Gå til innhold

Bipolar 1 - søvnløshet og lettere depresjon


Gjest bipolar1umedisinert

Anbefalte innlegg

Gjest bipolar1umedisinert

Hei. Jeg har bipolar 1 og bruker ikke stemningsstabiliserende og kommer ikke til å begynne med det pga har årelange perioder uten symptomer. Jeg spør legen kun om medisiner ved behov og tar disse og unngår å bli syk ved det.

Jeg har nå milde depressive symptomer for tida - alternativt kan en se på det som vanlig slitenhet. Har noe grubling på kveldstid og tar ofte ca 2 timer å få sove. Jeg jobber fullt og kommer til å be om 50 % sykmelding for å lade batteriene litt. Prøver å forebygge alvorlig episode, ved å ta tak i det nå.

Hva slags medisiner bør jeg spørre etter? Har kun fastlege å spørre. Tenker å ha imovane på nattbordet og å ha antipsykotika og beroligende tilgjengelig dersom det blir behov for det.

Jeg blir veldig urolig og rastløs og har det ubehagelig når jeg bruker antipsykotika. Tenker derfor å kombinere med stesolid. Prøvd kun Haldol og Zyprexa av antipsykotika. Fins det et bedre slag? Er det ok å kun bruke antipsykotika ved behov (ved grubling, mangel på søvn), eller må man bruke det daglig en periode? Tror jeg ikke kan bruke noe særlig antipsykotika og beroligende på jobb, er redd det vil merkes eller at jeg ikke klarer å gjøre jobben skikkelig.

Kan godt tenkes at 50% sykmelding (og positiv aktivitet) + sovemedisin er nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...