Gå til innhold

Slankeoperasjon på -barn-


Gjest forskrekket!!

Anbefalte innlegg

Gjest forskrekket!!

Leser i VG i dag:

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=569268

Hva syns dere? Er barna modne nok til å skjønne hva de blir med på? Ville du ha operert ditt barn? Hva om barna har en spiseforstyrrelse?

Jeg lurer på om de virkelig har prøvd "alt" før de setter i gang med det her. Legen har tydeligvis lyst til å eksperimentere... Hvilke signaler sender dette til andre unge som sliter med kroppen sin og hvordan blir utviklingen? Skal det bli så lettvindt at man "bare" kan operere bort ting man ikke er fornøyd med, allerede som umodne ungdommer? Er det ikke 18-årsgrense på operasjon av brystimplantater f.eks? Jeg syns man bør vente til barna er utvokst og aller helst myndige før de setter igang med denne type operasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hjelpe meg! Hvor var hjelpeapparatet underveis da disse ungdommene ble så store? Med mindre det handler om stoffskiftesykdommer eller annet (og det gjør det jo ikke, da ville man behandlet dette og ikke utført fedmeoperasjoner) så er det bare elendig kosthold og inaktivitet som har skapt denne situasjonen.

Jeg ville meldt foreldrene til barnevernet for lengst, dette er grov omsorgssvikt. Og fedmeoperasjon er HELT feil vei å gå, disse ungdommene trenger kost- og treningsveiledning, samt gode omsorgspersoner!

*opprørt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første synes jeg man skal skille mellom kosmetiske og helsemessige operasjoner. Så jeg synes ikke sammenligningen med f.eks. brystimplantateter er helt relevant..

Jeg regner med at de det gjelder her, er ungdom med såpass betydelig overvekt at det innvirker både på helse og normal funksjonalitet - ikke bare på utseendet.

Og ungdom som får en såpass "tung" start på livet, blir desto dårligere rustet til å gjøre noe med overvekten i voksen alder.

Jeg synes derfor det er helt greit at man gjør tiltak for at slike problemer kan løses i en tidlig fase av livet.

Den medisinske vitenskapen går jo fremover på alle områder. Og det finnes nok metoder nå som ikke var så tilgjengelige tidligere.

Hvis en operasjon kan hjelpe ungdom til et lettere liv, så ser jeg ikke noe galt i det.

For hvorfor skal man på død og liv måtte slite og streve for resultater hvis det faktisk finnes "enklere måter" å løse problemet på?

Mange andre helseplager løses jo med operasjoner. Så hvorfor ikke overvekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelpe meg! Hvor var hjelpeapparatet underveis da disse ungdommene ble så store? Med mindre det handler om stoffskiftesykdommer eller annet (og det gjør det jo ikke, da ville man behandlet dette og ikke utført fedmeoperasjoner) så er det bare elendig kosthold og inaktivitet som har skapt denne situasjonen.

Jeg ville meldt foreldrene til barnevernet for lengst, dette er grov omsorgssvikt. Og fedmeoperasjon er HELT feil vei å gå, disse ungdommene trenger kost- og treningsveiledning, samt gode omsorgspersoner!

*opprørt*

"Jeg ville meldt foreldrene til barnevernet for lengst, dette er grov omsorgssvikt."

Dette er det dummeste jeg har hørt!

Så du sier altså at feite foreldre burde meldes til barnevernet for å ha gitt barna sine dårlige "fedme-gener?!"

Fedme viser seg nemlig i stor grad å være arvelig,

Og trenger ikke nødvendigvis ha noe å gjøre med hvordan man viser omsorg for sine barn!

Ja, i noen tilfeller vil nok kosthold og aktivitetsnivå ha endel å si for kroppsvekten.

Og familier som ligger latent for fedme bør ideelt sett ha sterkt fokus på kosthold og mosjon for å holde overvekten i sjakk.

Men det finnes sikkert "slanke familier" også som både lever usunt og som aktiviserer barna for lite uten at noen ville funnet på å kalle det "omsorgssvikt"

Jeg kommer selv fra en "slank familie" som har hatt et normalt kosthold og aktivitetsnivå.

Både foreldrene mine og jeg er / har alltid vært normal-vektige, men jeg har en søster som alltid har vært lubben / tykk selvom hun har vokst opp med det samme kostholdet som resten av familien.

Nå som voksen er hun fortsatt ca 25-30 kg overvektig, men lever ikke noe mere usunt enn det jeg gjør..

Hun har rett og slett bare andre gener, virker det som, på samme måte som at noen ser ut som fyrstikker uansett hva de dytter i seg..

Ville du f.eks beskyldt foreldrene til et spinkelt og undervektig barn for omsorgssvikt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Jeg ville meldt foreldrene til barnevernet for lengst, dette er grov omsorgssvikt."

Dette er det dummeste jeg har hørt!

Så du sier altså at feite foreldre burde meldes til barnevernet for å ha gitt barna sine dårlige "fedme-gener?!"

Fedme viser seg nemlig i stor grad å være arvelig,

Og trenger ikke nødvendigvis ha noe å gjøre med hvordan man viser omsorg for sine barn!

Ja, i noen tilfeller vil nok kosthold og aktivitetsnivå ha endel å si for kroppsvekten.

Og familier som ligger latent for fedme bør ideelt sett ha sterkt fokus på kosthold og mosjon for å holde overvekten i sjakk.

Men det finnes sikkert "slanke familier" også som både lever usunt og som aktiviserer barna for lite uten at noen ville funnet på å kalle det "omsorgssvikt"

Jeg kommer selv fra en "slank familie" som har hatt et normalt kosthold og aktivitetsnivå.

Både foreldrene mine og jeg er / har alltid vært normal-vektige, men jeg har en søster som alltid har vært lubben / tykk selvom hun har vokst opp med det samme kostholdet som resten av familien.

Nå som voksen er hun fortsatt ca 25-30 kg overvektig, men lever ikke noe mere usunt enn det jeg gjør..

Hun har rett og slett bare andre gener, virker det som, på samme måte som at noen ser ut som fyrstikker uansett hva de dytter i seg..

Ville du f.eks beskyldt foreldrene til et spinkelt og undervektig barn for omsorgssvikt?

Det er ikke snakk om å være "litt lubben". Det er snakk om å være sykelig overvektig, med reell fare for følgesykdom og død. STOR forskjell. Og ja, vet du som mor eller far at barna i familien er disponert for overvekt, så er du nøye på kosthold og aktivitetsnivå!

MAn oppnår ikke en BMI på 40 som 16 åring bare fordi man har hatt genetisk uflaks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest forskrekket!!

For det første synes jeg man skal skille mellom kosmetiske og helsemessige operasjoner. Så jeg synes ikke sammenligningen med f.eks. brystimplantateter er helt relevant..

Jeg regner med at de det gjelder her, er ungdom med såpass betydelig overvekt at det innvirker både på helse og normal funksjonalitet - ikke bare på utseendet.

Og ungdom som får en såpass "tung" start på livet, blir desto dårligere rustet til å gjøre noe med overvekten i voksen alder.

Jeg synes derfor det er helt greit at man gjør tiltak for at slike problemer kan løses i en tidlig fase av livet.

Den medisinske vitenskapen går jo fremover på alle områder. Og det finnes nok metoder nå som ikke var så tilgjengelige tidligere.

Hvis en operasjon kan hjelpe ungdom til et lettere liv, så ser jeg ikke noe galt i det.

For hvorfor skal man på død og liv måtte slite og streve for resultater hvis det faktisk finnes "enklere måter" å løse problemet på?

Mange andre helseplager løses jo med operasjoner. Så hvorfor ikke overvekt?

''For det første synes jeg man skal skille mellom kosmetiske og helsemessige operasjoner. Så jeg synes ikke sammenligningen med f.eks. brystimplantateter er helt relevant.. ''

Jeg kan til dels være enig med deg i dette, men i artikkelen står det jo også om voksne overvektige som ikke har høy nok vekt for å få operasjon som faktisk spiser seg opp i vekt for å bli operert. Og i tillegg er det andre som utvikler anorexia i ettertid for å få bryster og mage operert. Dette sier jo litt om utseendehysteriet. Det gjelder i alle fall ikke bare helsen.

''Jeg regner med at de det gjelder her, er ungdom med såpass betydelig overvekt at det innvirker både på helse og normal funksjonalitet - ikke bare på utseendet.''

Jeg tror heller det er viktig at man finner andre måter å bedre helsen til barn på. Som andre sier; man bør koble inn barnevernet tidlig hvis man ser at et barn blir "mishandlet" på denne måten. Nå husker ikke jeg om denne artikkelen var hentet fra Norge, men uansett går de alle fleste barn i skole og da må jo lærere ha plikt til å melde fra når de ser at en elev blir såpass stor at det nå har blitt snakk om operasjon. Vi bør legge vekt skammen om dette. Man skal helst ikke si at noen er "feite", men det er faktisk noen som _er_ det. (Jeg er overvektig selv, noe jeg innser og skjønner om folk kommentere _saklig_).

''Og ungdom som får en såpass "tung" start på livet, blir desto dårligere rustet til å gjøre noe med overvekten i voksen alder.''

Jeg vil tro at et barns kropp har lettere for å endre seg (bygge muskler etc) enn en voksens. Uansett er det vel like greit å lære barna gode vaner som de ser nytter, enn å operere dem og håpe at de lærer seg å spise og trene i etterkant. En sånn operasjon bør være absolutt siste utvei. Den er jo ikke helt ufarlig heller.

''Den medisinske vitenskapen går jo fremover på alle områder. Og det finnes nok metoder nå som ikke var så tilgjengelige tidligere. Hvis en operasjon kan hjelpe ungdom til et lettere liv, så ser jeg ikke noe galt i det.''

Den medisinske vitenskap går fremover og godt er det. :-) Men det er ikke alle områder som er like "nyttige" eller som nødvndigvis blir brukt "riktig" fordet. I tillegg endres tankene våre om hva som aksepteres. Da jeg hørte om de første brystoperasjonene var dette noe jeg var helt imot. Hvorfor tukle med naturen har gitt oss, vi er jo gode nok som vi er, det lærte jeg i alle fall hjemme... Nå, derimot, tenker jeg knapt over det.

Det snakkes jo mye om at f.eks downs-barn ikke skal gjemmes bort (som det ble gjort før), de skal gå i vanlig skole osv. At man er "like god" selv om man ikke er "normal". Det vil alltid finnes folk som er overvektige, alltid noen som er undervektige, men vi er da "like gode" likevel? Nå snakker jeg meg litt bort her, men jeg håper du skjønner hvor jeg vil.

''For hvorfor skal man på død og liv måtte slite og streve for resultater hvis det faktisk finnes "enklere måter" å løse problemet på?''

Jeg syns det er en uansvarlig tankegang. Hvorfor skal vi bruke ressurser på "enklere måter"-operasjoner når det finnes folk som trenger det mye mer. Hvorfor skal vi "gjøre det enkelt" når vi rett og slett burde lære oss å spise fornuftig og holde oss i bevegelse? (Jeg tenker altså ikke på de som f.eks har tilleggssykdommer som gjør dem overvektige) En sånn operasjon kan faktisk ende med døden, det er ikke noe "bare", man vet jo heller ikke effekten av operasjon på barn som muligens ikke er helt utvokst.

''Mange andre helseplager løses jo med operasjoner. Så hvorfor ikke overvekt?''

Hmm, hvordan skal jeg forklare dette... Vi er født med en kropp som forventes å ha en vekt innenfor et normalt område. Overvekt er noe som i stor grad er noe vi har påført oss selv (McDonalds, den type ting), mens f.eks hjertefeil er noe som fra naturens side er feil fra f.eks fødselen av. Vi (samfunnet) kan ikke kontrollere om noen får problemer med tarmene, men vi kan kontrollere f.eks sukkerinnhold i en del matvarer. Det har jo blitt gjort noe med røykingen som førte til kols og lungekreft. Jeg antar at man ikke visste hvor skadelig røyking var tidligere, derfor er jeg selvsagt ikke imot at de som har fått helseplager av det senere skal opereres eller få behandling. Fedme derimot tror jeg "alle" skjønner er helsefarlig. Derfor mener jeg ikke operasjon er veien å gå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelpe meg! Hvor var hjelpeapparatet underveis da disse ungdommene ble så store? Med mindre det handler om stoffskiftesykdommer eller annet (og det gjør det jo ikke, da ville man behandlet dette og ikke utført fedmeoperasjoner) så er det bare elendig kosthold og inaktivitet som har skapt denne situasjonen.

Jeg ville meldt foreldrene til barnevernet for lengst, dette er grov omsorgssvikt. Og fedmeoperasjon er HELT feil vei å gå, disse ungdommene trenger kost- og treningsveiledning, samt gode omsorgspersoner!

*opprørt*

''Hvor var hjelpeapparatet underveis da disse ungdommene ble så store? ''

Godt spørsmål. Vær klar over at foreldre kan streve i årevis for å få faglig hjelp (utover ordre om å spise mindre og trene mer - noen ganger trengs det faktisk mer oppfølging enn etpar spydigheter fra helsesøster) til overvektige barn, uten at det skjer noe som helst. Til slutt kan det altså gå for langt. Jeg tror ikke anmeldelser til barnevernet nødvendigvis ville løst disse sakene.

Jeg har sett slike tilfeller på nært hold - ikke i familien, men hos en venninne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke snakk om å være "litt lubben". Det er snakk om å være sykelig overvektig, med reell fare for følgesykdom og død. STOR forskjell. Og ja, vet du som mor eller far at barna i familien er disponert for overvekt, så er du nøye på kosthold og aktivitetsnivå!

MAn oppnår ikke en BMI på 40 som 16 åring bare fordi man har hatt genetisk uflaks.

I ekstreme tilfeller så er gjerne foreldrene overvektige selv!

Om dette skyldes at familien har dårlige gener, eller et helt forferdelig kosthold, vet man ikke alltid.

Men når det er sagt, så er det faktisk bare i svært få år foreldrene kan ha full kontroll over hva barna dytter i seg.

Og her dreide det seg om å operere ungdommer - ikke barn.

Et barn med glupsk appetitt og anlegg for fedme, kan nok bli ganske feit innen h*n er 16 år selvom foreldrene i utgangspunktet har forsøkt å gi barnet "normal" mat, og oppfordre til "normal" aktivitet.

Ja, jeg er enig i at foreldre som serverer pommes frites, hamburgere, brus og kaker hver dag som et daglig kosthold og som ikke tar det til etteretning når 5 åringen er 15 kg overvektig, kan beskyldes for å svikte sin rolle som foreldre.

Men jeg tror faktisk ikke dette så ofte er tilfelle.

Jeg tror nok mye kan skyldes at ungdommen idag har mye større tilgang på både penger, usunne matvarer, og ikke minst - stillesittende aktiviteter som dataspill, pc og TV.

Dette fører nok til at de som har anlegg for å legge på seg blir desto større enn de ville blitt for f.eks 20-30 år siden da man spiste mindre usunt og var mere aktiv.

Selvsagt bør foreldrene være på banen for å veilede barna sine.

Men som sagt er det vanskelig å ha full kontroll over hva ungdommen spiser og foretar seg til enhver tid. Og det er også et ganske følsomt tema å ta opp med en tenåring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KnatreKari

Hjelpe meg! Hvor var hjelpeapparatet underveis da disse ungdommene ble så store? Med mindre det handler om stoffskiftesykdommer eller annet (og det gjør det jo ikke, da ville man behandlet dette og ikke utført fedmeoperasjoner) så er det bare elendig kosthold og inaktivitet som har skapt denne situasjonen.

Jeg ville meldt foreldrene til barnevernet for lengst, dette er grov omsorgssvikt. Og fedmeoperasjon er HELT feil vei å gå, disse ungdommene trenger kost- og treningsveiledning, samt gode omsorgspersoner!

*opprørt*

''Hjelpe meg! Hvor var hjelpeapparatet underveis da disse ungdommene ble så store?''

Vet av et tilfelle der mora ble kjempefornærmet da helsesøster innkalte til samtale om barnets vekt, barnet var da på god vei til å bli overvektig i barneskolealder. Mor ble som sagt fornærmet og barnet ble bare tykkere og tykkere etter dette. Ikke ett ord som gikk inn av det helsesøster hadde sagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelpe meg! Hvor var hjelpeapparatet underveis da disse ungdommene ble så store? Med mindre det handler om stoffskiftesykdommer eller annet (og det gjør det jo ikke, da ville man behandlet dette og ikke utført fedmeoperasjoner) så er det bare elendig kosthold og inaktivitet som har skapt denne situasjonen.

Jeg ville meldt foreldrene til barnevernet for lengst, dette er grov omsorgssvikt. Og fedmeoperasjon er HELT feil vei å gå, disse ungdommene trenger kost- og treningsveiledning, samt gode omsorgspersoner!

*opprørt*

''Jeg ville meldt foreldrene til barnevernet for lengst, dette er grov omsorgssvikt''

Nei, nå får du jaggu rulle inn her! Fedme har i stor grad med gener å gjøre. Jeg har selv, og har flere eksempler på andre som har barn som er overvektig og barn som er normalt slanke. De har samme par foreldre, vokser opp i samme familie, får servert den samme maten, (helt grei sunn vanlig norsk kost) osv. Likevel viser det seg altså at ett av barna (eller flere) kan utvikle overvekt mens andre i samme søskenflokk ikke gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Engasjert i dette

''Jeg ville meldt foreldrene til barnevernet for lengst, dette er grov omsorgssvikt''

Nei, nå får du jaggu rulle inn her! Fedme har i stor grad med gener å gjøre. Jeg har selv, og har flere eksempler på andre som har barn som er overvektig og barn som er normalt slanke. De har samme par foreldre, vokser opp i samme familie, får servert den samme maten, (helt grei sunn vanlig norsk kost) osv. Likevel viser det seg altså at ett av barna (eller flere) kan utvikle overvekt mens andre i samme søskenflokk ikke gjør det.

'' Jeg har selv, og har flere eksempler på andre som har barn som er overvektig og barn som er normalt slanke. De har samme par foreldre, vokser opp i samme familie, får servert den samme maten, (helt grei sunn vanlig norsk kost) osv. Likevel viser det seg altså at ett av barna (eller flere) kan utvikle overvekt mens andre i samme søskenflokk ikke gjør det''

I slike tilfeller har virkelig foreldrene et stort ansvar! Da skal man IKKE lukke øynene og si at det er bare genetisk. Da tar man tvert i mot tak, og dytter ekstra mat i det tynne barnet, samtidig som man hindrer det andre barnet i å spise så mye det vil.

Og ja, jeg snakker av egen erfaring.

Som barn var jeg så tynn at folk trodde jeg hadde anoreksi (noe jeg ikke hadde) mens broren min var meget overvektig. Vi hadde akkurat samme kosthold, bare at jeg var ekstremt småspist og han hadde oksehunger.

Jeg har fått barn som har det på samme måte. Får sønnen min lov, spiser han til han kaster opp, mens datteren min ikke eier matlyst. Men jeg har lært av mine foreldres feil, og tatt tak. Bare pga streng disiplin, har jeg en datter som nå er slank (ikke mager) og en sønn som bare er litt smårund (ikke kraftig overvektig).

Det har værte og er en hard kamp, men verdt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

'' Jeg har selv, og har flere eksempler på andre som har barn som er overvektig og barn som er normalt slanke. De har samme par foreldre, vokser opp i samme familie, får servert den samme maten, (helt grei sunn vanlig norsk kost) osv. Likevel viser det seg altså at ett av barna (eller flere) kan utvikle overvekt mens andre i samme søskenflokk ikke gjør det''

I slike tilfeller har virkelig foreldrene et stort ansvar! Da skal man IKKE lukke øynene og si at det er bare genetisk. Da tar man tvert i mot tak, og dytter ekstra mat i det tynne barnet, samtidig som man hindrer det andre barnet i å spise så mye det vil.

Og ja, jeg snakker av egen erfaring.

Som barn var jeg så tynn at folk trodde jeg hadde anoreksi (noe jeg ikke hadde) mens broren min var meget overvektig. Vi hadde akkurat samme kosthold, bare at jeg var ekstremt småspist og han hadde oksehunger.

Jeg har fått barn som har det på samme måte. Får sønnen min lov, spiser han til han kaster opp, mens datteren min ikke eier matlyst. Men jeg har lært av mine foreldres feil, og tatt tak. Bare pga streng disiplin, har jeg en datter som nå er slank (ikke mager) og en sønn som bare er litt smårund (ikke kraftig overvektig).

Det har værte og er en hard kamp, men verdt det.

Ja du har nok et poeng. Det kan være matlyst og appetitt som er genetisk, ikke nødvendigvis noe annet. (nei jeg snakker ikke om alle, men noen..) Det vet jeg av egen erfaring. Min søster vokste opp som myyyyye tynnere enn meg, og når jeg ser tilbake så ser jeg jo hvorfor: Jeg var på konstant utkikk etter noe snadder mens min søster var kjent som den som alltid forlot en halvspist middag, halve skiva lå urørt osv. Til og med nå kan hun glemme å spise, noe som for meg er fullstendig utelukket. ;-)

Nå gikk det ganske bra hos oss da, vektvis. Vi var aktive barn i grunnen, og jeg var aldri overvektig som barn, bare i øvre normalsjikt. Det har jevnet seg ut etter som jeg har blitt mer bevisst på hva jeg putter i meg, og hun har blitt voksen og ex-røyker og mer passiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er tidlig å ta slankeoperasjon når man er i tenårene. Kroppen forandrer seg jo mye disse årene. Jeg har sett lubne barn strekke seg ut til å bli slanke ungdommer, mens slanke barn har est ut i vidden når de sluttet å vokse! På den annen side bør vel operasjonen tas før overvekta gjør for stor skade på kroppen.

Jeg leste vel også her engang om en som skrev hun tok brystoperasjon i 15-årsalderen eller var det tidligere (hun kan jo ha fantasert da).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg ville meldt foreldrene til barnevernet for lengst, dette er grov omsorgssvikt''

Nei, nå får du jaggu rulle inn her! Fedme har i stor grad med gener å gjøre. Jeg har selv, og har flere eksempler på andre som har barn som er overvektig og barn som er normalt slanke. De har samme par foreldre, vokser opp i samme familie, får servert den samme maten, (helt grei sunn vanlig norsk kost) osv. Likevel viser det seg altså at ett av barna (eller flere) kan utvikle overvekt mens andre i samme søskenflokk ikke gjør det.

''Jeg har selv, og har flere eksempler på andre som har barn som er overvektig og barn som er normalt slanke''

Da er det faktisk din jobb som forelder å sørge for at det overvektige barnet ditt ikke spiser på seg sykelig overvekt. Nordmenn i dag skiller seg ikke nevneverdig genetisk fra nordmenn på 70-tallet. Men fedmeproblematikken er betraktelig større nå enn da. Hvorfor? Miljø, miljø, miljø!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...