Gå til innhold

NHD: behandler du nære bekjente?


Gjest gammal traver på DOL

Anbefalte innlegg

Gjest gammal traver på DOL

Det var en diskusjon på DOL om dette for en tid siden, hvor mange mente at så lenge man var profesjonell i yrket sitt som miljøarbeider/terapeut så kunne man behandle alle.

Jeg valgte selv å ikke behandle søsteren til venninna mi da jeg jobbet som ekstravakt på psykiatrisk sykehus. Rett og slett fordi jeg tenkte at det at vi hadde møtt hverandre i en annen relasjon kunne påvirke hennes relasjon til meg, og kanskje ville ikke viktig informasjon kommet frem pga det. Dessuten oppfører jeg meg anderledes ovenfor folk jeg kjenner fra andre settinger, enn de som er mere ukjente for meg.

Var det uprofesjonelt av meg å be en annen kollega behandle henne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest BerlinParis

"hvor mange mente at så lenge man var profesjonell i yrket sitt som miljøarbeider/terapeut så kunne man behandle alle." Det der er bare tull. Selvsagt videreseneder man klienter man har for nær relasjon til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest xbellax

Nei, det var profesjonelt. Det er slik du skal gjøre det. Dersom man er for nær, -rent følelsesmessig eller har for nære bånd, så bruker man hodet sitt og gir saken til en kollega (og begrunner selvsagt), så det er helt korrekt av deg det du gjorde her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ingen fagperson, men mener du gjorde det rette siden du var "inhabil" i denne situasjonen.

Sikkert den beste løsningen for pasienten også, både pga det du selv nevnte og fordi man sjelden evner å "behandle" dem som står en nærmest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest man lærer noe nytt hver dag

Jeg trodde at det du gjorde var det som var "malen" for folk i din situasjon? Ihvertfall så virker det som det mest fornuftige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gammal traver på DOL

Jeg trodde at det du gjorde var det som var "malen" for folk i din situasjon? Ihvertfall så virker det som det mest fornuftige?

ja det har jeg også trodd, men etter denne diskusjonen på DOL begynte jeg å lure.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest så sånn er det

''Jeg valgte selv å ikke behandle søsteren til venninna mi da jeg jobbet som ekstravakt på psykiatrisk sykehus.''

Ok, så du er lege, psykolog eller psykiater?

For om du er noe annet enn det, så "behandler" du nemlig ingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest du tar feil!

''Jeg valgte selv å ikke behandle søsteren til venninna mi da jeg jobbet som ekstravakt på psykiatrisk sykehus.''

Ok, så du er lege, psykolog eller psykiater?

For om du er noe annet enn det, så "behandler" du nemlig ingen.

Feil! Psykiatriske sykepleiere og sosionomer behandler også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest så sånn er det

"hvor mange mente at så lenge man var profesjonell i yrket sitt som miljøarbeider/terapeut så kunne man behandle alle." Det der er bare tull. Selvsagt videreseneder man klienter man har for nær relasjon til.

''hvor mange mente at så lenge man var profesjonell i yrket sitt som miljøarbeider/terapeut så kunne man behandle alle''

Har en miljøarbeider lov til "å behandle" altså?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Nei, en behandler ikke nære kjente så lenge det er mulig å la andre gjøre jobben.

Din avgjørelse var helt faglig korrekt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trist jente

Jeg jobber i en type omsorgsyrke (jobber ikke akkurat nå) og jeg har ved flere anledninger støtt på kjente/bekjente. Jeg har da sagt ifra til arbeidsgiver, og trukket meg ut av møter når deres saker blir tatt opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gammel traver på DOL

''hvor mange mente at så lenge man var profesjonell i yrket sitt som miljøarbeider/terapeut så kunne man behandle alle''

Har en miljøarbeider lov til "å behandle" altså?

Jeg tenkte heller på at de var en del av behandlingsprosessen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gammal traver på DOL

Er ingen fagperson, men mener du gjorde det rette siden du var "inhabil" i denne situasjonen.

Sikkert den beste løsningen for pasienten også, både pga det du selv nevnte og fordi man sjelden evner å "behandle" dem som står en nærmest.

Nå står ikke denne jenta meg så nær, men siden jeg kjenner søstera og familien kan jeg lett bli innhabil. spesielt når jeg vet at denne jenta har blitt utsatt for incest. Og hva om hun skulle få behov for å prate om søsteren og deres forhold? Da hadde jeg blitt påvirket den ene eller den andre veien fordi jeg kjenner henne. Nei, det beste må jo være at en person utenfra behandler henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gammal traver på DOL

Feil! Psykiatriske sykepleiere og sosionomer behandler også.

og ergoterapeuter og vernepleiere også tror jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gammal traver på DOL

Er ingen fagperson, men mener du gjorde det rette siden du var "inhabil" i denne situasjonen.

Sikkert den beste løsningen for pasienten også, både pga det du selv nevnte og fordi man sjelden evner å "behandle" dem som står en nærmest.

Det er heller ikke sånn at personen står en nærmest som kan være et problem. Hva om min lærer/foreleser skulle bli innlagt? Hadde syntes det hadde blitt veldig rart om jeg skulle være en del av den behandlingen. Av hensyn til oss begge ville jeg da trukket meg ut.

Eller hva om du har to jobber, hvor du på den ene jobben jobber med sønnen og i den andre jobber med moren. Det kan bli veldig komplisert, spesielt hvis de har motstridende interesser. Det kan lett bli rolleforvikling. Da hadde jeg latt være å jobbe med en av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...