Gå til innhold

Råd imot psykisk smerte


Gjest er sliten

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Kommer vel veldig mye an på hva den psykiske smerten består av? Jeg vet hva jeg mener med "psykisk smerte" når det gjelder meg selv, men det er ikke sikkert at du legger det samme i begrepet...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest er sliten

Ut og bevege seg. Gå en rask tur. Varm melk med honning. En god bok. Film. Samvær med koselige folk.

Jeg går og går, hjelper når jeg beveger meg hele tiden, men jeg går jo meg snart ihjel. Jeg er veldig mistroisk ovenfor mennesker, blir faktisk verre når noen er rundt meg ;(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest er sliten

Kommer vel veldig mye an på hva den psykiske smerten består av? Jeg vet hva jeg mener med "psykisk smerte" når det gjelder meg selv, men det er ikke sikkert at du legger det samme i begrepet...?

Jeg er bipolar og ptsd symptomer. Det er vondt i brystet og i magen konstant. I tillegg er jeg veldig urolig, selvmordsplaner, mistenksom og har veldig mye jeg skulle ha gjort. En slags uro/smerte, greier ikke å forklare helt. Har aldri hørt om noen som har hatt det sånn egentlig. Hvis du svelger en kopp brennende het drikke, vil du vel få like vondt, dette er grønnjæ.....!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er bipolar og ptsd symptomer. Det er vondt i brystet og i magen konstant. I tillegg er jeg veldig urolig, selvmordsplaner, mistenksom og har veldig mye jeg skulle ha gjort. En slags uro/smerte, greier ikke å forklare helt. Har aldri hørt om noen som har hatt det sånn egentlig. Hvis du svelger en kopp brennende het drikke, vil du vel få like vondt, dette er grønnjæ.....!

Jeg er for tiden i en dårlig periode og sliter med masse angst og uro....så jeg aner i alle fall hva du snakker om, selvom en aldri kan føle akkurat det en annen føler.

Jeg prøver å holde meg mest mulig i aktivitet, tvinger meg til å gjøre det som må gjøres hjemme og ellers... smerten blir ikke borte, men jeg blir ikke sittende helt fast i den. Tenker vel bare at jeg må holde ut, men det er ikke lett, nei...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest lettere med flere opplysninger

Jeg er bipolar og ptsd symptomer. Det er vondt i brystet og i magen konstant. I tillegg er jeg veldig urolig, selvmordsplaner, mistenksom og har veldig mye jeg skulle ha gjort. En slags uro/smerte, greier ikke å forklare helt. Har aldri hørt om noen som har hatt det sånn egentlig. Hvis du svelger en kopp brennende het drikke, vil du vel få like vondt, dette er grønnjæ.....!

Hva slags medisiner bruker du på nuværende tidspunkt da? Og får du noen annen hjelp? har noe virket før, og er det ting du har prøvd som absolutt ikke har vært vellykket?Og i tilfelle det sistnevnte, gav du det en skikkelig sjanse før du avskrev det?

Er det angst, depresjon, hypomani? Evig verk i brystregionen? Går det an å si noe om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest natteravnen

Jeg er bipolar og ptsd symptomer. Det er vondt i brystet og i magen konstant. I tillegg er jeg veldig urolig, selvmordsplaner, mistenksom og har veldig mye jeg skulle ha gjort. En slags uro/smerte, greier ikke å forklare helt. Har aldri hørt om noen som har hatt det sånn egentlig. Hvis du svelger en kopp brennende het drikke, vil du vel få like vondt, dette er grønnjæ.....!

Har du prøvd Litium eller andre medisiner mot bipolar lidelse da? Lamictal, Orfiril, Tegretol...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest er sliten

Har du prøvd Litium eller andre medisiner mot bipolar lidelse da? Lamictal, Orfiril, Tegretol...?

Tror dette er bipolar smerte egentlig. Har hatt det slik før også i perioder. Bruker ikke stemningstabiliserende nå så det er nok årsaken kanskje. Må vel starte med noe snart igjen da, sukk, jeg er så "heldig" å får så mye bivirkninger av alt. Men tross alt bedre enn å ha det sånn og tenke på å forlate verden hele tiden. Takk for svar ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest er sliten

Hva slags medisiner bruker du på nuværende tidspunkt da? Og får du noen annen hjelp? har noe virket før, og er det ting du har prøvd som absolutt ikke har vært vellykket?Og i tilfelle det sistnevnte, gav du det en skikkelig sjanse før du avskrev det?

Er det angst, depresjon, hypomani? Evig verk i brystregionen? Går det an å si noe om det?

Det er vel en blandingstilstand mellom hypomani og depresjon, har symtpomer fra begge, i tillegg ptsd-symptomer som gjør at jeg ikke takler å være sammen med folk. Bra vi har skog i Norge.

Kan ikke si mere, vil ikke bli gjenkjent heller. Ikke kjekt å "brette ut hele sjela" på nett ;). Men takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest er sliten

Har du prøvd Litium eller andre medisiner mot bipolar lidelse da? Lamictal, Orfiril, Tegretol...?

Har du foresten noen erfaring med tegretol og orfiril og ga de i såfall bra effekt? Bivirkninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Være i aktivitet med noe som gir deg glede og mening.

Få nok søvn og hvile.

Er det mye depresjon det er snakk om, så kan AD være til hjelp.

Dett pris på gode venner som kan støtte deg, men prøv å unngå folk som stadig kritiserer deg, eller virker nedbrytende på deg, men prøv å vær vennlig for din egen selvrespekt skyld.

Gå lange turer i skogen

Vær nøye med din personlig hygiene, slik at det kan hjelpe til å holde din selvrespekt oppe

Spis et likevektig kosthold, med blant annet mye fisk, grønnsaker, belgfrukter, nøtter og frø.

Vær forsiktig med alkohol, kut ut røyken hvis du klarer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prøvd litt av hvert

Har du foresten noen erfaring med tegretol og orfiril og ga de i såfall bra effekt? Bivirkninger?

Har prøvd begge. Effekt kan jeg ikke svare på, da jeg har brukt begge kun noen måneder og jeg har lange perioder uten symptomer på bipolar lidelse.

Tegretol fikk jeg problemer med hvite/røde? blodceller. Merket ellers ingenting av dem.Var den gang (13 år siden) anbefalt for yngre med bipolar lidelse).

Orfiril kan gi vektøkning, kan brukes under amming, kan gi hårtap. (Jeg mistet hår, men mulig det var pga amming, jernmangel, stress osv).

Skulle jeg brukt en stemningsstabilisator så hadde jeg satsa på Litium eller Lamictal. Lamictal skal ikke gi vektøkning. Det virker nok best på det depressive. Litium er bra på å forebygge både depresjon og mani, kan også brukes i akutt behandling av mani ved at dosen økes. Enda jeg er mest redd for mani/psykose og har hatt dette så anbefalte psykiateren Lamictal til meg. Jeg har brukt Litium før og ble veldig tørst av den og drakk nok for mye kaloririk drikke og la på meg av dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest imzedimze

eneste som funker mot psykisk smerte hos meg er zyprexa og litium, det første ga enorm matlyst og vektøkning, så kan bare bruke det siste, men det funker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest er sliten

eneste som funker mot psykisk smerte hos meg er zyprexa og litium, det første ga enorm matlyst og vektøkning, så kan bare bruke det siste, men det funker!

Hei, brukte litium jeg også, men fikk for mange bivirkninger og kunne ikke bruke den. Fungerte veldig bra da jeg brukte den jeg også, så dette var synd i grunnen. Må finne noe annet, dette gnager meg snart i stykker. Hadde du også sånne smerter da du var syk? Det er jo ingenting annet enn medisiner som kan virke ihvertfall, har forsøkt absolutt alt. Blir sliten av å løpe hele tiden også :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest imzedimze

Hei, brukte litium jeg også, men fikk for mange bivirkninger og kunne ikke bruke den. Fungerte veldig bra da jeg brukte den jeg også, så dette var synd i grunnen. Må finne noe annet, dette gnager meg snart i stykker. Hadde du også sånne smerter da du var syk? Det er jo ingenting annet enn medisiner som kan virke ihvertfall, har forsøkt absolutt alt. Blir sliten av å løpe hele tiden også :(

Ja, jeg hadde grusom uutholdelig indre psykisk smerte...Smerte som nesten ikke er levelig.

Var derfor jeg gikk ut i fra at du trolig var bipolar før jeg leste nedover i tråden at bekreftet det...

Har du prøvd lamictal da? Jeg tror den skal funke omtrent like bra på smerten som litium, brukte en periode begge, men jeg tålte ikke lamictal så måtte kutte den ut. Heldigvis hjelper litium alene.

Veldig synd du ikke tålte den =(

Håper inderlig du finner en medisin som funker mot smerten din, for så vondt kan man ikke ha det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BPII med Zyprexa

Jeg kan støtte opp om imzedimzes anbefaling av Zyprexa (med mindre du får uholdbare bivirkninger slik hun fikk). Leste svaret til Helmi lengre nede i tråden, og det er som om jeg skulle skrevet det selv i en av mine blandede perioder.

Zyprexa er det eneste som virker som akuttmedisin på meg, og den eneste bivirkningen er (tidvis ekstrem) trøtthet. Demper tankekjør, uro og gnagende vond følelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest er sliten

Ja, jeg hadde grusom uutholdelig indre psykisk smerte...Smerte som nesten ikke er levelig.

Var derfor jeg gikk ut i fra at du trolig var bipolar før jeg leste nedover i tråden at bekreftet det...

Har du prøvd lamictal da? Jeg tror den skal funke omtrent like bra på smerten som litium, brukte en periode begge, men jeg tålte ikke lamictal så måtte kutte den ut. Heldigvis hjelper litium alene.

Veldig synd du ikke tålte den =(

Håper inderlig du finner en medisin som funker mot smerten din, for så vondt kan man ikke ha det!

Jeg har prøvd lamictal og den tålte heller ikke jeg. Hadde jeg hatt fysiske smerter tilsvarende denne ville jeg fått morfin.

Tror det blir tegretol eller orfiril på meg, vet ikke, får vel høre på mandag en gang kanskje. Dette er ikke noe liv ihvertfall, holde ut fra time til time. Sint er jeg også :///. Takk for svar, bra å "snakke" med noen som forstår :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest er sliten

Jeg kan støtte opp om imzedimzes anbefaling av Zyprexa (med mindre du får uholdbare bivirkninger slik hun fikk). Leste svaret til Helmi lengre nede i tråden, og det er som om jeg skulle skrevet det selv i en av mine blandede perioder.

Zyprexa er det eneste som virker som akuttmedisin på meg, og den eneste bivirkningen er (tidvis ekstrem) trøtthet. Demper tankekjør, uro og gnagende vond følelse.

La på meg 10 kg på et blunk av zyprexa så den er ikke noe alternativ nei. Må visst finne noe stemningsstabiliserende, det vet jeg virker ihvertfall. Holder fast ved den tanken så jeg "overlever" helga. Dette er ikke normalt (

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest imzedimze

Jeg har prøvd lamictal og den tålte heller ikke jeg. Hadde jeg hatt fysiske smerter tilsvarende denne ville jeg fått morfin.

Tror det blir tegretol eller orfiril på meg, vet ikke, får vel høre på mandag en gang kanskje. Dette er ikke noe liv ihvertfall, holde ut fra time til time. Sint er jeg også :///. Takk for svar, bra å "snakke" med noen som forstår :)

Ja, du ville fått morfin! Leste en undersøkelse som bekreftet at den psykiske smerten ved depresjon er verre enn den fysiske smerten en får ved brystkreft som har spredd seg til skjellettet (var forsket hos personer som holdt på å dø av brystkreft, som tidligere hadde hatt depresjon)... Det sier litt om hvor jææævlig man har det...

Håper inderlig tegretol eller orifiril vil hjelpe deg! Ja, forstår veldig godt hvordan du har det...

Krysser fingre og tær for deg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...