Gå til innhold

5. klassingen vil ikke gå på skolen :-(


Gjest Slett ikke nå

Anbefalte innlegg

Gjest Slett ikke nå

Nå er jeg rimelig fortvila.

Min 10 år gamle datter har begynt (og har holdt på en stund) med at hun ikke vil på skolen. Spesielt mandager og tirsdager gråter hun, har vondt i magen, hodet eller noe annet.

Nå sier hun at hun føler seg som en skoletaper allerede, at skolen er kjedelig og at læreren kjefter :-( Hun sier at hun ikke klarer å lære noenting.

Jeg har forsøkt å sende mail og ringe lærer, men får ikke tak i han. Bør jeg kontakte sosiallærer eller andre?

Hvordan ordlegger jeg meg overfor barnet når hun ikke vil på skolen?

Jeg tenker med skrekk på fremtiden, hvis dette skal fortsette!

Faglig ligger hun midt på treet, kanskje litt under, og jeg tror ikke hun blir mobbet. hun har venner der også.

Gode råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis ikke lærer svarer og du har forsøkt flere ganger ville jeg ringt til rektor om det er slik at læreren over lang tid ikke er tilgjengelig...det synes jeg er et ledelsesproblem!

Her må du handle raskt for at dette ikke "setter" seg . Ta kontakt med rektor i dag og forhør deg ifht hvem du bør kontakte og om han/hun eventuelt kan gi beskjed til lærer om å ta kontakt. Be om møte straks med lærer, sosiallærer og de som eventuelt bør være med for best mulig å hjelpe datteren din.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lykke til

HVA svarer ikke læreren på dine henvendelser ??!!! Dette er alvorligt for deg og din datter, og så svarer han ikke !!!!!

Her bør du gå videre til rektor og sosiallærer, om manglende tilbakemelding, samt om problemet deres. Helt klart at det er noe med skolen disse dagene, så her må skolen gjøre noe.

Vi har konferansetimer i disse dager, trodde det var ganske likt på skolene rundt omkring .....

Stå på videre, før det baller på seg enda mer .....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke så rart

I dag er skolen tøff for den som sliter. Barna sammenligner seg og det er vondt å se at noen ligger så mye lenger fremme enn de selv. Lett for voksne å bare si at slikt må barn bare tåle. Det er lettere sagt enn gjort. Det vare på mange måter lettere før da jeg gikk på skolen. Det var ikke så markant forskjell på de flinke eller "dårlige". Eb trist og skremmende utvikling spørr du meg. Du må bare kjempe videre og hjelpe henne så godt du kan med leksene og gi henne selvtillit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Også vært der

La det ikke gå lenger tid!

Når et barn viser såpass stor motvilje så ER det noe feil, et eller annet sted. Som mor må du finne ut hvor, og prøver å rette på det.

Ring rektor, sekretær el på skolen, eller tropp opp på dagtid, og be om at lærer ringer deg omgående om et hasteforeldremøte. Og dette kan ikke vente!

Så setter du i gang en omfattende undersøkelse på hva som er feil. Du må også få din datter til å forstå at hun må være ærlig og forklare godt hva hun føler er feil, direkte tilfeller som har såret ol så du har en god oversikt over situasjonen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør noe nå, ikke utsett det!

Får du ikke svar hos lærer så ta deg en tur på skolen og snakk med han/henne. Dette er god nok grunn til å avspasere fra jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nr. 1 er jo å ta kontakt med lærer. Det kan jo ikke være umulig å få kontakt med han/henne. Ring skolen og si at dette er viktig, og at de må videreformidle til lærer at du må få kontakt.

Evt. møt opp på skolen rett etter skoleslutt. Da kommer jo læreren ut av klasserommet. Slike ting bør tas tak i umiddelbart slik at det ikke blir værre. Etter en snakk med lærer bør nok også barnet involveres her for å lage en plan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff! Dette er slitsomme greier, for både store og ikke minst de små..

Får du ikke tak i noen på skolen som kan videreformidle at du ønsker kontakt? Da tropper du opp til skoleslutt en dag, og forlanger en prat. Helt klart!!

Siden du nevner at det er spesielle dager det er verst, kan det kanskje være noen spesielle fag, spesielle lærere, spesielle ting som skjer, som barnet vegrer seg voldsomt mot/for? Dette må dere komme til bunns i fort, tror jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke lest de andre svarene du har fått, men jeg hadde absolutt ikke gitt meg på å få tak i læreren.

Det er jo læreren som er den som best observerer datteren din i løpet av skoledagen, og læreren er den som best kan fortelle om det er noe merkbart som skjer med henne på skolen.

Så om du ikke får kontakt pr telefon eller mail, så møter du opp på skolen og ber om et møte snarest. Dette er viktigere enn det meste akkurat nå!

I møte med læreren må du fortelle hva datteren din føler og hva dere observerer. Be læreren om å fortelle litt om skolehverdagen til klassa generelt, og til din datter spesielt.

Om læreren ikke ser noe spesielt, så må du be om at datteren din blir fulgt litt ekstra med på. Kanskje er det noe mobbing på gang. Kanskje er det vanskelige fag de har de to dagene, og hun føler at hun ikke skjønner noen ting. Kanskje kan hun få litt ekstra hjelp en periode?

Spør også hva dere kan gjøre for å hjelpe datteren. Kanskje kan det være en ide med tilpassede lekser? Litt mindre lekser i fag hun behersker, og litt mer i fag hun sliter med? Ikke for å straffe henne, men for at hun skal lære det skikkelig å føle at hun behersker det. Det er jo da en forutsetning at hun får hjelp til leksene.

Lykke til. Kjente jeg ble så utrolig lei meg på datterens vegne, og håper dere finner en løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gå videre med dette

Da går du direkte til rektor og avtaler møte med ham/henne. Si ifra at du ikke kommer i kontakt med kontaktlærer og synes situasjonen er vanskelig.

Du kan be om at barnet bytter gruppe, det finnes ofte flere grupper og kontaktlærere på hvert trinn i større skoler.

Ellers så kan mobbing generellt være problemet som ikke blir fortalt av barnet. Da er det ofte riktigst å bytte skole hvis man fortsatt ikke setter fokus på mobbing fra læreren sin side, og klarer å løse opp situasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriv i meldingsboka til barnet ditt, be henne vise meldingen til læreren.

På skolen mine barn går på, er det vanlig med sms- og/eller mailkontakt med lærerne, veldig fornøyd med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ikke la henne gå lenger med dette, Møt opp på skolen - helst når læreren har kontaktlærertime (det skal være en fast time hver uke) - eller ved slutten av skoledagen, slik at du kan få huket tak i ham/henne og snakket med ham/henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min eldste datter hadde en slik periode som gikk over noen mnd for et par år siden (tror faktisk det var i 5.klasse). Hun klarte ikke å forklare hvorfor hun ikke ville på skolen og sosialt har hun alltid klart seg veldig fint. Jeg fikk tilbakemeldinger fra lærer om at hun var populær i klassen og alltid hadde mange venner rundt seg (og det så jeg jo selv i forhold til fritiden osv også). Datteren min har alltid vært sterk faglig, så jeg mistenkte at hun kjeda seg for mye på skolen, noe hun selv motbeviste.

I denne perioden var det fryktelig mye uro i klassen hennes. Det var håpløst å få arbeidsro og datteren min var mye sliten og slet med hodepine. Hun har alltid vært en type som konsentrerer seg voldsomt når det er ting hun interesserer seg for, og da vil hun helst ikke bli avbrutt. Etter noen endringer i klassesammensetningen og mht lærerressursser, så ble det mye mer ro i klassen og datteren min hadde ikke lenger problemer med å gå på skolen :)

Klasseuroen er nok litt tilbake igjen nå, men vi har hatt mange samtaler her hjemme omrking det å "slippe kontrollen". Datteren min har måttet lære seg at det ikke er hennes problem at andre elever lager uro. Hun må prøve å ikke irritere seg (fører til hodepine for hennes del), men overlate dette ansvaret til læreren. Dette har hun blitt mye mer bevisst på, så nå takler hun mye bedre slike utfordringer.

Kan det være at det er mye uro i din datters klasse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest slett ikke nå

Min eldste datter hadde en slik periode som gikk over noen mnd for et par år siden (tror faktisk det var i 5.klasse). Hun klarte ikke å forklare hvorfor hun ikke ville på skolen og sosialt har hun alltid klart seg veldig fint. Jeg fikk tilbakemeldinger fra lærer om at hun var populær i klassen og alltid hadde mange venner rundt seg (og det så jeg jo selv i forhold til fritiden osv også). Datteren min har alltid vært sterk faglig, så jeg mistenkte at hun kjeda seg for mye på skolen, noe hun selv motbeviste.

I denne perioden var det fryktelig mye uro i klassen hennes. Det var håpløst å få arbeidsro og datteren min var mye sliten og slet med hodepine. Hun har alltid vært en type som konsentrerer seg voldsomt når det er ting hun interesserer seg for, og da vil hun helst ikke bli avbrutt. Etter noen endringer i klassesammensetningen og mht lærerressursser, så ble det mye mer ro i klassen og datteren min hadde ikke lenger problemer med å gå på skolen :)

Klasseuroen er nok litt tilbake igjen nå, men vi har hatt mange samtaler her hjemme omrking det å "slippe kontrollen". Datteren min har måttet lære seg at det ikke er hennes problem at andre elever lager uro. Hun må prøve å ikke irritere seg (fører til hodepine for hennes del), men overlate dette ansvaret til læreren. Dette har hun blitt mye mer bevisst på, så nå takler hun mye bedre slike utfordringer.

Kan det være at det er mye uro i din datters klasse?

Du kan ha et godt poeng. når det gjelder skolen klager hun over dette: det er bråket, det er kjedelig, hun forstår ingenting. Det siste er ikke riktig, hun kan hvis hun vil. Det er mulig hun er litt "lat", hun vil fremdeles helst leke, og hun roter ganske bra i sakene sine...

Hun fikk ny lærer i 5. klasse og helt ny klasse (klassesammensetningen fungerte dårlig i fjor). Hun savner veldig den forrige læreren sin, som hun var veldig glad i.

Hun blir ikke mobbet, tror jeg. Dette har jeg spurt henne om, og sagt at det er viktig at hun forteller meg alt. hun sa at det var to andre i klassen som ble mobbet, og det hadde hun fortalt til læreren....da var hun veldig stolt ;-)

Rart med læreren som ikke ringer tilbake, men jeg prøver igjen...

hun sovner veldig sent, til tross for at hun legger seg i rimelig tid. Virker som om hun har veldig problemer med å finne roen om kvelden. det kan jo være både en årsak til problemet og et symptom på at noe er galt...ikke vet jeg. Hvor er bruksanvisningen som fulgte med dette barnet...? ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Du kan ha et godt poeng. når det gjelder skolen klager hun over dette: det er bråket, det er kjedelig, hun forstår ingenting. Det siste er ikke riktig, hun kan hvis hun vil. Det er mulig hun er litt "lat", hun vil fremdeles helst leke, og hun roter ganske bra i sakene sine...

Hun fikk ny lærer i 5. klasse og helt ny klasse (klassesammensetningen fungerte dårlig i fjor). Hun savner veldig den forrige læreren sin, som hun var veldig glad i.

Hun blir ikke mobbet, tror jeg. Dette har jeg spurt henne om, og sagt at det er viktig at hun forteller meg alt. hun sa at det var to andre i klassen som ble mobbet, og det hadde hun fortalt til læreren....da var hun veldig stolt ;-)

Rart med læreren som ikke ringer tilbake, men jeg prøver igjen...

hun sovner veldig sent, til tross for at hun legger seg i rimelig tid. Virker som om hun har veldig problemer med å finne roen om kvelden. det kan jo være både en årsak til problemet og et symptom på at noe er galt...ikke vet jeg. Hvor er bruksanvisningen som fulgte med dette barnet...? ;-)

Ring læreren privat om kvelden, om du ikke får tak i vedkommende ellers! Be om møte med lærer og rådgiver, ta med deg barnet på møtet!

La barnet få forklare seg selv, bare vær der som en støtte. Lærer og rådgiver må komme opp med en løsning som barnet kan godta (innen rimlighetens grenser).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ha et godt poeng. når det gjelder skolen klager hun over dette: det er bråket, det er kjedelig, hun forstår ingenting. Det siste er ikke riktig, hun kan hvis hun vil. Det er mulig hun er litt "lat", hun vil fremdeles helst leke, og hun roter ganske bra i sakene sine...

Hun fikk ny lærer i 5. klasse og helt ny klasse (klassesammensetningen fungerte dårlig i fjor). Hun savner veldig den forrige læreren sin, som hun var veldig glad i.

Hun blir ikke mobbet, tror jeg. Dette har jeg spurt henne om, og sagt at det er viktig at hun forteller meg alt. hun sa at det var to andre i klassen som ble mobbet, og det hadde hun fortalt til læreren....da var hun veldig stolt ;-)

Rart med læreren som ikke ringer tilbake, men jeg prøver igjen...

hun sovner veldig sent, til tross for at hun legger seg i rimelig tid. Virker som om hun har veldig problemer med å finne roen om kvelden. det kan jo være både en årsak til problemet og et symptom på at noe er galt...ikke vet jeg. Hvor er bruksanvisningen som fulgte med dette barnet...? ;-)

Det startet med ny lærer her hos oss også.... Kjempehyggelig lærer og all ære for at hun virkelig prøvde, men elevene hadde av en eller annen grunn ikke nok respekt for henne :-(

Noen barn har mye uro i seg og de kan plutselig oppføre seg irrasjonelt fordi det blir for mye "kaos" i hodet. Datteren min beskrev selv perioden som kaotisk, men uten at hun egentlig kunne sette fingeren på hva som var grunnen.

Jeg hadde ikke tenkt å skrive dette her, men hvis det kan hjelpe, så er det verdt det ;-)

Datteren min har alltid vært ei veldig kjekk jente, skolesterk og med mange venner. Samtidig var hun fryktelig viljesterk og dette starta ved 16 mnds alder og tok aldri slutt ;) På skolen har hun hele tiden oppført seg eksemplarisk og ingen skjønte hva jeg snakka om når jeg tok opp raserianfallene hun kunne ha her hjemme ;)

Jeg ba om å få henne sjekka på PPT, men uten resultater - annet enn at hun scoret ganske mye høyere enn normalt på verbale- og konsentrasjonstester. På de andre områdene var hun også over snittet. Det viste seg at hun brukte enormt mye energi på å konsentrere seg (fordi hun gikk så inn i situasjoner) at hun ble sliten av den grunn.

Vi ble anbefalt å ta noen timer hos Biopat (alternativ medisin) og tok tre timer der. Biopaten gjorde mange ulike ting (snodig å bivåne ;-)) og kom fram til at jenta måtte drikke mye mer vann fordi hun brukte så mye energi at vannet ble "oppbrukt" med det samme (stemte jo bra overens med PPT sine vurderinger...). Dette var nok også en av grunnene til hodepinen hun slet med.

Biopater jobber med å løse opp "blokkeringer" i kroppen. Disse blir til pga ulike, skremmende opplevelser man kan ha hatt. Mange barn får dem i forbindelse med egen fødsel (iflg biopaten). Datteren min hadde feberkramper 15 mnd gammel og var mye plaget av dette fram til treårsalder. Biopaten mente dette kunne være hovedgrunnen til blokkeringene. Hun løste opp blokkeringene (spør meg ikke hvordan ;-)) og datteren min var mye roligere etter behandlingene. Etter tre behandlinger var hun som et nytt menneske :)

Nå har vi en tolvåring som er blir og glad, takler stress og mestrer hverdagen slik den er. Endelig er hun ferdig med "trassalderen" (nå som venninnene begynner for andre gang ;-)) ;-)

Det som også hjalp oss på det verste, var å ta fra henne goder når hun ikke gjorde som hun skulle. For oss ble det tre dager uten TV, data og mobil (når hun var på det verste). To ganger brukte vi den straffen og da var det over. Kan kanskje høres strengt ut, men jeg tror det hjalp henne å fokusere riktig.

Hadde vært kjekt med individuelle bruksanvisninger på unger, ja ;)

Forresten er det dårlig at læreren ikke tar kontakt med dere!! (jeg er selv lærer).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...