Gå til innhold

Kanskje aldri bli mor?


henrikke71

Anbefalte innlegg

Jeg fikk samme beskjed for drøye 10 år siden, for høye FSH-tall og var på vei inn i overgangsalderen, i en alder av 28 år. Jeg hadde da vært igjennom 4 IVF/ICSI-forsøk og fikk denne beskjeden svart på hvitt fra sykehuset.

Takk og lov at de tok så alvorlig feil. Nå har jeg to jenter og er gravid igjen. Dvs. jeg har greid å få til tre mirakler. Ikke gi opp!

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg fikk samme beskjed for drøye 10 år siden, for høye FSH-tall og var på vei inn i overgangsalderen, i en alder av 28 år. Jeg hadde da vært igjennom 4 IVF/ICSI-forsøk og fikk denne beskjeden svart på hvitt fra sykehuset.

Takk og lov at de tok så alvorlig feil. Nå har jeg to jenter og er gravid igjen. Dvs. jeg har greid å få til tre mirakler. Ikke gi opp!

Lykke til :)

What??!! Du gravid igjen? Går du aldri ut på dato du da? ;-D

Gratulerer hjerteligst, så hyggelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

What??!! Du gravid igjen? Går du aldri ut på dato du da? ;-D

Gratulerer hjerteligst, så hyggelig!

Tusen takk :)

Nei, jeg er evig ung - hehe...:) Regner med det blir siste gangen nå.

Vi får i hvert fall verdens fineste lille julegave i år!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Jeg ser at dere er opptatt av det med FSH og at dere tror at det gir svaret om fruktbarhet, men så enkelt er det ikke. FSH må for det første tas tidlig i syklus (best på dag 3) da FSH kan øke til omkring 20 ved eggløsning. Jeg har sett kvinner med FSH på over 50 hvor vi har trodd at de var kommet i overgangsalder og 'alt håp var ute', og så er de allikevel blitt gravide, og det helt uten hjelp. Så ikke gi opp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at dere er opptatt av det med FSH og at dere tror at det gir svaret om fruktbarhet, men så enkelt er det ikke. FSH må for det første tas tidlig i syklus (best på dag 3) da FSH kan øke til omkring 20 ved eggløsning. Jeg har sett kvinner med FSH på over 50 hvor vi har trodd at de var kommet i overgangsalder og 'alt håp var ute', og så er de allikevel blitt gravide, og det helt uten hjelp. Så ikke gi opp!

Hos meg sjekket de FSH gjennom en hel syklus i forbindelse med at jeg skulle være med å teste en ny metode for IVF-behandling, så mine verdier var fra flere dager gjennom syklusen. St.Olavs (den gang RiT) i Trheim konkluderte med at mine verdier tilsa at jeg var på vei inn i overgangsalderen. De skrev det i brev til meg så jeg har det svart på hvitt... Men så feil kunne de ta, heldigvis. Jeg sitter nå her gravid med nr.tre (uten noen form for behandling for å bli gravid for noen av de tre)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når en har for høyt FSH-tall så er det en indikasjon på at man er på vei inn i overgangsalderen. Dette tallet skal helst ligge under 10. Mitt ligger på henholdsvis tolv og femten. Mange steder gir de ikke fertilitetsbehandling til kvinner som ligger på femten og over fordi sjansene er for små for positivt utslag rett og slett.

Noen kvinner er så uheldige å få forhøyet FSH allerede i tjueåra. Andre kan være langt over førti og stadig ha et FSH på 7 eller mindre.

Det som er sikkert er, at hvis jeg hadde hatt den viten noen år tidligere som jeg har nå, ville jeg ha tatt den blodprøven når jeg passerte 30. Og det vil jeg faktisk oppfordre kvinner som passerer 30 å gjøre, sånn at de ikke sitter med sjokket som 38-årige som meg.

Jeg selv hadde ikke drømt å komme i denne situasjonen da de fleste av mine venninner ventet med å få barn til godt over de 30. Alle med gode resultater. Den siste fikk barn her for et halvt år siden, 40 år gammel.

Ok. takk for at du tok deg tid til å svare :-)

Det er jo veldig synd at dette skjer, men er det ikke noe de kan gjøre med det? Hormonbehandlinger osv? Hva har legen sagt ang. mulighet for å bli gravid med de nivåene du har? Er det helt umulig eller bare redusert mulighet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ville bare si at jeg føler veldig med deg i forhold til det du har gått igjennom (og delt med leserne her på DOL).

Jeg synes absolutt ikke din situasjon høres håpløs ut, for det første er jo ikke dine FSH verdier veldig høye, og FSH verdiene er også veldig syklusavhengige og varierer både i samme syklus og mellom sykluser.

Du vet vel allerede at det nylig er kommet en ny blodprøve som langt sikrere fastslår befrukningsevnen...? Den heter antimüllerhormon. Prøven gir et mye mer pålitelig svar på eggstokkenes funksjon og fruktbarhetsevne enn f.eks. FSH. Du bør be om å få tatt denne prøven om det ikke allerede er gjort.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg fikk samme beskjed for drøye 10 år siden, for høye FSH-tall og var på vei inn i overgangsalderen, i en alder av 28 år. Jeg hadde da vært igjennom 4 IVF/ICSI-forsøk og fikk denne beskjeden svart på hvitt fra sykehuset.

Takk og lov at de tok så alvorlig feil. Nå har jeg to jenter og er gravid igjen. Dvs. jeg har greid å få til tre mirakler. Ikke gi opp!

Lykke til :)

Lenge siden jeg har vært her nå, men tusen takk for svar, det var gode nyheter:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at dere er opptatt av det med FSH og at dere tror at det gir svaret om fruktbarhet, men så enkelt er det ikke. FSH må for det første tas tidlig i syklus (best på dag 3) da FSH kan øke til omkring 20 ved eggløsning. Jeg har sett kvinner med FSH på over 50 hvor vi har trodd at de var kommet i overgangsalder og 'alt håp var ute', og så er de allikevel blitt gravide, og det helt uten hjelp. Så ikke gi opp!

Bare du var min gynekolog, jeg satt overfor en såkalt spesialist her i Danmark for litt over en måned siden som fikk meg overbevist om at sjansene mine er bortimot null. Hun sendte oss likevel i fertilitetsbehandling da, så helt uten håp var hun vel ikke;)

Men dette er veldig gode nyheter for meg, takk for at du som fagperson tok deg tid til å skrive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. takk for at du tok deg tid til å svare :-)

Det er jo veldig synd at dette skjer, men er det ikke noe de kan gjøre med det? Hormonbehandlinger osv? Hva har legen sagt ang. mulighet for å bli gravid med de nivåene du har? Er det helt umulig eller bare redusert mulighet?

Ja, nå svarer jeg veldig sent da, har ikke vært her på en stund. Gynekologen jeg var hos turde ikke å si hvilke sjanser vi hadde, bare at de var minimale. Og hun begynte å snakke om eggdonasjon og adopsjon. Jeg har tatt 3 FSH-prøver på dag 2 og tre i mens og har et nivå på henholdvis 15, 12, 14,5.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville bare si at jeg føler veldig med deg i forhold til det du har gått igjennom (og delt med leserne her på DOL).

Jeg synes absolutt ikke din situasjon høres håpløs ut, for det første er jo ikke dine FSH verdier veldig høye, og FSH verdiene er også veldig syklusavhengige og varierer både i samme syklus og mellom sykluser.

Du vet vel allerede at det nylig er kommet en ny blodprøve som langt sikrere fastslår befrukningsevnen...? Den heter antimüllerhormon. Prøven gir et mye mer pålitelig svar på eggstokkenes funksjon og fruktbarhetsevne enn f.eks. FSH. Du bør be om å få tatt denne prøven om det ikke allerede er gjort.

Lykke til!

Tusen takk for det Tinkebøtta:) Nå er det en stund siden jeg har vært her, så derfor er jeg litt sen til å svare.

Det høres veldig interessant ut, jeg har overhode ikke hørt om den prøven, og det er da rart de ikke har nevnt den for meg nå som jeg har vært inne og tatt den ene prøven etter den andre. Jeg vil hvertfall nevne den når jeg kommer inn til første undersøkelse på fertilitetsklinikken i slutten av måneden:-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk :)

Nei, jeg er evig ung - hehe...:) Regner med det blir siste gangen nå.

Vi får i hvert fall verdens fineste lille julegave i år!

Og forresten, gratulerer så mye, og hurra for at legene tok feil:-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for det Tinkebøtta:) Nå er det en stund siden jeg har vært her, så derfor er jeg litt sen til å svare.

Det høres veldig interessant ut, jeg har overhode ikke hørt om den prøven, og det er da rart de ikke har nevnt den for meg nå som jeg har vært inne og tatt den ene prøven etter den andre. Jeg vil hvertfall nevne den når jeg kommer inn til første undersøkelse på fertilitetsklinikken i slutten av måneden:-D

Vi tar i hvert fall denne prøven ved fertilitetssenteret på min arbeidsplass i Oslo. Men det er mulig at dette er noe som "vanlige" gynekologer ikke er så kjent med ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi tar i hvert fall denne prøven ved fertilitetssenteret på min arbeidsplass i Oslo. Men det er mulig at dette er noe som "vanlige" gynekologer ikke er så kjent med ennå.

Hva skal tallet ligge på på antimüllerhormonet, for at det er innefor "normalen", vet du det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skal tallet ligge på på antimüllerhormonet, for at det er innefor "normalen", vet du det?

Har dessverre ikke dette for hånden her nå, men kan prøve å huske å sjekke på jobb i morgen :-)

Her er noen linker hvis du vil lese mer:

http://www.dagensmedisin.no/nyheter/2009/10/02/kan-beregne-eggreserven/index.xml

Denne neste er ganske vitenskapelig skrevet, så du må kanskje hoppe over en del. Står også at prøven ikke analyseres i Norge ennå, men det stemmer altså ikke lenger:

http://pdf.tidsskriftet.no/tsPdf.php?pdf=pdf2009%7C409-11.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dessverre ikke dette for hånden her nå, men kan prøve å huske å sjekke på jobb i morgen :-)

Her er noen linker hvis du vil lese mer:

http://www.dagensmedisin.no/nyheter/2009/10/02/kan-beregne-eggreserven/index.xml

Denne neste er ganske vitenskapelig skrevet, så du må kanskje hoppe over en del. Står også at prøven ikke analyseres i Norge ennå, men det stemmer altså ikke lenger:

http://pdf.tidsskriftet.no/tsPdf.php?pdf=pdf2009%7C409-11.pdf

Mange takk, jeg skal absolutt ta det opp med personalet på klinikken, jeg ser at verdien skal være lav for at det er positivt med tanke på fertilitet:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...