Gå til innhold

hva gjør man om man ikke får attest fra jobben?


Gjest spm om referanse

Anbefalte innlegg

Gjest spm om referanse

hva gjør man hvis man har vært i en jobb og kommet på kant med ledelsen. Det er stor utskiftning av personalet, og ingen av dine nåværende kolleager synes du er spesielt sympatiske. Ikke nok til at du vil spørre om de kan være referanse for deg.

Ser det veldig rart ut om man innhenter referanser fra tidligere arbeidsgiver hvor man avsluttet arbeidet for et år siden? Eller hva gjør man når man skal søke ny jobb?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan da bruke en tidligere kollega fra den aktuelle arbeidsplassen som referanse? Jeg har vært referanse for en tidligere kollega etter at jeg slutta i min forrige jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest spm om referanse

Jeg foretrekker referanse fra nest siste arbeidsgiver. Om en får god omtale av nåværende, kan det ha flere grunner.....

ja for hvis en arbeidsgiver vil bli kvitt en udugelig ansatt så vil de vel ikke akkurat gi personen dårlig omtale? Har du hørt om tilfeller hvor arbeidsgivere har gitt sine ansatte dårlige referanser fordi de ikke vil slippe dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coraline

Du har krav på attest fra jobben. Det skal stå hvor lenge du har jobbet der, stillingsprosent og arbeidsoppgaver. Får du ikke det kan du faktisk skrive en selv og få arbeidsgiver til å skrive under. Så lenge det er saklig og forteller hva du har gjort og når, kan de ikke nekte.

I utgangspunktet kan "hvem som helst" stille som referanse. Det må være noen som kjenner deg godt og kan beskrive deg som person og hvordan du fremstår i arbeide. Får du ikke en sjef til å være referanse kan du høre med en kollega eller noen fra en tidligere arbeidsplass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...