Gå til innhold

lurt å si til sjefen at man sliter psykisk?


Gjest Bør det sies?

Anbefalte innlegg

Gjest Bør det sies?

jeg fikk en telefon fra sjefen i dag, hvor han ville ha en medarbeidersamtale med meg, grunnet at det var flere som tilbakemelding om at jeg "slet i jobben". Nå vet jeg ikke om det er det at jeg har vært deprimert som folk sikter til, eller om jeg faktisk har gjort en dårlig jobb, noe jeg også har vansker for å forstå.

Er det god hjelp for sjefen å vite at jeg har en bipolar lidelse, som kan gå opp og ned. Eller kan det være en ulempe hvis jeg tenker på å gå opp i stilling?

Hvilke erfaringer har dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du allerede sliter er vel ikke det å gå opp i stilling noe alternativ for øyeblikket hverken for deg eller arbeidsplassen. Jeg tror allikevel jeg hadde valgt å holde diagnosen det for meg selv med tanke på evnt fremtidig arbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Still opp med et åpen sinn for først å høre hva han har å snakke om. Hvis han har fått noen signaler om at du sliter i jobben, så vil han selvfølgelig vite om det stemmer, hvis han ikke har merket noe til det selv.

Hvis du mener selv at du klarer jobben godt, og ikke utgjør for stor belastning for deg, så er jo saken grei. Det viktigste er om du kan gjøre jobben din, ikke hva du lider av. Her er vel ikke hva andre syntes, men hva du føler du kan klare utføre på en god måte.

Hvis han derimot mener at du ikke utfører din jobb tilfredstillende, og har gode grunner for å se det, så ville jeg fortelle om mine plager, og sammen med sjefen din eventuelt prøve å finne en løsning på den situasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bør det sies

Hvis du allerede sliter er vel ikke det å gå opp i stilling noe alternativ for øyeblikket hverken for deg eller arbeidsplassen. Jeg tror allikevel jeg hadde valgt å holde diagnosen det for meg selv med tanke på evnt fremtidig arbeid.

jeg har fått beskjed fra fastlegen at det er viktig at jeg holder med i aktivitet. Nå jobber jeg bare en fast helgestilling hver tredje helg, og synes at det blir for lite. Kunne godt tenke meg å jobbe femti prosent og se hvordan det går. Kanskje går det bedre med det psykiske hvis jeg har noe fast å gå til hver dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har fått beskjed fra fastlegen at det er viktig at jeg holder med i aktivitet. Nå jobber jeg bare en fast helgestilling hver tredje helg, og synes at det blir for lite. Kunne godt tenke meg å jobbe femti prosent og se hvordan det går. Kanskje går det bedre med det psykiske hvis jeg har noe fast å gå til hver dag?

''kunne godt tenke meg å jobbe femti prosent og se hvordan det går. Kanskje går det bedre med det psykiske hvis jeg har noe fast å gå til hver dag?''

Det kan ikke jeg svare deg på. Du får diskutere dette med arbeidsgiver etter at det har kommet frem hvor skoen trykker i og med at de andre hevder at du sliter. Men jeg kan si at jeg som arbeidsgiver ikke ville gitt deg mer tid på jobb hvis du allerede slet med hver tredje helg, uansett årsak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torsdagkveld.

Vent med ta en beslutning før du vet hva det dreier seg om. Jeg synes du skal unngå å snakke diagnose men EVT si at du har slitt noe. Jeg ville aldri gitt noen som strever med hver tredje helg tillit til enda mer jobb,- Vis at du behersker det du har aller først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest bør det sies?

Vent med ta en beslutning før du vet hva det dreier seg om. Jeg synes du skal unngå å snakke diagnose men EVT si at du har slitt noe. Jeg ville aldri gitt noen som strever med hver tredje helg tillit til enda mer jobb,- Vis at du behersker det du har aller først.

det var aldri snakk om å spørre sjefen om å gå opp i stilling under dette møtet. Det må komme senere når ting er mer stabilt. Dessuten har det vel en betydning hva man sliter med også? Hvis det er samlivsbrudd/kjærlighetssorg, så er jo det noe annet enn det som er kroniske plager?

Det jeg lurer på er hvis jeg senere søker om en høyere stilling og er i god mental form, hvordan sjefen vil vurdere det hvis han ikke vet hva som feiler meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg valgte å gjøre det- Har også bipolar lidelse.Det ble Hms møter på meg, fordi jeg ble sykemeldt over lengre tid. Og jeg valgte å fortelle noe av bakgrunnen for dette. Sjefen din har taushetsplikt i forhold til hva som blir sagt i en medarbeidersamtale, og det kan lette situasjonen ved at sjefen din får en bedre forståelse for hva det dreier seg om.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke bedre at sjefen vet hva som plager deg, enn at han skal gå å gruble på hva det er du skjuler? Han forstår jo at det er noe, og det er vanskligere for han å forholde seg til noe han ikke vet noe om, enn å vite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bør det sies

Er det ikke bedre at sjefen vet hva som plager deg, enn at han skal gå å gruble på hva det er du skjuler? Han forstår jo at det er noe, og det er vanskligere for han å forholde seg til noe han ikke vet noe om, enn å vite.

Det kommer jo an på hvor mye sjefen vet om denne lidelsen. hvis han har helt feilaktige syn på det, så kan jeg få en enda verre arbeidssituasjon. Kanskje jeg aldri kan få en større stilling heller.Noen tror jo at bipolare klatrer opp på vegger og tak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo an på hvor mye sjefen vet om denne lidelsen. hvis han har helt feilaktige syn på det, så kan jeg få en enda verre arbeidssituasjon. Kanskje jeg aldri kan få en større stilling heller.Noen tror jo at bipolare klatrer opp på vegger og tak.

Det er sant. Det er alltid en risiko for at vedkommende ikke vil forstå, eller har for lite kunnskap om lidelsen. Men han får iallfall muligheten til å lære mer. Og det er lettere å bli møtt med forståelse hvis han vet hva problemet går i. Det kommer jo selvsagt an på hvordan sjefen er som person.

Selv har jeg både en forståelsesfull sjef og kollegaer, så hvis jeg har problemer av et eller annet slag, så har jeg fortalt det, og da har kollegane mine hjulpet meg med de tyngste arbeidsoppgavene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...