Gå til innhold

Blæren tømmer seg ikke etter fødsel


Gjest bille55

Anbefalte innlegg

For 4 dager siden fødte jeg med en nydelig gutt. Det ble brukt epidural, pudendal og vakum under fødselen. Jeg har ikke klart å tisse etter fødselen. Kun noen dråper innimellom, og har blitt kateterisert hver 4-5t. De to første tømmingene var >500 ml, og de andre har vel vært rundt 400 - 500ml. Nå har jeg fått et kateter jeg skal gå med i to dögn og så skal jeg tilbake på sykehuset for å sjekke om det har hjulpet. Jeg lurer på om det er mulig for at jeg aldri klarer å tisse normalt igjen? Eller om det kan gå seg til av seg selv. Kan det hende at jeg må kateterisere meg selv resten av livet? Og evt. hvor stor er sjansen for det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror dette er en relativt vanlig bivirkning etter epidural- og spinalanestesi. Antakelig kommer du igang igjen av deg selv, alternativt finnes det teknikker du kan bruke i en overgangsfase (noen lærer seg til å banke lett på blæren rett over symfysen, og la dette være utløsende signal til vannlating f.eks).

Det ordner seg nok! :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siri Harket, uroterapeut

Hei.Gratulerer med gutten. Det du beskriver er desverre ikke så uvanlig etter epidural bedøvelse. Stoffene som blir brukt iden form for bedøvelse kan lett påvirke blæra. Det at blæra har hatt over 500 ml er ikke så bra, men det betyr ikke at det ikke kan gå bra. Det som er viktig er at du nå ser hvordan det går etter at kateteret fjernes. Det er viktig at de da sjekker deg slik at de ser at du får tømt blæra tom når du later vannet. med en slapp blæremuskel kan det nemlig skje at du tømmer litt men ikke alt. Faren da er stor for urinveisinfeksjoner. En blære skal helst ikke romme mer enn max 400 ml. Dersom du ikke får tømt deg kan det være at du bør bruke et engangskateter. Dette kan du gjøre selv, men må nok gjøre det ca 4 ganger på dag. Blæremuskelen kan igjen bli elastisk og bra slik at den vil klare å tømme seg uten kateter etterhvert. De fleste blir bra etter kort tid. Utfordringen er å få det gjort samtidig som en skal ta seg av en liten nyfødt. Husk at de aller fleste blir bra, men at en periode med engangskateter kan bli nødvendig. Jeg har vært bort i mange som har opplevd det samme som deg, og det går oftest over etter en periode. . Dette går seg nok til men det er viktig at det taes alvorlig og behandling satt i gang om du ikke får tømt tomt. LYKKE TIL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.Gratulerer med gutten. Det du beskriver er desverre ikke så uvanlig etter epidural bedøvelse. Stoffene som blir brukt iden form for bedøvelse kan lett påvirke blæra. Det at blæra har hatt over 500 ml er ikke så bra, men det betyr ikke at det ikke kan gå bra. Det som er viktig er at du nå ser hvordan det går etter at kateteret fjernes. Det er viktig at de da sjekker deg slik at de ser at du får tømt blæra tom når du later vannet. med en slapp blæremuskel kan det nemlig skje at du tømmer litt men ikke alt. Faren da er stor for urinveisinfeksjoner. En blære skal helst ikke romme mer enn max 400 ml. Dersom du ikke får tømt deg kan det være at du bør bruke et engangskateter. Dette kan du gjøre selv, men må nok gjøre det ca 4 ganger på dag. Blæremuskelen kan igjen bli elastisk og bra slik at den vil klare å tømme seg uten kateter etterhvert. De fleste blir bra etter kort tid. Utfordringen er å få det gjort samtidig som en skal ta seg av en liten nyfødt. Husk at de aller fleste blir bra, men at en periode med engangskateter kan bli nødvendig. Jeg har vært bort i mange som har opplevd det samme som deg, og det går oftest over etter en periode. . Dette går seg nok til men det er viktig at det taes alvorlig og behandling satt i gang om du ikke får tømt tomt. LYKKE TIL

Takk for fine tilbakemeldinger. Jeg har fått beskjed av uroterapeut på sykehuset at det kommer til å gå til av seg selv, men at jeg må tömme meg regelmessig hjemme selv. Så jeg håper det stemmer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 år senere...
AnonymBruker

Hei! Jeg er i samme situasjon som du var og er veldig engstelig for at dette skal bli min nye hverdag. Hvordan går det med deg i dag? 

Anonymkode: f5e92...f7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...