Gå til innhold

Jeg forsøker å tilgi


canticle

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

  • Svar 41
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • hidi, the scorpion

    14

  • FGT

    8

  • canticle

    5

  • morsan

    1

Mest aktive i denne tråden

hidi, the scorpion

nei, det er umulig.

Det er kanskje det. Tilgivelse er en helende prosess for deg selv, men det er en laaang prosess...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kanskje det. Tilgivelse er en helende prosess for deg selv, men det er en laaang prosess...

ja :-) ønsker deg en god dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er bra for deg selv å tilgi,da blir du fri fra det som var,istedenfor å niholde på de vonde tingene :-)

jeg tenkte slik, jeg og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest solkinn

Jeg har snakket mye om tilgivelse, også med en prest.

Jeg tror ikke du trenger å gjøre det til din oppgave i livet å tilgi for at du selv skal få det bra. Det går an å forsone seg med tingenes tilstand, og gi slipp på det hele.

Jeg har gjort det. Ikke tilgitt, men forsonet meg med at det som har skjedd har skjedd. Og gitt slipp. Livet mitt er her og nå.

Å skulle tilgi kan bli en tvangstrøye. Og min erfarne prest støtter meg faktisk. Etter alt jeg har oplevd skal det ikke legges et åk på meg ved at jeg må tilgi i tillegg. Men jeg hater ikke. Jeg er for likegyldig til det, det er det som skjer når en gir slipp. Og vil jeg tilgi en dag, ja da gjør jeg det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest shunyata

Jeg har snakket mye om tilgivelse, også med en prest.

Jeg tror ikke du trenger å gjøre det til din oppgave i livet å tilgi for at du selv skal få det bra. Det går an å forsone seg med tingenes tilstand, og gi slipp på det hele.

Jeg har gjort det. Ikke tilgitt, men forsonet meg med at det som har skjedd har skjedd. Og gitt slipp. Livet mitt er her og nå.

Å skulle tilgi kan bli en tvangstrøye. Og min erfarne prest støtter meg faktisk. Etter alt jeg har oplevd skal det ikke legges et åk på meg ved at jeg må tilgi i tillegg. Men jeg hater ikke. Jeg er for likegyldig til det, det er det som skjer når en gir slipp. Og vil jeg tilgi en dag, ja da gjør jeg det.

Godt sagt...dette her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest solkinn

Godt sagt...dette her...

Jeg er opptatt av dette emnet.

Jeg tror ikke at en trenger å forgå av hat og bitterhet hvis en ikke klarer å tilgi. Men dette er noe som ofte blir sagt som en sannhet. Kanskje kommer det fra vår kristne tradisjon? Hva en nå legger i det begrepet. Å tilgi.

Forsoning er et ord jeg liker godt. Det handler mer om en sinnstilstand, mens å tilgi har en "retning" mot objektet som har utsatt deg for jævelskapen.

Jeg har i stedet brukt min energi på å gjøre godt, fremme kjærlighetskrefter. For å bruke et stort ord. Det fokuset er mer nyttig. Hver gang jeg ble bitter og full av hat, vendte jeg min energi vekk fra den som voldte meg vondt og prøvde å gjøre noe godt for noen andre mennesker. På den måten forgår en ikke av hat. Da blir det balanse, og en råtner ikke opp innvendig.

Om noen hadde bedt meg om tilgivelse, hadde jeg nok forholdt meg til det på en annen måte. Men de som har gjort meg vondt har aldri gjort det, og vil aldri gjøre det heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest shunyata

Jeg er opptatt av dette emnet.

Jeg tror ikke at en trenger å forgå av hat og bitterhet hvis en ikke klarer å tilgi. Men dette er noe som ofte blir sagt som en sannhet. Kanskje kommer det fra vår kristne tradisjon? Hva en nå legger i det begrepet. Å tilgi.

Forsoning er et ord jeg liker godt. Det handler mer om en sinnstilstand, mens å tilgi har en "retning" mot objektet som har utsatt deg for jævelskapen.

Jeg har i stedet brukt min energi på å gjøre godt, fremme kjærlighetskrefter. For å bruke et stort ord. Det fokuset er mer nyttig. Hver gang jeg ble bitter og full av hat, vendte jeg min energi vekk fra den som voldte meg vondt og prøvde å gjøre noe godt for noen andre mennesker. På den måten forgår en ikke av hat. Da blir det balanse, og en råtner ikke opp innvendig.

Om noen hadde bedt meg om tilgivelse, hadde jeg nok forholdt meg til det på en annen måte. Men de som har gjort meg vondt har aldri gjort det, og vil aldri gjøre det heller.

Jeg har i hvert fall mye å lære av det du skriver her,solskinn...

Jeg selv har mye hat mot visse personer...det eneste det går utover er bare meg selv...

Jeg skal i hvert fall huske på dine ord om hatet dukker opp flere ganger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har snakket mye om tilgivelse, også med en prest.

Jeg tror ikke du trenger å gjøre det til din oppgave i livet å tilgi for at du selv skal få det bra. Det går an å forsone seg med tingenes tilstand, og gi slipp på det hele.

Jeg har gjort det. Ikke tilgitt, men forsonet meg med at det som har skjedd har skjedd. Og gitt slipp. Livet mitt er her og nå.

Å skulle tilgi kan bli en tvangstrøye. Og min erfarne prest støtter meg faktisk. Etter alt jeg har oplevd skal det ikke legges et åk på meg ved at jeg må tilgi i tillegg. Men jeg hater ikke. Jeg er for likegyldig til det, det er det som skjer når en gir slipp. Og vil jeg tilgi en dag, ja da gjør jeg det.

Veldig bra skrevet :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei, det er umulig.

Tilgi, kan en gjøre relativt fort, hvis du har vilje til det, og forstår hvilken fordel du også har av det, men det betyr ikke at det du har opplevd er ute av kroppen så fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hidi, the scorpion

Tilgi, kan en gjøre relativt fort, hvis du har vilje til det, og forstår hvilken fordel du også har av det, men det betyr ikke at det du har opplevd er ute av kroppen så fort.

''Tilgi, kan en gjøre relativt fort, hvis du har vilje til det''

Hvilken klode lever du på?

Dummeste jeg har hørt på lang, lang tid! Noen vil _aldri_ kunne klare å tilgi...

Noen klarer det kanskje etter mange års kamp og slit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har snakket mye om tilgivelse, også med en prest.

Jeg tror ikke du trenger å gjøre det til din oppgave i livet å tilgi for at du selv skal få det bra. Det går an å forsone seg med tingenes tilstand, og gi slipp på det hele.

Jeg har gjort det. Ikke tilgitt, men forsonet meg med at det som har skjedd har skjedd. Og gitt slipp. Livet mitt er her og nå.

Å skulle tilgi kan bli en tvangstrøye. Og min erfarne prest støtter meg faktisk. Etter alt jeg har oplevd skal det ikke legges et åk på meg ved at jeg må tilgi i tillegg. Men jeg hater ikke. Jeg er for likegyldig til det, det er det som skjer når en gir slipp. Og vil jeg tilgi en dag, ja da gjør jeg det.

Det er riktig. Du er ikke forpliktet til å tilgi en person som overhodet ikke viser anger. Men du trenger allikevel ikke å utvikle bitterhet eller til personen. Noen velger å tilgi uansett i en slik situasjon for å få det bedre med seg selv. Opp til den enkelte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Tilgi, kan en gjøre relativt fort, hvis du har vilje til det''

Hvilken klode lever du på?

Dummeste jeg har hørt på lang, lang tid! Noen vil _aldri_ kunne klare å tilgi...

Noen klarer det kanskje etter mange års kamp og slit.

Dette er forstandig, dette har noe med viljen å gjøre, ikke følelsene. Men du er ikke forpliktet til å tilgi, hvis du ikke klarer det, og spesielt ikke hvis den som har fornærmet deg ikke viser tegn til anger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Dette er forstandig, dette har noe med viljen å gjøre, ikke følelsene. Men du er ikke forpliktet til å tilgi, hvis du ikke klarer det, og spesielt ikke hvis den som har fornærmet deg ikke viser tegn til anger.

Tilgivelse har ingenting med vilje å gjøre! Det har så absolutt _alt_ med følelser å gjøre!

Det er nettopp derfor det er så grusomt vanskelig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilgivelse har ingenting med vilje å gjøre! Det har så absolutt _alt_ med følelser å gjøre!

Det er nettopp derfor det er så grusomt vanskelig...

Men jeg forstår de som har vært utsatt for alvorlig overgrep, en tilgir ikke dem, hvis de ikke viser oppriktig anger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Men jeg forstår de som har vært utsatt for alvorlig overgrep, en tilgir ikke dem, hvis de ikke viser oppriktig anger

''Men jeg forstår de som har vært utsatt for alvorlig overgrep, en tilgir ikke dem, hvis de ikke viser oppriktig anger''

Forstår du virkelig det?

Du utviser liten forståelse, synes jeg. Uansett hvor mye en overgriper "angrer", har det liten effekt på offeret....

Tilgivelse er en helbredelsesprosess kun for offeret selv, og har ingenting som helst med overgriperen å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Men jeg forstår de som har vært utsatt for alvorlig overgrep, en tilgir ikke dem, hvis de ikke viser oppriktig anger''

Forstår du virkelig det?

Du utviser liten forståelse, synes jeg. Uansett hvor mye en overgriper "angrer", har det liten effekt på offeret....

Tilgivelse er en helbredelsesprosess kun for offeret selv, og har ingenting som helst med overgriperen å gjøre.

Ja da snakker vi om to forskjellige ting her, tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...