Gå til innhold

Jeg er så lei av bedrevitere


Glimtipper

Anbefalte innlegg

Jeg er utrolig lei av alle som skal mene noe om at sønnen vår har en språkforstyrrelse. Det er absolutt ingen tvil om diagnosen nå og det er heller ingen tvil om at han vil trenge mye hjelp for å komme opp på et normalt nivå.

Når familie, venner, bekjente og til og med profesjonelle (jordmor, lege, sosialarbeider) snakker med han må vi ofte trå til og forklare, fordi han ikke klarer å henge med i samtalen. Og hva skjer da?

"Alle skal nå ha en diagnose nå for tiden."

"Det er ingenting galt med han, han er bare tospråklig."

"Bare gi det tid, dere."

"Jeg synes dere overdriver."

"Så dramatisk er det da ikke!"

Jeg har alle disse og lignende kommentarer opp i halsen. Jeg har kjempet og kjempet for å bli trodd angående språkproblemene hans. Vi har vært igjennom tre utredninger nå. Vi har jobbet intensivt med språket hans uten veiledning eller hjelp for at han i det hele tatt skal kunne kommunisere. Han klarer ennå ikke opprettholde en samtale, med mindre han har hatt den samme samtalen mange ganger tidligere. Men vi kan endelig senke skuldrene litt og vite at han vil få hjelp og han vil en dag ha et tilfredstillende språk - selv om det kan være åtte år fram i tid.

En dag kommer jeg til å svare: "Jeg driter faktisk i hva du, helt uten erfaring eller kompetanse, har å si om min sønns diagnose."

Beklager. Måtte blåse ut litt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 96
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Glimtipper

    28

  • morsan

    9

  • PieLill

    9

  • Colette

    7

Mest aktive i denne tråden

Bra du blåser det ut. :)

Jeg reagerer på samme måte når alle skal komme med gode, velmendende råd om min dårlige rygg. "Har du prøvd å gå turer i ulendt terreng?" er en gjenganger? Eller "Har du forsøkt kiropraktor?"

En gang svarte jeg "Ja, og jeg har forsøkt å hoppe opp og drite i vinkel også, uten av det hjalp nevneverdig". Da blei det stille.

En god venn av meg pleide å si "Veien til helvete er brolagt med velmenende idioter". Gudbedre, så rett han hadde.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest høstlyng

Skjønner deg, stå på du :). Det er veldig mange som vil si slike ting i situasjoner de ikke vet hva de vil si/ikke har så mye kunnskap om.

Min sønn fikk diagnosen CP som baby, da var det mange som sa at dette stemmer sikkert ikke, det er sikkert ikke så galt. De la seg opp i treningen som måtte skje 4 ganger pr dag og sa stakkars gutt er nå dette nødvendig osv. Det måtte til og gutten er veldig fin idag. Men jeg også kunne godt ha klart meg uten alle disse velmenende rådene akkurat da. Ser jo i ettertid at det sannsynligvis var sagt for å trøste meg, men det hadde vært bedre å blitt tatt på alvor i situasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra du blåser det ut. :)

Jeg reagerer på samme måte når alle skal komme med gode, velmendende råd om min dårlige rygg. "Har du prøvd å gå turer i ulendt terreng?" er en gjenganger? Eller "Har du forsøkt kiropraktor?"

En gang svarte jeg "Ja, og jeg har forsøkt å hoppe opp og drite i vinkel også, uten av det hjalp nevneverdig". Da blei det stille.

En god venn av meg pleide å si "Veien til helvete er brolagt med velmenende idioter". Gudbedre, så rett han hadde.

:)

Haha. Godt sagt :)

Noen ganger tror jeg folk kommer med ideer, løsninger og meninger fordi de finner situasjonen ukomfortabel. Det er som om det er litt ekkelt for de at det er noe i veien med sønnen vår. En stund la jeg til: "Men han er en flott gutt, altså!". Helt til jeg innså hvor teit jeg følte meg, for det er jo en selvfølge. Det ene (språkvansker) har jo ingenting med det andre å gjøre (om han er et fint menneske eller ikke).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skjønner deg, stå på du :). Det er veldig mange som vil si slike ting i situasjoner de ikke vet hva de vil si/ikke har så mye kunnskap om.

Min sønn fikk diagnosen CP som baby, da var det mange som sa at dette stemmer sikkert ikke, det er sikkert ikke så galt. De la seg opp i treningen som måtte skje 4 ganger pr dag og sa stakkars gutt er nå dette nødvendig osv. Det måtte til og gutten er veldig fin idag. Men jeg også kunne godt ha klart meg uten alle disse velmenende rådene akkurat da. Ser jo i ettertid at det sannsynligvis var sagt for å trøste meg, men det hadde vært bedre å blitt tatt på alvor i situasjonen.

Ja, der satte du fingeren på det. Å bli tatt på alvor er så utrolig viktig for oss akkurat nå. Vi har innfunnet oss med situasjonen og nå ønsker vi støtte, ikke bortforklaringer. Sikkert slik du følte det også den gangen. Man bruker så mye tid og tanker på barna, spesielt når det er noe ekstra. Det siste man trenger er at noen blåser av det man gjør og dømmer det som unødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha. Godt sagt :)

Noen ganger tror jeg folk kommer med ideer, løsninger og meninger fordi de finner situasjonen ukomfortabel. Det er som om det er litt ekkelt for de at det er noe i veien med sønnen vår. En stund la jeg til: "Men han er en flott gutt, altså!". Helt til jeg innså hvor teit jeg følte meg, for det er jo en selvfølge. Det ene (språkvansker) har jo ingenting med det andre å gjøre (om han er et fint menneske eller ikke).

Det er nok som regel bedre ment enn som bedrevitende, tror du ikke? En slags trøst? I alle fall når familie/venner kommer med det.

Men skjønner at du er lei, altså...

Og av og til - kanskje sjelden - så får man jo råd av noen som man ikke har hørt før og prøvd - og som kan hjelpe... (ikke spesielt om din situasjon, da kanskje) - så det kan jo føles feil å ikke foreslå ting som man selv har hatt positiv erfaring med...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok som regel bedre ment enn som bedrevitende, tror du ikke? En slags trøst? I alle fall når familie/venner kommer med det.

Men skjønner at du er lei, altså...

Og av og til - kanskje sjelden - så får man jo råd av noen som man ikke har hørt før og prøvd - og som kan hjelpe... (ikke spesielt om din situasjon, da kanskje) - så det kan jo føles feil å ikke foreslå ting som man selv har hatt positiv erfaring med...

Det er sikkert ment som en slags trøst, fordi de ikke vet hva annet de skal si. Allikevel er det lov å tenke seg om to ganger. Det er ikke slik at alt er greit bare man har gode intensjoner. Tenk om jeg svarte foreldre av barn med astma slik?

"Alle har nå liksom astma for tiden."

"Dere burde bare kutte ut medisinene."

"Det der er noe hun vokser av seg. Ikke noe å bry seg om."

"Jeg tror ikke legen vet hva han snakker om."

De fleste hadde trodd jeg var mindre intelligent. Men når det er snakk om språkvansker, ADHD eller asperger - noe som vil påvirke resten av barnets liv - så er visst alle eksperter.

Forøvrig er vi svært åpne for råd, tips, erfaringer og ideer altså :) Bare det ikke innebærer å late som om sønnen vår kommer til å klare seg fint uten hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sikkert ment som en slags trøst, fordi de ikke vet hva annet de skal si. Allikevel er det lov å tenke seg om to ganger. Det er ikke slik at alt er greit bare man har gode intensjoner. Tenk om jeg svarte foreldre av barn med astma slik?

"Alle har nå liksom astma for tiden."

"Dere burde bare kutte ut medisinene."

"Det der er noe hun vokser av seg. Ikke noe å bry seg om."

"Jeg tror ikke legen vet hva han snakker om."

De fleste hadde trodd jeg var mindre intelligent. Men når det er snakk om språkvansker, ADHD eller asperger - noe som vil påvirke resten av barnets liv - så er visst alle eksperter.

Forøvrig er vi svært åpne for råd, tips, erfaringer og ideer altså :) Bare det ikke innebærer å late som om sønnen vår kommer til å klare seg fint uten hjelp.

Hehe,- jeg sa at jeg skjønte deg veldig godt, altså :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest høstlyng

Ja, der satte du fingeren på det. Å bli tatt på alvor er så utrolig viktig for oss akkurat nå. Vi har innfunnet oss med situasjonen og nå ønsker vi støtte, ikke bortforklaringer. Sikkert slik du følte det også den gangen. Man bruker så mye tid og tanker på barna, spesielt når det er noe ekstra. Det siste man trenger er at noen blåser av det man gjør og dømmer det som unødvendig.

Ja, det at folk skal uskyldiggjøre slike ting er en uting. Den treningsformen vi startet med den gangen var heller ikke en vanlig treningsform den gangen. Men ble fortalt av barnelege og fysioterapeut at de hadde stor tro på dette.

Når jeg trente med gutten og hadde besøk så haglet det med kommentarer om stakkars gutt, må dere være så slemme med han osv. Den gangen sa jeg lite og gjorde det jeg hadde tenkt. Hadde det vært nå så hadde vel et par personer fått seg en liten flygetur ut døra :).

Det eneste jeg kan se for meg som kan hjelpe er informasjon om hva som skjer. Men det er jo slitsomt å måtte forklare med trebokstaver hele tiden også :). Noen vil jo alltid være sånn "forståsegpåere" og tror de vet best uansett.

Godt å blåse ut litt her da, lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det at folk skal uskyldiggjøre slike ting er en uting. Den treningsformen vi startet med den gangen var heller ikke en vanlig treningsform den gangen. Men ble fortalt av barnelege og fysioterapeut at de hadde stor tro på dette.

Når jeg trente med gutten og hadde besøk så haglet det med kommentarer om stakkars gutt, må dere være så slemme med han osv. Den gangen sa jeg lite og gjorde det jeg hadde tenkt. Hadde det vært nå så hadde vel et par personer fått seg en liten flygetur ut døra :).

Det eneste jeg kan se for meg som kan hjelpe er informasjon om hva som skjer. Men det er jo slitsomt å måtte forklare med trebokstaver hele tiden også :). Noen vil jo alltid være sånn "forståsegpåere" og tror de vet best uansett.

Godt å blåse ut litt her da, lykke til :)

Jeg har valgt å dele den siste utredningen med enkelte familiemedlemmer og venner, slik at de vet nøyaktig hva som blir sagt og hvor han ligger språkmessig. Jeg tror det har hjulpet litt :)

Takk for lykke til. Det går seg nok til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, jeg blir slått i internettsjargong av en i generasjonen over meg. Det var flaut ;)

Takk, forøvrig :)

Det samme ble jeg. Måtte le litt her nå, for jeg skjønte heller ikke hva det stod for.

Men det er nok NHD som er ekstra hip, ikke vi som er utdaterte...o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange mener det nok som en slags trøst, fordi de ikke vet helt hva de skal si, og fordi de føler at andre svar lett blir noe av typen "åh, det var da ille!" - og det ønsker de ikke å formidle. Derfor tar de en rask refleks-bortsnakking.

Men jeg forstår godt at det virker feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det samme ble jeg. Måtte le litt her nå, for jeg skjønte heller ikke hva det stod for.

Men det er nok NHD som er ekstra hip, ikke vi som er utdaterte...o)

Eller så er det noe han har funnet på selv. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...