Gå til innhold

Tre husmor spørsmål


Gjest Guroen

Anbefalte innlegg

Hvor får man kjøpt sånt lokk til den brune matavfalls kurven? Som enslig, kan det gå litt tid før den blir full og i mellomtiden lukter det jo!

Hvordan av iser jeg frysedelen på et kombikjøleskap?

Og hvor lang holdbarhet er det på en åpnet pose med byggmel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

brilleslangen

''Hvor får man kjøpt sånt lokk til den brune matavfalls kurven? Som enslig, kan det gå litt tid før den blir full og i mellomtiden lukter det jo!''

tviler på at det går å få kjøpt bare lokk, kjøp heller en ny avfallsbeholder med lokk hvis du absolutt vilha det, selv ville jeg heller valgt å gå ut med søpla oftere selv om det knapt nok er noe i matavfallsbeholderen...

''Hvordan av iser jeg frysedelen på et kombikjøleskap?''

Jeg gjør det slik: Flytt noen av frysevarene over i kjøledelen og steng kjøleskapsdøra. trekk ut kontakten, slik at strømmen blir utkoblet(evt slå av bryteren) .pass på at kjøleskapsdelen åpnes minst mulig den tiden det tar å avise fryseren. Da holder det seg kaldt inne i kjøleskapsdelen gannske lenge..

For å få fart på avisingen i fryseren setter du en kjele eller bolle med rykende varmt vann inni fryserdelen.

Når du er ferdig med avtiningen kobler du på strømmen igjen, og setter fryseren på hurtig nedkjøling, og så er det ganske snart klartfor å sette varer på plass igjen

''Og hvor lang holdbarhet er det på en åpnet pose med byggmel?''

aner ikke. Lang, så fremt det ikke er kommet larver eller andre ting i melet så vil jeg tro det holderseg til det blir brukt... har aldri tenkt på om det kan være holdbarhetsdato på mel jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Hvor får man kjøpt sånt lokk til den brune matavfalls kurven? Som enslig, kan det gå litt tid før den blir full og i mellomtiden lukter det jo!''

Kast oftere.

''Hvordan av iser jeg frysedelen på et kombikjøleskap?''

Åpne døra, tøm skapet / ta ut skuffene, bruk føner til å smelte isen så fort som mulig, tørk med klut og sett inn skuffer og mat igjen. Hvorvidt du bør koble fra strøm er jeg usikker på, men med mindre det er enormt mye is i det så kan du sikkert det for da går det jo ganske fort.

''Og hvor lang holdbarhet er det på en åpnet pose med byggmel''

Det holder seg lenge, men etter at holdbarhetsdatoen er overskredet en del så mister det litt smak og litt næringsstoffer. Jeg hadde brukt det så lenge det luktet som det skal og ikke har larver i seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Hvor får man kjøpt sånt lokk til den brune matavfalls kurven? Som enslig, kan det gå litt tid før den blir full og i mellomtiden lukter det jo!''

tviler på at det går å få kjøpt bare lokk, kjøp heller en ny avfallsbeholder med lokk hvis du absolutt vilha det, selv ville jeg heller valgt å gå ut med søpla oftere selv om det knapt nok er noe i matavfallsbeholderen...

''Hvordan av iser jeg frysedelen på et kombikjøleskap?''

Jeg gjør det slik: Flytt noen av frysevarene over i kjøledelen og steng kjøleskapsdøra. trekk ut kontakten, slik at strømmen blir utkoblet(evt slå av bryteren) .pass på at kjøleskapsdelen åpnes minst mulig den tiden det tar å avise fryseren. Da holder det seg kaldt inne i kjøleskapsdelen gannske lenge..

For å få fart på avisingen i fryseren setter du en kjele eller bolle med rykende varmt vann inni fryserdelen.

Når du er ferdig med avtiningen kobler du på strømmen igjen, og setter fryseren på hurtig nedkjøling, og så er det ganske snart klartfor å sette varer på plass igjen

''Og hvor lang holdbarhet er det på en åpnet pose med byggmel?''

aner ikke. Lang, så fremt det ikke er kommet larver eller andre ting i melet så vil jeg tro det holderseg til det blir brukt... har aldri tenkt på om det kan være holdbarhetsdato på mel jeg.

Men hvor får jeg så kjøpt sånne kurver da? Fant ikke på Clas Olson. kan jo kaste oftere, blir jo lukt etter bare en dag og da er det snakk om et par epleskrotter og noen gram middagsrester.

Men takk for råd nr to:-) Var redd jeg kunne ødelegge hele kombiskapet ved avvise fryseskapet, men da gir jeg det et forsøk.

Når det gjelder byggmelet er det fra i fjor. Ser fint og rent ut, men datostempelet er utydelig. Skal bruke det i en komleoppskrift. Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Hvor får man kjøpt sånt lokk til den brune matavfalls kurven? Som enslig, kan det gå litt tid før den blir full og i mellomtiden lukter det jo!''

Kast oftere.

''Hvordan av iser jeg frysedelen på et kombikjøleskap?''

Åpne døra, tøm skapet / ta ut skuffene, bruk føner til å smelte isen så fort som mulig, tørk med klut og sett inn skuffer og mat igjen. Hvorvidt du bør koble fra strøm er jeg usikker på, men med mindre det er enormt mye is i det så kan du sikkert det for da går det jo ganske fort.

''Og hvor lang holdbarhet er det på en åpnet pose med byggmel''

Det holder seg lenge, men etter at holdbarhetsdatoen er overskredet en del så mister det litt smak og litt næringsstoffer. Jeg hadde brukt det så lenge det luktet som det skal og ikke har larver i seg.

Takk for svar:-)

Byggmelet er fra i fjor. Ser fint og rent ut, men datostempelet er utydelig, så jeg tror jeg bare kaster dt og kjøper nytt. Er jo ikke dyrt og skal bruke det i en komleoppskrift, så da er det jo litt viktig at alt klaffer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...