Gå til innhold

føler skam ved å oppsøke hjelp


Gjest Enigma99

Anbefalte innlegg

Gjest Enigma99

Jeg har gått i terapi i flere år. Har følt meg bedre de siste årene og har klart meg med gruppeterapi. Nå har det skjedd en hendelse på jobben som satte meg helt ut. Jeg fikk kjeft fra sjefen om at jeg ikke gjorde jobben min, enda jeg aldri hatt fått tilbakemeldinger om at jeg ikke gjorde den bra + at det hadde dannet seg rykter om meg som fjern, rar og distre. De var ikke interessert i å vite hva jeg eventuelt slet med, men bare hvor viktig det var å være fokusert på jobben.

i går måtte jeg oppsøke psykiatrisk legevakt. jeg hadde ikke spist på flere dager, hadde angst og tankekjør. Jeg hadde det rett og slett jævlig og trengte å snakke med noen.

etterpå fikk jeg skyldfølelse fordi jeg hadde oppsøkt hjelp. For meningen er vel at hvis man er frisk så skal man ikke behøve å oppsøke den slags hjelp? Skal man da klare seg selv? jeg føler meg som et svakt menneske fordi jeg måtte be om hjelp. Skulle ønske jeg ikke var så sårbar. livet hadde vært lettere da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes du var sterk som gikk til det skrittet å be om hjelp. Det står det respekt av synes jeg.

Håper det går bedre med deg nå og fremover. *Klem*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Enigma99

Jeg synes du var sterk som gikk til det skrittet å be om hjelp. Det står det respekt av synes jeg.

Håper det går bedre med deg nå og fremover. *Klem*

tusen takk:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bølger

Bra at du søkte hjelp. Selv er jeg redd for å få kritikk på jobben, for

jeg takler det ikke. Jeg har flere ganger måtte ringe psykologen for

å få time raskere når ting har vært for vanskelig på jobb. Jeg går rett

ned av den minste ting, men jeg har sluttet å føle skam for det. Det er

bare slik jeg reagerer.

Vær glad for at det er et støtteapparat, og bruk det når du trenger det.

Det er derfor de er der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Enigma99

Bra at du søkte hjelp. Selv er jeg redd for å få kritikk på jobben, for

jeg takler det ikke. Jeg har flere ganger måtte ringe psykologen for

å få time raskere når ting har vært for vanskelig på jobb. Jeg går rett

ned av den minste ting, men jeg har sluttet å føle skam for det. Det er

bare slik jeg reagerer.

Vær glad for at det er et støtteapparat, og bruk det når du trenger det.

Det er derfor de er der.

jeg vet med meg selv at det å ikke spise er en selvdestruktiv handling, at det bare gjør ting verre for meg. Allikevel klarer jeg ikke å spise. Vet ikke om dette handler om å skjerme meg fra verden eller noe sånt? Det gjør meg litt flau, at jeg er så selvdestruktiv at jeg holder på sånn.

Jeg kan tåle kritikk, men da må den være berettiget. Det som er fælt i dette tilfellet er at andre har rapportert mine feil, uten at jeg har fått høre om dem. Jeg kan ikke gjøre noen god jobb hvis jeg ikke får vite om sånt. Og ekstra demotiverende er det når en har jobbet der i et år.

Jeg gransker meg selv for å prøve å finne ut om det er noe jeg burde skjønt med den jobben. Er det noen indirekte signaler som burde fortalt meg at jeg gjorde en dårlig jobb? Det hele er så forvirrende. Det gir meg angst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bølger

jeg vet med meg selv at det å ikke spise er en selvdestruktiv handling, at det bare gjør ting verre for meg. Allikevel klarer jeg ikke å spise. Vet ikke om dette handler om å skjerme meg fra verden eller noe sånt? Det gjør meg litt flau, at jeg er så selvdestruktiv at jeg holder på sånn.

Jeg kan tåle kritikk, men da må den være berettiget. Det som er fælt i dette tilfellet er at andre har rapportert mine feil, uten at jeg har fått høre om dem. Jeg kan ikke gjøre noen god jobb hvis jeg ikke får vite om sånt. Og ekstra demotiverende er det når en har jobbet der i et år.

Jeg gransker meg selv for å prøve å finne ut om det er noe jeg burde skjønt med den jobben. Er det noen indirekte signaler som burde fortalt meg at jeg gjorde en dårlig jobb? Det hele er så forvirrende. Det gir meg angst.

Fikk du beskjed fra sjefen om hva du hadde gjort galt?

Kan du ta det om med sjefen hvordan du opplever det når du ikke har

fått vite noe tidligere?

Jeg syns du er sterk jeg, som klarer å takle kritikk hvis den er berettiget.

Jeg klarer ikke å takle det heller, for da mister jeg hele selvtilliten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er enig med Lillemus, det står respekt av at du tok skrittet og oppsøkte hjelp. Alle regaerer forskjellig på kritikk, og du er tydeligvis spesielt sårbar, og da synes jeg du gjorde det helt riktige igår.

Håper det snart går bedre med deg og at du får det bedre på jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enten har du en utrolig insensitiv sjef eller så tenker jeg at du kanske har overtolket litt? Det høres merkerlig ut at en sjef sier du gjør en dårlig jobb, at alle andre mener det også, at andre har sagt mye negativt om deg, at du gjør jobben din feil, og at du er distre, fjern og ikke minst rar.. Hvis dette er tilfelle synes jeg sjefen din har behandlet deg på en svært uproff måte..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste er mer sårbare en de gir utrykk for, eller følsomme. Det er ikke sikkert livet hadde vært noe lettere, hvis du hadde vært mindre følsom. Men hvis du kan se det slik da, at det er ikke din følsomhet det er noe i veien med, ( da har jeg ikke tatt i betraktning hva slaks evt, plager du sliter med ) for den kan gi deg enda større glede i livet en om du ikke hadde hatt den. Samtidig så lever vi sammen med mange tankeløse mennesker, og det verste at noen også utnytter slike mennesker som deg bla. hvis en ikke passer på. Du er ikke et svakt menneske, slik jeg ser det, men i omgang, eller i situasjoner med tankeløse mennesker, og det som være er, så føler du deg svak, men egentlig så er du sterk, fordi du viser hvem du er i forhold til mange som skjuler sin sårbarhet, med å sette frem et ytre som kan virke enda mer ødeleggende på seg selv og også andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Enigma99

Enten har du en utrolig insensitiv sjef eller så tenker jeg at du kanske har overtolket litt? Det høres merkerlig ut at en sjef sier du gjør en dårlig jobb, at alle andre mener det også, at andre har sagt mye negativt om deg, at du gjør jobben din feil, og at du er distre, fjern og ikke minst rar.. Hvis dette er tilfelle synes jeg sjefen din har behandlet deg på en svært uproff måte..

i dette tilfellet her håper jeg inderlig at jeg har overtolket. men selv om jeg legger det med i beregningen, så hadde de ikke noe positivt å melde om meg. Det verste var faktisk å høre at det var rykter/forestillinger om meg som helt fjern, en som ikke hørte etter og levde i sin egen verden. Lurer på om jeg like gjerne skal fortelle at jeg er bipolar og vært i en dårlig periode. Kan ikke se at jeg kan tape noe som helst på det nå, situasjonen er så ille fra før.

Jeg har bestemt meg for å slutte om ikke lenge. Det var ikke en slik avskjed jeg ville ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"De var ikke interessert i å vite hva jeg eventuelt slet med, men bare hvor viktig det var å være fokusert på jobben"

Det du skrev her merket jeg meg i etterkant.

Har nettopp snakket med min kone om noe lignende. Det er bare inntressert i hvordan du skal virke, eller virke på dem. Det er ut i fra dette ,du kan se hvem som viser seg å være dine virkelige venner. Du har hvis svart få, om i hele tatt noen som er tilsynelatende gode venner på denne jobben ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Enigma99

"De var ikke interessert i å vite hva jeg eventuelt slet med, men bare hvor viktig det var å være fokusert på jobben"

Det du skrev her merket jeg meg i etterkant.

Har nettopp snakket med min kone om noe lignende. Det er bare inntressert i hvordan du skal virke, eller virke på dem. Det er ut i fra dette ,du kan se hvem som viser seg å være dine virkelige venner. Du har hvis svart få, om i hele tatt noen som er tilsynelatende gode venner på denne jobben ?

Jeg jobber deltid og er helgevakt. Jeg jobber med svært mange ulike personer hver gang. Prater med de fleste men er ikke venner med dem på fritiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber deltid og er helgevakt. Jeg jobber med svært mange ulike personer hver gang. Prater med de fleste men er ikke venner med dem på fritiden.

En burde kjenne hver andre mye bedre når en jobber tett sammen. Mener ikke at en skal åpne seg for alle og en hver på en arbeidsplass med detaljer og slikt, men det er godt for deg at de vet om dine grunnleggende lidelser. du vil da også merke deg fort hvem du føler du kan stole på, og kan tilpasse deg det, men alle har plikt til å vise deg respekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...