.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Og håper og tror vi fortsetter å være flinke å behandle skiene, så mye mer gøy med gode ski.''

Samme her. De siste årene har jeg vært mest på ski med små barn, og veldig gode ski har ikke vært så viktig. Og de få turene jeg har vært uten barn har jo kommet så brått på at jeg har "glemt" preppinga :P.

Men liker gå på ski, elsker god glid og har ambisjoner om å bli flinkere her.

Sønnen vår har begynt i ski-klubben, og derfor har det blitt mye mer ski-gåing på oss alle sammen. Og også nye ski på oss alle.

Men ser jeg må øve meg masse, blir jo sliten av å gå sammen han nå, helt plutselig fra i fjor til i år. I fjor så trasket vi på tur, måtte lirke og lokke, nå går vi 1 mil på under 1 time. Så det går i riktig retning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men sånne som meg, som ikke kan smøre i det hele tatt, finnes det noe kjempelettvint?

Jeg har lest om en tape eller no, tror jeg, også om en spray.

Mann ordner skiene mine, men jeg har noen uker nå, som jeg har mulighet til å gå på ski på dagtid, noen tips til en som hater å smøre, men ikke vil ha smørefri ski, untatt i påsken ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men sånne som meg, som ikke kan smøre i det hele tatt, finnes det noe kjempelettvint?

Jeg har lest om en tape eller no, tror jeg, også om en spray.

Mann ordner skiene mine, men jeg har noen uker nå, som jeg har mulighet til å gå på ski på dagtid, noen tips til en som hater å smøre, men ikke vil ha smørefri ski, untatt i påsken ;-)

Jeg har prøvd tapen. Den fungerer fint, men den erstatter klister, og det er ikke klisterføre nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd tapen. Den fungerer fint, men den erstatter klister, og det er ikke klisterføre nå.

Åhh, det var jeg ikke klar over, at tapen var isteden for klister..

Hva skal en stakkars latsabb finne på, lære seg å smøre ski kanskje ;-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men sånne som meg, som ikke kan smøre i det hele tatt, finnes det noe kjempelettvint?

Jeg har lest om en tape eller no, tror jeg, også om en spray.

Mann ordner skiene mine, men jeg har noen uker nå, som jeg har mulighet til å gå på ski på dagtid, noen tips til en som hater å smøre, men ikke vil ha smørefri ski, untatt i påsken ;-)

Det finnes skismurning på tape ja, bare å rulle ut!

Dette har jeg bare såvidt prøvd, men skal etter det jeg har hørt gi brukbare ski under de fleste forhold. All skismurning fjernes, rubb med litt sandpapir, og legg på smøretape så jevnt som en har tålmodighet til. Forsøk å gni ut med kork, og sett til avkjøling ute en stund før en skal bruke skiene.

Tapen bygger kanskje litt mer i høyden, så for å opprettholde glien kan det være lurt å korte ned smøresonen litt.

Dette skal da forhåpentligvis sitte på i noen hundre km, og spare tid før hver skitur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes skismurning på tape ja, bare å rulle ut!

Dette har jeg bare såvidt prøvd, men skal etter det jeg har hørt gi brukbare ski under de fleste forhold. All skismurning fjernes, rubb med litt sandpapir, og legg på smøretape så jevnt som en har tålmodighet til. Forsøk å gni ut med kork, og sett til avkjøling ute en stund før en skal bruke skiene.

Tapen bygger kanskje litt mer i høyden, så for å opprettholde glien kan det være lurt å korte ned smøresonen litt.

Dette skal da forhåpentligvis sitte på i noen hundre km, og spare tid før hver skitur.

Og her beskrives framgangsmåten litt mer fyldig:

http://www.stayer.com/index.php?id=246

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...