Gå til innhold

Arv etter barnløse søsken


lonette

Anbefalte innlegg

Vi er tre søsken. Jeg, som er gift og barnløs, mellomste bror K som har vært gift og barnløs og minstebror L som er samboer og har flere barn.

Våre foreldre døde for noen år siden, og nylig mistet vi også vår bror K, brått og uventet. Hans kone har ikke hatt det så lett, jeg og mannen min vet endel mer om hennes situasjon enn min bror L og hans samboer gjør (det har i grunn ikke vært noe godt forhold mellom mine to svigerinner).

Min svigerinne må selge huset nå som hun har blitt enke. Huset er gjeldfritt, men det tilkommer høy husleie og store vedlikeholdskostnader, og hun er i en svært vanskelig økonomisk situasjon. De hadde ikke skrevet testamente og hadde som sagt ikke barn. Slik jeg har forstått det da, må det skiftes og jeg og L er vel arvinger til K?

Jeg ønsker at min svigerinne skal komme så godt ut av dette økonomisk som mulig. Er det en enkel sak å si fra seg arveretten sin? Eller vil da min arvedel gå til min bror L uansett? (Det virker som om de er ute etter å få mest mulig, spesielt hans samboer). Hvis jeg mottar min arvedel og så gir pengene tilbake til min svigerinne som gave, vil ikke da tusenlappene fly unna i diverse avgifter til staten?

Huset er takset til ca 2 millioner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 84
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Orio

    18

  • frosken

    12

  • Katt-ja

    8

  • zellica

    6

Mest aktive i denne tråden

Jeg har ikke greie på dette - men jeg trodde jo at når en person er gift og barnløs, så er ektefellen enearving?

At ikke søsken har arverett når den døde var gift altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Jeg har ikke greie på dette - men jeg trodde jo at når en person er gift og barnløs, så er ektefellen enearving?

At ikke søsken har arverett når den døde var gift altså.

'' så er ektefellen enearving?''

Nei, norsk lov er mye mer komplisert enn det;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke greie på dette - men jeg trodde jo at når en person er gift og barnløs, så er ektefellen enearving?

At ikke søsken har arverett når den døde var gift altså.

Det trodde jeg også, det er min yngste bror som påstår at hvis avdøde ikke hadde barn, skal avdødes slektninger (foreldre, eller hvis de ikke er i live, søsken) arve, selv om personen var gift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest majas mamma

Du og din bror har ikke arverett etter deres andre bror. Med mindre det er opprettet særeie, noe du ikke sier noe om, er det hans kone som arver alt. Og når hun dør er det hennes arvinger som får alt. Det vil si at dere ikke arver noe etter deres bror fordi han var gift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hidi, the scorpion

Jeg har ikke greie på dette - men jeg trodde jo at når en person er gift og barnløs, så er ektefellen enearving?

At ikke søsken har arverett når den døde var gift altså.

De ekte arvinger har bare krav på pliktdelsarven, resten blir fordelt på andre arvinger;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis paret var gift, har hun krav på sitte i uskifte.

Da sitter hun på verdiene til hun evnt gifter seg igjen eller dør.

Selv om hun selger boligen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest firepile

Det trodde jeg også, det er min yngste bror som påstår at hvis avdøde ikke hadde barn, skal avdødes slektninger (foreldre, eller hvis de ikke er i live, søsken) arve, selv om personen var gift.

Nei, det er ikke riktig.

"Hvis ditt søsken etterlater seg ektefelle og/eller egne barn/barnebarn, så vil kun disse være arvinger. Ektefellen eller barna til ditt søsken vil da selv ta hånd om situasjonen og det er intet du behøver å foreta deg."

http://www.arvehjelpen.no/index.php?option=com_content&task=view&id=20&Itemid=44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om hun selger boligen?

Ja hun disponerer over hele boet og kan selge huset. Men hun kan ikke gi unna større gaver eller selge huset til underpris. Men hvis hun vil kan hun bruke formuen sin som hun selv velger, om det så er å dra på cruise resten av livet.

http://www.regjeringen.no/nb/dep/jd/dok/Veiledninger_brosjyrer/2005/orientering-til-arvinger-pa-internett/gjenlevende-ektefelle.html?id=88191

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg og mannen vil det være svært gledelig hvis hun "slipper" å dele pengene med oss, vi har fått motstridende svar på dette ulike steder, alt fra at hun skal ha alt, til at vi andre skal ha halvparten (over en viss G). Det er vel helst min andre svigerinne - som "har greie på ting", som vil ha pengene her, "for barnas skyld", som hun sier. Min bror L synes situasjonen er ganske ubehagelig, men er vant til å følge sin samboers vilje.

De hadde for øvrig ikke særeie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For meg og mannen vil det være svært gledelig hvis hun "slipper" å dele pengene med oss, vi har fått motstridende svar på dette ulike steder, alt fra at hun skal ha alt, til at vi andre skal ha halvparten (over en viss G). Det er vel helst min andre svigerinne - som "har greie på ting", som vil ha pengene her, "for barnas skyld", som hun sier. Min bror L synes situasjonen er ganske ubehagelig, men er vant til å følge sin samboers vilje.

De hadde for øvrig ikke særeie.

Jeg håper bare ikke at svigerinnen din allerede har skrevet under på at hun skal skifte, for da må det deles med dere.

Så hadde jeg vært deg hadde jeg tatt en telefon til henne,for å anbefale henne å skrive under på at hun skal sitte i uskiftebo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper bare ikke at svigerinnen din allerede har skrevet under på at hun skal skifte, for da må det deles med dere.

Så hadde jeg vært deg hadde jeg tatt en telefon til henne,for å anbefale henne å skrive under på at hun skal sitte i uskiftebo.

Nei, det er ikke skrevet under noen avtale. Vi har bare snakket om at jeg og min bror skulle få noen ting som ikke har økonomisk verdi, bare sentimental (barnebilder av oss og vår avdøde bror etc), men ikke noe utover dette. Min svigerinne gikk til NAVs sosialavdeling (heter det noe sånt?, tidligere sosialkontoret) siden hun ikke har egen inntekt, men der hadde de ikke greie på dette med arv - iallfall ikke hennes saksbehandler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det trodde jeg også, det er min yngste bror som påstår at hvis avdøde ikke hadde barn, skal avdødes slektninger (foreldre, eller hvis de ikke er i live, søsken) arve, selv om personen var gift.

Nei det stemmer ikke. Med mindre det ble opprettet noe testament der det står noe annet, så vil ektefellen til den avdøde arve alt (gitt at de ikke har barn).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

candyqueen_83

'' så er ektefellen enearving?''

Nei, norsk lov er mye mer komplisert enn det;)

Det stemmer da vel ikke det. Det er jo kona som arver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest firepile

Jeg håper bare ikke at svigerinnen din allerede har skrevet under på at hun skal skifte, for da må det deles med dere.

Så hadde jeg vært deg hadde jeg tatt en telefon til henne,for å anbefale henne å skrive under på at hun skal sitte i uskiftebo.

''Jeg håper bare ikke at svigerinnen din allerede har skrevet under på at hun skal skifte, for da må det deles med dere. ''

Nei, det stemmer ikke. Søsken er ikke arvinger så lenge avdøde var gift og det ikke er skrevet testamente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du og din bror har ikke arverett etter deres andre bror. Med mindre det er opprettet særeie, noe du ikke sier noe om, er det hans kone som arver alt. Og når hun dør er det hennes arvinger som får alt. Det vil si at dere ikke arver noe etter deres bror fordi han var gift.

Det stemmer ikke nødvendigvis. Ektefellen har rett til å sitte i uskifte, men hvis boet gjøres opp før søsknene dør, så vil de ha arverett i boet.

Reglene du gjengir, gjelder dersom arvlater selv har barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...