Gå til innhold

Hvordan få ham til å lese bedre?


Gjest 10-åringens mor

Anbefalte innlegg

Gjest 10-åringens mor

Tiåringen min strever fremdeles med lesingen. Han tok dysleksitest i tredje klasse. Han lå akkuratt innefor normalen. Men han leser ofte ordene feil, spesielt endingene og han hopper over ord. Noen ganger hopper han over en linje. Han får ingen ekstra hjelp på skolen selv om han alltid har vært godt unnder kritisk grense på carlsteenstestene.Jeg vil gjerne hjelpe ham så godt jeg kan. Har sjekket synet, har lesebriller. Leser lette bøker. Kan noen gi meg noen gode råd for hvordan jeg kan hjelpe ham til å lese mere riktig slik at han ikke leser ord feil og ikke hopper over ord?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lesetrening handler om trening, trening og atter trening. :) Kjempeflott at du vil hjelpe ham. Nå veit jeg ikke hvor lavt nivå han er på, men ofte kan det være god trening å lese annethvert ord sammen med barna når de er helt på begynnerstadiet.

Noe av det viktigste er at de ikke leser for vanskelige bøker. Det kan også være lurt å velge bøker med litt større skrift enn vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tvnorge

Har du sett programmet som går på tvnorge søndagskveldene om elever som henger etter på skolen (jeg kommer ikke på hva det heter nå)? Han som er lærer der har vært på nettmøte etter programmet og har gitt tips om å lese minst 40 min hver dag (dette er 15-åringer), men en viss tid bør settes av hver dag til lesing. En annen viktig ting er å lese bøker som fenger, både når det gjelder lesenivå og historie. Ta ham med på biblioteket og la ham velge seg noen bøker selv. Kanskje dere kan prøve å skrive noen historier selv også, slik at han blir fortrolig med bokstavene.

En ting jeg la merke til i sist program om de skoleelevene var en som slet veldig med matten. Han svarte i hytt og pine og det var tydelig at han hadde sluppet unna på den måten. I klassen er det ofte slik at noen alltid svarer feil og da går læreren til nestemann, slik at han som svarer feil "slipper unna" og lærer seg ikke noen ting. Kanskje det er litt sånn med gutten din? La han fullføre alle ordene og setningene, ta opp igjen hvis han sluntrer unna. Alt som skal læres er hard jobb!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest majas mamma

Min eldste sønn er dyslektiker og vi fant ut at det hjalp å legget et tynt blått plastark over siden han leste. Det demper kontrasten mellom de svarte bokstavene og de hvite sidene, og da sto bokstavene mer stille, sa sønnen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min eldste sønn er dyslektiker og vi fant ut at det hjalp å legget et tynt blått plastark over siden han leste. Det demper kontrasten mellom de svarte bokstavene og de hvite sidene, og da sto bokstavene mer stille, sa sønnen min.

Det stemmer, men det er ikke alltid blått ark som er det beste. Faktisk bør man prøve ut ulike farger, for dette kan være individuelt fra person til person. Veldig interessant i grunnen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer, men det er ikke alltid blått ark som er det beste. Faktisk bør man prøve ut ulike farger, for dette kan være individuelt fra person til person. Veldig interessant i grunnen :)

Oi, det visste jeg ikke. Veldig interessant!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slike mødre, det vil skolen ha!!! :-) Du er en kjempegod mor, om bare alle var som deg, og virkelig gått inn for å hjelpe sønnen din!!!

I tillegg til tipset om å lese, lese, lese... kan det kanskje være til hjelp å få inn de høyfrekvente småordene også. Dette er ord som går igjen ofte i det norske språk, og er viktige ord, som bør være fullstendig automatiserte.

http://www.idesiden.com/frekvensordliste/,

Kan kanskje være verdt å prøve!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har akkurat vært på lesekurs for foreldre :-)

Følgende råd fikk vi (dette var for 3. trinn):

*Det er viktig at barna går fra å lese en og en bokstav: D-A-M-E til stavelser: DA-ME - og så til hele ordbildet: DAME. På skolen vår har de lagt ut en powerpoint med de 100 mest brukte ordene, der de vises med bare 1 sekund mellom (dette kan vi jo også styre selv) - og da er det om å gjøre at barna øver om og om igjen på dette, slik at de kjenner igjen hele ordet (ordbildet) i stedet for å måtte lese det.

*La barna ha bøker som er tilpasset nivået, ikek for vanskelig. Bytt på mellom å la barnet lese alene, eller 2. hver linje/setning/side med foreldrene - og også det å lese i kor med en voksen kan hjelpe på, fordi de vil kjenne igjen ordene i det ordet blir sagt.

*Repeter det som leses. Ta tiden på lesing av en side - f.eks, 50 sekunder første gang. La barnet lese siden en gang til, og enda en gang. Som regel går tiden ned fordi de blir kjent med ordene og husker dem igjen, både lette og vanskelige ord.

*Les høyt for barna, selv om de er blitt "store" - det er viktig for dem å høre hvordan tekstflyten skal være. Lydboker anbefales virkelig.

*Vær bevisst på om lesingen er "koselesing" eller "lesetrening". Er det trening, kreves full konsentrasjon fra både barn og voksen, når det er koselesing, trenger en ikke være å streng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fenrisulven

Jeg har akkurat vært på lesekurs for foreldre :-)

Følgende råd fikk vi (dette var for 3. trinn):

*Det er viktig at barna går fra å lese en og en bokstav: D-A-M-E til stavelser: DA-ME - og så til hele ordbildet: DAME. På skolen vår har de lagt ut en powerpoint med de 100 mest brukte ordene, der de vises med bare 1 sekund mellom (dette kan vi jo også styre selv) - og da er det om å gjøre at barna øver om og om igjen på dette, slik at de kjenner igjen hele ordet (ordbildet) i stedet for å måtte lese det.

*La barna ha bøker som er tilpasset nivået, ikek for vanskelig. Bytt på mellom å la barnet lese alene, eller 2. hver linje/setning/side med foreldrene - og også det å lese i kor med en voksen kan hjelpe på, fordi de vil kjenne igjen ordene i det ordet blir sagt.

*Repeter det som leses. Ta tiden på lesing av en side - f.eks, 50 sekunder første gang. La barnet lese siden en gang til, og enda en gang. Som regel går tiden ned fordi de blir kjent med ordene og husker dem igjen, både lette og vanskelige ord.

*Les høyt for barna, selv om de er blitt "store" - det er viktig for dem å høre hvordan tekstflyten skal være. Lydboker anbefales virkelig.

*Vær bevisst på om lesingen er "koselesing" eller "lesetrening". Er det trening, kreves full konsentrasjon fra både barn og voksen, når det er koselesing, trenger en ikke være å streng.

Hva slags kurs er dette?

Hørtes ut som noe mange kunne ha godt av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags kurs er dette?

Hørtes ut som noe mange kunne ha godt av.

Det var rett og slett spes.ped. læreren på skolen i samarbeid med inspektør og kontaktlærerene for 3. trinn som inviterte oss til dette kurset tirsdag denne uken. Det var første gang de hadde gjørt det, og jeg syntes det var veldig bra. Kurset var mest rettet mot foreldrene til de barna som sliter mest med lesingen, men det var absolutt mye å hente for mange der :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://e-lector.no

Den er super for barn med lese og skrivevansker:)

Mulig skolen deres har lisens på dette programmet også sånn at dere kan få bruke den.

Vil gjerne ha tilbakemelding på hva du synes om dette programmet.

Lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Leser han ting han er interessert i? Det er ikke alle som liker romaner, noen vil kanskje heller lese om romvesener, biler eller sahara-ørkenen.

Tegneserier går også an å lese.

Det som gjelder er å trene, og lesetrening blir jo mye lettere å gjennomføre hvis han er interessert i det han leser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fenrisulven

Det var rett og slett spes.ped. læreren på skolen i samarbeid med inspektør og kontaktlærerene for 3. trinn som inviterte oss til dette kurset tirsdag denne uken. Det var første gang de hadde gjørt det, og jeg syntes det var veldig bra. Kurset var mest rettet mot foreldrene til de barna som sliter mest med lesingen, men det var absolutt mye å hente for mange der :-)

Dette er jo et tilbud alle skoler skulle hatt! Heldige dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slike mødre, det vil skolen ha!!! :-) Du er en kjempegod mor, om bare alle var som deg, og virkelig gått inn for å hjelpe sønnen din!!!

I tillegg til tipset om å lese, lese, lese... kan det kanskje være til hjelp å få inn de høyfrekvente småordene også. Dette er ord som går igjen ofte i det norske språk, og er viktige ord, som bør være fullstendig automatiserte.

http://www.idesiden.com/frekvensordliste/,'>http://www.idesiden.com/frekvensordliste/,

Kan kanskje være verdt å prøve!?

Fin link når man bare tar bort et komma for mye. :)

http://www.idesiden.com/frekvensordliste/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en 9-åring som også har trengt og trenger lesetrening. Vi har lett etter bøker han liker å lese og hver gang vi har funnet noe som fenger har han gjort et sprang i leseferdigheter.

Nå sist, rett før sommeren, begynte vi å lese Harry Potter. Egentlig var det for vanskelig for han, men vi har delt på lesingen. Først leste jeg fire sider, så han en, så gikk vi over på at jeg leste tre sider og før han leste en, nå er vi på at jeg leser to og for hver han leser. På denne måten får vi litt fremdrift i boka samtidig som han får lest en del. Vi holder nå på med bok nummer fem og han har blitt veldig mye bedre, leser vanskelige ord, bommer sjelden på linjene og får med de fleste endingene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var rett og slett spes.ped. læreren på skolen i samarbeid med inspektør og kontaktlærerene for 3. trinn som inviterte oss til dette kurset tirsdag denne uken. Det var første gang de hadde gjørt det, og jeg syntes det var veldig bra. Kurset var mest rettet mot foreldrene til de barna som sliter mest med lesingen, men det var absolutt mye å hente for mange der :-)

Kjempebra tiltak! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...