Gå til innhold

Økonomisk fordeling


Gjest økon

Anbefalte innlegg

Jeg jobber i dag 50 % stilling, og har utbetalt ca 12000 i mnd.

Dette har jeg valgt fordi vi har tre barn, og fordi mannen min jobber utenbys og er hjemme bare i helgene.

Min mann tjener mye mer enn meg, men vi har store lån.

Til tider er vi uenige likevel om hordan vi skal fordele utgiftene.

vi har ingen felles konto, men han betaler alle regninger.

Det vil si at mitt bidrag er husholdning, (mat) hele måneden, og klær utstyr til ungene og meg selv.

Alt annet også som bursdagsgaver, fornøyelser, flexikort, kontantkort, penger til felleskasse på skole, og fritidinteresser, lommepenger til ungene,er det ogå jeg som betaler.I tillegg er det alltid andre småutgifter .

Merker at 12000 i mnd, ikke holder lenge.

Da slipper jeg som sagt å betale noen andre regninger, som hus og billån, strøm , tlf, og alle de andre store utgiftene.

Noen ganger får jeg kommentarer om at jeg burde bidramer, men tror ikke mannen min er helt klar over hvor mye jeg egentlig betaler, selv om det er små ting.

Merker at bare maten pr.mnd. blir en del tusen.

Jeg synest jeg betaler nok,men hvordan ser andre på denne måten å fordele utgifter på?

Syns dere jeg betaler for lite, eller burde mannen min legge igjen mer penger til en felleskasse.

Greit å høre hvordan andre gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes ikke denne fordelingen høres rettferdig ut. Jeg mistenker at den går kraftig i hans favør.

Nå vet jeg ikke hvor mange barn dere har, men jeg antar dere har et rimelig stort matbudsjett. Når du betaler alt bortsett fra regninger kan jeg fort tro 12 000 får bein å gå på. Spesielt om dere i bunn og grunn har god økonomi og derfor en viss levestandard.

At du jobber 50 % er til fordel for hele familien og burde ikke bli "straffet" ved at du ikke har penger til overs til deg selv og dine ting.

Har du innsyn i hans inntekt/utgifter? I så fall, hva sitter han igjen med hver måned i forhold til deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Felleskasse. Samle alle kvitteringer i 2-4 uker og legg frem for ham så han ser hvor mye som går ut. I denne tiden handler du som vanlig, men ikke noen impulskjøp som velter det hele. ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke denne fordelingen høres rettferdig ut. Jeg mistenker at den går kraftig i hans favør.

Nå vet jeg ikke hvor mange barn dere har, men jeg antar dere har et rimelig stort matbudsjett. Når du betaler alt bortsett fra regninger kan jeg fort tro 12 000 får bein å gå på. Spesielt om dere i bunn og grunn har god økonomi og derfor en viss levestandard.

At du jobber 50 % er til fordel for hele familien og burde ikke bli "straffet" ved at du ikke har penger til overs til deg selv og dine ting.

Har du innsyn i hans inntekt/utgifter? I så fall, hva sitter han igjen med hver måned i forhold til deg?

Det er vel også et stort problem, at jeg faktisk ikke har innsikt i hans økonomi, har faktisk mistet kontrollen.

Dette fordi det er han som alltid har hatt ansvar får lån, og økonomi.

Føler at det jeg tjener blir omtrent som lommepenger, i forhold.

Han sier at han ikke har et øre til overs etter at regningene er betalt, og at vi har høye og mange lån vet jeg.

Kunne faktisk tenke meg å ha en helt anne kontroll på vår økonomi, og at vi var mer sammen om alle avgjørelser, vet ikke hvordan jeg skal få mer kontroll, føler meg lite selvstendig egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel også et stort problem, at jeg faktisk ikke har innsikt i hans økonomi, har faktisk mistet kontrollen.

Dette fordi det er han som alltid har hatt ansvar får lån, og økonomi.

Føler at det jeg tjener blir omtrent som lommepenger, i forhold.

Han sier at han ikke har et øre til overs etter at regningene er betalt, og at vi har høye og mange lån vet jeg.

Kunne faktisk tenke meg å ha en helt anne kontroll på vår økonomi, og at vi var mer sammen om alle avgjørelser, vet ikke hvordan jeg skal få mer kontroll, føler meg lite selvstendig egentlig.

Du må fortelle han at du ønsker innsyn og forståelse for deres felles økonomi. Om han reagerer med irritasjon eller sinne, så hadde varsellampene mine blinket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dere bør lage en eller to felles kontoer som begge har tilgang til i nettbanken. Så bestemmer dere hvor mye dere skal overføre hver måned til mat og regninger, fordelt etter inntekt. ALLE fellesutgifter trekkes fra disse kontoene. Det gir mye bedre oversikt, og blir sannsynligvis mer rettferdig i lengden. Det gir også bedre oversikt over økonomien generelt, og det blir kanskje lettere å se hvor det går an å spare inn litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dere er gift, og må dra lasset sammen. Det du ikke bidrar med økonomisk regner jeg med at du bidrar med hjemme etters du drar lasset der.

Felles økonomi er min kommentar!!!! Hvem som gjør jobben med å tjene pengene er uvesentlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel også et stort problem, at jeg faktisk ikke har innsikt i hans økonomi, har faktisk mistet kontrollen.

Dette fordi det er han som alltid har hatt ansvar får lån, og økonomi.

Føler at det jeg tjener blir omtrent som lommepenger, i forhold.

Han sier at han ikke har et øre til overs etter at regningene er betalt, og at vi har høye og mange lån vet jeg.

Kunne faktisk tenke meg å ha en helt anne kontroll på vår økonomi, og at vi var mer sammen om alle avgjørelser, vet ikke hvordan jeg skal få mer kontroll, føler meg lite selvstendig egentlig.

Har du ikke oversikt over deres felles lån???? Hvorfor ikke?

Gå til banken å få denne oversikten dersom han ikke har lyst til å dele den med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel også et stort problem, at jeg faktisk ikke har innsikt i hans økonomi, har faktisk mistet kontrollen.

Dette fordi det er han som alltid har hatt ansvar får lån, og økonomi.

Føler at det jeg tjener blir omtrent som lommepenger, i forhold.

Han sier at han ikke har et øre til overs etter at regningene er betalt, og at vi har høye og mange lån vet jeg.

Kunne faktisk tenke meg å ha en helt anne kontroll på vår økonomi, og at vi var mer sammen om alle avgjørelser, vet ikke hvordan jeg skal få mer kontroll, føler meg lite selvstendig egentlig.

Du skal ikke bare avfinne deg med å vite at dere har "mange og høye lån". Det kan tenkes fordelingen dere imellom er helt OK, og det kan tenkes du råder over for lite av felleskassa, men det kan du jo ikke vite før du har mer oversikt.

Jeg er enig med deg i at du burde ha innsyn i større grad. Ta det opp en gang stemningen er god - si at du har lest en artikkel, at du vil vite litt mer i tilfelle han blir overkjørt eller finner seg en annen, at venninnen din har blitt separert og oppdaget at økonomien er på bånn, eller bruk hvilket som helst påskudd du tror han vil synes er OK. Det er MANGE kvinner som har gått på en unødig smell fordi de har overlatt denslags til mannen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gjør som følger:

* Begges lønn går inn på en felles budsjettkonto. Denne brukes til alt av regninger

* Fra budsjettkonto overføres det hver mnd. et beløp til brukskonto, som vi begge har kort på. Denne kontoen brukes til alle husholdningsutgifter.

* Fra budsjettkonto overføres det hver mnd. et beløp til en annen brukskonto, som vi begge har kort på. Denne kontoen brukes til klær, sko, frisør, optiker, tannlege, lege, m.v. Altså det som ikke har med husholdningsutgifter å gjøre.

* Fra budsjettkonto overføres det hver mnd. faste beløp til felles sparing.

Vi har altså valgt å ha helt felles økonomi, selv om inntekten er ujevnt fordelt. Jeg tjener en god del mer enn min mann. For meg blir det helt feil at jeg skal sitte igjen med mer penger enn min mann, noe som ville blitt resultatet om vi skulle bidratt likt.

Fra budsjettkonto kan man overføre en fast beløp til særkontoer, om man ønsker det. Mange som ikke praktiserer felles økonomi, hevder at de vil beholde 'friheten' til å selv velge hva man skal bruke penger på .... men jeg skjønner ikke at man trenger særkontoer for det. Vi har som sagt felles kontier - og verken jeg eller min mann legger seg bort i hva den andre bruker penger på. Større investeringer snakker vi selvfølgelig om på forhånd :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du ikke oversikt over deres felles lån???? Hvorfor ikke?

Gå til banken å få denne oversikten dersom han ikke har lyst til å dele den med deg.

Må si meg enig med Speak og spørre deg om du virkelig ikke vet hva dere har i lån? Da er mitt råd til deg at "du tar deg sammen" og det mener jeg virkelig! Det er ditt ansvar og vite hva du og din partner har i lån, du fraskriver deg ansvar...

Den fordelingen dere har høres jo også utrolig skjev ut. Han nyter godt av at du jobber 50 %, du skal vel ikke "straffes" for det. Men.... en dag kan du oppdage at det var svært lite lurt og jobbe 50 % og ha null oversikt over din egen økonomiske situasjon. Det er ikke få kvinner så har gått på en skikkelig smell ved f.eks skilsmisse.

Du har en del ting og ta tak i. Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...