Gå til innhold

Påvirke sitt barn i graviditeten ?


FGT

Anbefalte innlegg

Kan ei mor med sitt humør, eller sin psyke, påvirke sitt barn i graviditeten i en slik grad at barnet får psykiske/ følelsemessige problemer, uten at vi kan kalle det arvelig ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 43
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • FGT

    6

  • Nils Håvard Dahl, psykiater

    5

  • morsan

    3

  • hidi, the scorpion

    2

Nils Håvard Dahl, psykiater

Ja det kan hun. Psykiske lidelser hos mor øker stresset hos fosteret og øker sannsynligheten for senere psykisk lidelse.

Bla røyking hemmer kognitive funksjoner (IQ. Annet rusmiddelbruk kan gjøre det samme.

Et godt og passende rolig og utfordrende liv med bla lytting til Mozart gir harmoniske barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''uten at vi kan kalle det arvelig ''

Med "arvelig" sikter man vel helst til det genetiske, og slik ytre påvirkning som du nevner her, og som nhd nevner i sitt svar, går under kategorien "miljø" og ikke arv.

mener

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''uten at vi kan kalle det arvelig ''

Med "arvelig" sikter man vel helst til det genetiske, og slik ytre påvirkning som du nevner her, og som nhd nevner i sitt svar, går under kategorien "miljø" og ikke arv.

mener

Ja, da er det en påvirkning, som kan virke inn på barnet til å få psykiske plager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det kan hun. Psykiske lidelser hos mor øker stresset hos fosteret og øker sannsynligheten for senere psykisk lidelse.

Bla røyking hemmer kognitive funksjoner (IQ. Annet rusmiddelbruk kan gjøre det samme.

Et godt og passende rolig og utfordrende liv med bla lytting til Mozart gir harmoniske barn.

Hvilken psykiske lidelser er mest vanlige at et barn kan få under en slik negativ påvirkning fra moren under svangerskapet ? ( ikke røking )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest høstlyng

Ja det kan hun. Psykiske lidelser hos mor øker stresset hos fosteret og øker sannsynligheten for senere psykisk lidelse.

Bla røyking hemmer kognitive funksjoner (IQ. Annet rusmiddelbruk kan gjøre det samme.

Et godt og passende rolig og utfordrende liv med bla lytting til Mozart gir harmoniske barn.

Mozart? Hehe, mine barn fikk høre all mulig slags musikk fra rock til blues. Ble harmoniske de også :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nils Håvard Dahl, psykiater

Mozart? Hehe, mine barn fikk høre all mulig slags musikk fra rock til blues. Ble harmoniske de også :).

Så lenge det ikke er jazz.........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Så lenge det ikke er jazz.........

Enig;))

Tar med punk-musikk i samme kategori! De som bare skriker inn i mikrofonen, trøste og hjelpe de barna, som blir utsatt for slikt;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest høstlyng

Så lenge det ikke er jazz.........

Der er jeg enig, jazz er veldig skadelig, spesielt for barn som enda ligger i magen. Hehe, morsom du ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge det ikke er jazz.........

Nåja, jazz og jazz er minst to forskjellige ting...,-)

Tviler på at unger har vondt av å høre på Pasadena Roof Orchestra eller Ella Fitzgerald;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det kan hun. Psykiske lidelser hos mor øker stresset hos fosteret og øker sannsynligheten for senere psykisk lidelse.

Bla røyking hemmer kognitive funksjoner (IQ. Annet rusmiddelbruk kan gjøre det samme.

Et godt og passende rolig og utfordrende liv med bla lytting til Mozart gir harmoniske barn.

Mozart er sikkert sunt for barnet dersom mor liker Mozart, men for de som hater klassisk så blir sikkert barnet urolig av å ha en mor som bare blir stresset av å høre på det...

Som hovedregel tror jeg at barn blir harmoniske av at mor hører på musikk som mor liker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Mozart er sikkert sunt for barnet dersom mor liker Mozart, men for de som hater klassisk så blir sikkert barnet urolig av å ha en mor som bare blir stresset av å høre på det...

Som hovedregel tror jeg at barn blir harmoniske av at mor hører på musikk som mor liker :)

Relativisme :-( alt er like bra :-(

Nånei, så enkelt er det nok ikke :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Maniana

Ja det kan hun. Psykiske lidelser hos mor øker stresset hos fosteret og øker sannsynligheten for senere psykisk lidelse.

Bla røyking hemmer kognitive funksjoner (IQ. Annet rusmiddelbruk kan gjøre det samme.

Et godt og passende rolig og utfordrende liv med bla lytting til Mozart gir harmoniske barn.

''lytting til Mozart''

Tror du det skadet mitt barn at jeg hørte mye på Metallica?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''lytting til Mozart''

Tror du det skadet mitt barn at jeg hørte mye på Metallica?

''Tror du det skadet mitt barn at jeg hørte mye på Metallica?''

Mozart eller Metallica - nothing else matters;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bevis takk

Ja det kan hun. Psykiske lidelser hos mor øker stresset hos fosteret og øker sannsynligheten for senere psykisk lidelse.

Bla røyking hemmer kognitive funksjoner (IQ. Annet rusmiddelbruk kan gjøre det samme.

Et godt og passende rolig og utfordrende liv med bla lytting til Mozart gir harmoniske barn.

''Et godt og passende rolig og utfordrende liv med bla lytting til Mozart gir harmoniske barn''

Ha ha, nå var du morsom. Jeg forstår at du liker klassisk musikk og at du har sterke meninger om ting og tang, men her vedder jeg på at du ikke har noen statistikk å vise til.

Tvert i mot, har det alltid blitt sagt at det beste for barnet er at mor trener og er aktiv under graviditeten.

3 måneder på vei sto jeg slalom (Ok, det var kanskje ikke så gjennomtenkt). 4 måneder på vei gikk jeg til Gaustadtoppen og 14 dager før fødselen var jeg på diskotek og danset. Hun ble nå harmonisk hun også. Har til og med blitt den største Mozartelskeren jeg kjenner og det er noe uvanlig for en tenåring.

Det finnes ikke noe vakrere en Mozart og, men det får da være måte på å overvurdere Mozarts og hans likesinnede`s evner;o)

Når du som psykiater kommer med en slik bombastisk uttalelse, kreves det bevis, så kom med den takk:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

''Et godt og passende rolig og utfordrende liv med bla lytting til Mozart gir harmoniske barn''

Ha ha, nå var du morsom. Jeg forstår at du liker klassisk musikk og at du har sterke meninger om ting og tang, men her vedder jeg på at du ikke har noen statistikk å vise til.

Tvert i mot, har det alltid blitt sagt at det beste for barnet er at mor trener og er aktiv under graviditeten.

3 måneder på vei sto jeg slalom (Ok, det var kanskje ikke så gjennomtenkt). 4 måneder på vei gikk jeg til Gaustadtoppen og 14 dager før fødselen var jeg på diskotek og danset. Hun ble nå harmonisk hun også. Har til og med blitt den største Mozartelskeren jeg kjenner og det er noe uvanlig for en tenåring.

Det finnes ikke noe vakrere en Mozart og, men det får da være måte på å overvurdere Mozarts og hans likesinnede`s evner;o)

Når du som psykiater kommer med en slik bombastisk uttalelse, kreves det bevis, så kom med den takk:-)

Ok. Dette finnes det forskning på. Skal komme med referanser :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''lytting til Mozart''

Tror du det skadet mitt barn at jeg hørte mye på Metallica?

Selv om du liker metallica og ble ikke stresset av det, du ble så kan barne høre det å bli stresset, tror du ikke det ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Forundret forumsleser

Ja det kan hun. Psykiske lidelser hos mor øker stresset hos fosteret og øker sannsynligheten for senere psykisk lidelse.

Bla røyking hemmer kognitive funksjoner (IQ. Annet rusmiddelbruk kan gjøre det samme.

Et godt og passende rolig og utfordrende liv med bla lytting til Mozart gir harmoniske barn.

Overraskende! Etter gjentatte ganger å ha forundret meg over din negativitet overfor det meste av alternative behandlingsformer, så godkjenner du altså Mozart! hehe... Det er vel 'bevist 'med forskning (godkjent av deg) det da!? Er du altså sånn at du ikke kan tenke selv? Det som er bevist det godkjenner du som 'riktig', det som ikke er bevist med (riktignok) skolemedisinsk forskning, det avskriver du uten videre som 'galt' og 'bort-i-natta', noe som bare tullinger tror på. Jeg bare lurer... Takke meg til mennesker som ikke avviser alt de ikke har bevis på! Hadde alle avvist alt, så hadde ikke verden gått videre. Vi hadde da fortsatt ikke hatt narkose og antibiotika og mye mer. For folk lo jo av det også, før det ble 'bevist'! Du kan vel ikke fornkte det, NHD? Hr aldri skjønt hvorfor du ofte er så enspora.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...