Gå til innhold

Stinkende barn - av røykende foreldre


løvinne71

Anbefalte innlegg

''Man blir ikke hyggelig av å røyke, men det er ofte de mest tolerante og minst dømmesyke menneskene som røyker.''

Det er ikke min oppfatning. Nå kjenner jeg færre og færre som røyker, men flere av dem kritiserer andre for andre ting. Kanskje for å veie opp for at de selv røyker? At de må sette andre i dårlig lys også.. De føler seg vel kanskje truet

Man har lett for å komme i forsvar når man blir angrepet hele tiden:-) Slik er det bare :-)

De som røyker i dagens Norge gjør ikke noe mer ulovlig enn de som spiser kokt skinke. Det som er irriterende er at det skal sidestilles med at man er ressurssvak- til og med som forelder. Vi som røyker gjør faktisk ikke noe ulovlig, bare noe ufornuftig på lang sikt. Vi er ikke narkomane som flyr på gatene og dealer dop. Men noen ganger kan det føles sånn.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 214
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Colette

    51

  • morsan

    26

  • hidi, the scorpion

    17

  • candyqueen_83

    16

Takk i like måde ;-)

Jeg har masse flotte mennesker i min omgangskrets, og kan ikke komme på en eneste som ikke er hyggelig (av både røykere og ikke-røykere). Det er forresten utrolig mange andre ting enn røyking som kan vise et menneskes svakhet ;)

Vi som er ikkerøykere må tolerere at folk røyker, og de som røyker må tolerere at vi helst vil slippe å bli utsatt for andres røyk. Det er dette som handler om romslighet :)

OK:-) Godt at din verden er så fin og flott, togli:-) Og at alle er så velfungerende at de ikke trenger det minste lille stimuli i hverdagen. Min hverdag er annerledes. På min arbeidsplass røyker alle - men de er fantastisk hyggelige og snille mennesker. Og det skulle jeg tro var det aller viktigste :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som ansvarlige foreldre må man bare forklare dette for barna på samme måte som man må forklare saker og ting som kommer på forsida av ukepressen....

Ja, selvfølgelig. La oss bare håpe at det ikke er så skadelig for dem som røyk er.....Jeg er i hvert fall alvorlig bekymret for barna som vokser opp i dag mht all informasjonen de må forholde seg til. Som barn - og ikke voksne mennesker. Skremmende:-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nøye sammenheng mellom det fysiske og det psykiske i en menneskekropp - så man skal ikke se bort fra at det kan være helseskadelig for et barn å se slike "advarsler". Jeg ville i hvert fall ha blitt vetteskremt av å se noe slikt som barn- for deretter å kople det til min kjære pappa, som røkte. Jeg var et følsomt barn - og jeg vet at det ville ha skremt vettet av meg. Men heldigvis så kan ikke 4-5-åringer lese, stort sett:-(

''Jeg ville i hvert fall ha blitt vetteskremt av å se noe slikt som barn- for deretter å kople det til min kjære pappa, som røkte.''

Kanskje faren din da heller ville ha gjemt unna røykpakken enn å la den ligge å slenge hjemme?

Eller kanskje han til og med hadde redusert røykingen sin?

Det kan neppe være vtil om at det er de siste tiårs økte fokus på anti-røykekampanjer som har æren for den store nedgangen i antall røykere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke du helt skjønner hva jeg mener, dessverre.....Jeg snakker ikke bare om lukter som er helseskadelige. Men en generell evne til å tåle at noe lukter vondt.

Jeg vet at det er fullt ut akseptert i dag å fortelle alle røykere at de lukter vondt. Og at 4-5 -åringer forteller voksne mennesker at de ikke skal røyke - fordi de kan dø av det. Jeg vet også om barn som gråter seg i søvn fordi mamma og/eller pappa røyker - og at de kommer til å dø. Tror du det er helsefremmende for små barn? Rent psykisk? Eller har vi latt det gå for langt?

''Jeg vet også om barn som gråter seg i søvn fordi mamma og/eller pappa røyker - og at de kommer til å dø. Tror du det er helsefremmende for små barn? Rent psykisk? Eller har vi latt det gå for langt?''

I sånne tilfeller håper jeg inderlig mamma eller pappa tar til seg hvilken belastning de påfører ungene sine og stumper røyken en gang for alle!

Lungekreft _rammer_ unge mennesker. For røykende kvinner i 40-årene er dette en helt reell risiko de er nødt til å forholde seg til. Og i dag er det slett ikke uvanlig at mødre i førtiårene har ganske små barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, selvfølgelig. La oss bare håpe at det ikke er så skadelig for dem som røyk er.....Jeg er i hvert fall alvorlig bekymret for barna som vokser opp i dag mht all informasjonen de må forholde seg til. Som barn - og ikke voksne mennesker. Skremmende:-(

Rart at du er mer bekymret for at barn kan f eks lese advarsler på røykpakka enn at de utsettes for passiv røyking hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest togli

OK:-) Godt at din verden er så fin og flott, togli:-) Og at alle er så velfungerende at de ikke trenger det minste lille stimuli i hverdagen. Min hverdag er annerledes. På min arbeidsplass røyker alle - men de er fantastisk hyggelige og snille mennesker. Og det skulle jeg tro var det aller viktigste :-)

Hæ??? Sa jeg ikke nettopp at røyking ikke er den eneste lasten man kan ha?? :)

Det er nesten så jeg aner en slags dårlig samvittghet for at du røyker?

Du velger jo selv hva du vil gjøre med ditt liv, og om du ønsker å røyke eller ikke. Ingen har rett til å blande seg opp i det. Det eneste man har rett til, er å kreve at røykere røyker uten å sjenere andre.

Problemet er at du bagatelliserer det at røyking kan være til plage for mange mennesker. Du mener at det bare er tull at folk kan bli syke av røyking osv. selv om all forskning beviser det motsatte.

Min verden er absolutt ikke perfekt, for røyking er ikke det eneste uperfekte man kan bedrive ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg ville i hvert fall ha blitt vetteskremt av å se noe slikt som barn- for deretter å kople det til min kjære pappa, som røkte.''

Kanskje faren din da heller ville ha gjemt unna røykpakken enn å la den ligge å slenge hjemme?

Eller kanskje han til og med hadde redusert røykingen sin?

Det kan neppe være vtil om at det er de siste tiårs økte fokus på anti-røykekampanjer som har æren for den store nedgangen i antall røykere.

''Kanskje faren din da heller ville ha gjemt unna røykpakken enn å la den ligge å slenge hjemme?''

Herregud...dette er faktisk skremmende lesning. Jeg syntes det ville ha vært mye verre med en far som lurte meg enn en far som sto for den han var - på godt og vondt. Ærlig talt.....jeg er på grensen til å være sjokkert.-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Ja, selvfølgelig. La oss bare håpe at det ikke er så skadelig for dem som røyk er.....Jeg er i hvert fall alvorlig bekymret for barna som vokser opp i dag mht all informasjonen de må forholde seg til. Som barn - og ikke voksne mennesker. Skremmende:-(

Det er jeg enig i - men her er advarslene på røykpakken bare en liten bagatell i forhold til all annen info man får ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

''Kanskje faren din da heller ville ha gjemt unna røykpakken enn å la den ligge å slenge hjemme?''

Herregud...dette er faktisk skremmende lesning. Jeg syntes det ville ha vært mye verre med en far som lurte meg enn en far som sto for den han var - på godt og vondt. Ærlig talt.....jeg er på grensen til å være sjokkert.-(

Huff da... Du får telle til ti ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser ingen publikasjoner - utenom de som finnes omtrent hver dag - på nettet. Jeg har ikke skrytt på meg verken doktorgrad eller andre former for ekspertise. Men artikler om "passiv røyking" og dens skadevirkninger - har jeg alltids fått med meg.

I fare for å gjenta meg selv: Jeg tror ikke slavisk på forskningsrapporter- i og med at ekspertisen ikke engang klarer å bli enig med seg selv- veldig ofte. Jeg prøver å forholde meg til sunn fornuft. Og for å være ærlig: De hyggeligste og mest jordnære menneskene jeg møter - er nettopp røykerne. Av en eller annen merkelig, urasjonell grunn. Men slik er det :-) Og jeg unner mine nærmeste småbarn i famliien å møte de samme hyggelige menneskene:-)

Det vil jeg tro er fordi det stort sett er dem du møter, - med restriksjoner rundtom på offentlige steder samles røykerne rundt de askebegrene som er, og treffer dermed likesinnede. Og når du treffer en annen røyker har dere umiddelbart noe til felles.

Det blir som at jeg umiddebart føler fellesskap med andre som holder på med en utdanning innen helse, f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Kanskje faren din da heller ville ha gjemt unna røykpakken enn å la den ligge å slenge hjemme?''

Herregud...dette er faktisk skremmende lesning. Jeg syntes det ville ha vært mye verre med en far som lurte meg enn en far som sto for den han var - på godt og vondt. Ærlig talt.....jeg er på grensen til å være sjokkert.-(

Virkelig??

Det er jo nettopp dette de gjør - i praksis - de foreldrene som går ut og røyker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ganger er du så firkantet, togli:-) Man blir ikke hyggelig av å røyke, men det er ofte de mest tolerante og minst dømmesyke menneskene som røyker. Fordi de kjenner til hva svakhet er....bl.a. Det er min mening - og ingen sannhet:-)

Jo. Folk har blitt mye mindre hyggelige i løpet av de siste 10 årene. Men det er også bare min mening :-)

Kanskje du går såpass godt overens med disse røykerne fordi du er så veldig opptatt av å "forsvare" din last, og da er de på "din side"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Jeg vet også om barn som gråter seg i søvn fordi mamma og/eller pappa røyker - og at de kommer til å dø. Tror du det er helsefremmende for små barn? Rent psykisk? Eller har vi latt det gå for langt?''

I sånne tilfeller håper jeg inderlig mamma eller pappa tar til seg hvilken belastning de påfører ungene sine og stumper røyken en gang for alle!

Lungekreft _rammer_ unge mennesker. For røykende kvinner i 40-årene er dette en helt reell risiko de er nødt til å forholde seg til. Og i dag er det slett ikke uvanlig at mødre i førtiårene har ganske små barn.

Skremsler, skremsler.......Men vanlig? Neppe. Jeg husker så godt vår eminente professor Per Fuggeli be våre kjære politikere om et "år fri" fra skremsler og sykdomsprat for Norges innbyggere. Fordi han mente at alt sykdomspratet snart gikk på helsa løs....for de fleste av oss:-( Og at det alene var en grunn til sykdom hos mange av oss, og at det med trivsel og livsglede var en viktig faktor for å oppnå god helse. Helse er ikke bare teknikk/fysiologi, men psyken spiller også med...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prust

Ja, selvfølgelig. La oss bare håpe at det ikke er så skadelig for dem som røyk er.....Jeg er i hvert fall alvorlig bekymret for barna som vokser opp i dag mht all informasjonen de må forholde seg til. Som barn - og ikke voksne mennesker. Skremmende:-(

Jeg har sittet på sidelinja og fulgt diskusjonen deres. Jeg er en ihuga røyemotstander, det legger jeg ikek skjul på - og jeg synes røyk lukter vondt, og jeg synes det lukter vondt av røykere.

MEN - jeg har en svigermor jeg er veldig glad i, som røyker, og jeg slites veldig i det dilemmaet som kommer opp når ungene spør om røyking (de gjør det ikke ofte). Jeg sier jo at bestemor røyker fordi hun synes det er godt - men jeg sier også at det ikke er bra for kroppen å røyke. Og barna har en bestefar som døde av KOLS, og de vet at dette hadde sammenheng med røyken.

Ungene er kjempeglade i sin bestemor, og jeg skulle virkelig ønske at hun sluttet, først og fremst for sin egen del, men også for at ungene skulle slippe en bekymring angående henne helse (tror ikke de tenker så mye på det ennå, men det kommer nok).

Jeg har også én kollega som røyker litt - men det gjør meg selvsagt ikke noe (det var verre for 9 år siden da en tidligere kollega pleide å røye på kontoret sitt....).

I tillegg til disse to er det bare 1-2 stykker til i min omgangskrets som røyker - så det er veldig lite vanlig blant de vi er sammen med. Dermed opprettholdes min fintfølende nese...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart at du er mer bekymret for at barn kan f eks lese advarsler på røykpakka enn at de utsettes for passiv røyking hjemme.

Akkurat når det gjelder barn så er jeg faktsik svært bekymret for det psykiske. Som ofte danner grunnlaget for det fysiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pip the Great Tit

Ja, selvfølgelig. La oss bare håpe at det ikke er så skadelig for dem som røyk er.....Jeg er i hvert fall alvorlig bekymret for barna som vokser opp i dag mht all informasjonen de må forholde seg til. Som barn - og ikke voksne mennesker. Skremmende:-(

Men kjære deg, det er da ingenting imot hva de må forholde seg til hvis de faktisk begynner å røyke fordi de har vært skånet for all informasjon om hvor skadelig det er! Informasjon virker preventivt, så enkelt er det. At de vet betyr ikke at de elsker den røykende bestemora mindre, og det påfører dem neppe traumer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Her lukter det rent

Jeg kjenner ingen som røyker inne lenger, men jeg kjenner noen feite folk som svetter mye. Det stinker svette i det hjemmet. Må hive klærne rett til vask når jeg kommer hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kjære deg, det er da ingenting imot hva de må forholde seg til hvis de faktisk begynner å røyke fordi de har vært skånet for all informasjon om hvor skadelig det er! Informasjon virker preventivt, så enkelt er det. At de vet betyr ikke at de elsker den røykende bestemora mindre, og det påfører dem neppe traumer.

Jeg klarer ikke lenger å besvare/forholde meg til alle de tilbakemeldingene jeg får- som den eneste som tør å svare motsatt av alle de andre i denne tråden. Jeg skjønner at jeg er politisk ukorrekt - til 100% - men jeg mener allikvel det jeg sier. Jeg synes det er en uting at så mange lærer opp ungene sine til uten videre å forakte røykere. Uten å vite hva de ellers står for- som mennesker.

Jeg skulle rett og slett bare ønske at flere mennesker klarte å tenke selv. Folk lukter vondt av å røyke, og det er er ikke noe godt forbilde for et barn. Jeg legger meg flat for det. Men å ukritisk sluke alt som blir framlagt i forskningsrapporter....det synes jeg er mildets talt uselvstendig tenkning.

Jeg gir opp med mine motargumenter - og skjønner at jeg ikke når fram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prust

Jeg klarer ikke lenger å besvare/forholde meg til alle de tilbakemeldingene jeg får- som den eneste som tør å svare motsatt av alle de andre i denne tråden. Jeg skjønner at jeg er politisk ukorrekt - til 100% - men jeg mener allikvel det jeg sier. Jeg synes det er en uting at så mange lærer opp ungene sine til uten videre å forakte røykere. Uten å vite hva de ellers står for- som mennesker.

Jeg skulle rett og slett bare ønske at flere mennesker klarte å tenke selv. Folk lukter vondt av å røyke, og det er er ikke noe godt forbilde for et barn. Jeg legger meg flat for det. Men å ukritisk sluke alt som blir framlagt i forskningsrapporter....det synes jeg er mildets talt uselvstendig tenkning.

Jeg gir opp med mine motargumenter - og skjønner at jeg ikke når fram.

Må bare svare deg her - jeg oppdrar absolutt ikke mine barn til å forakte røykere - jeg er altfor glad i noen av mine kjære som røyker til det!

Men jeg stikker ikke under en stol at det er farlig å røyke når barna spør. Jeg prediker ikke noen dommedag over kjære slektninger som røyker, men svarer kort og greit når ungene spør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...