Gå til innhold

Eggløsningen er tilbake, må jeg begynne nå?


Gjest Gravvis

Anbefalte innlegg

Gjest Gravvis

Jeg er en frisk 34 åring, 175 høy, 66 kg., trener jevnlig, spiser sunt. Røyker ikke. Drikker i festlige lag. Har gått på p-piller i ca. 8 år. Tok min siste p-pille 23 juli, og har hatt 3 menstruasjoner etter det. Bruker digital eggløsningstest til å følge med på syklusen min, og idag fikk jeg eggløsning for første gang siden p-pille stopp. Jeg vil veldig gjerne bli gravid, MEN jeg skal gifte meg i mars og ønsker (helst) ikke å bli gravid før dette. Så her kommer mitt spørsmål: når man hører om folk som bruker kanskje 1 år på å bli gravid, er det da fordi de bruker lang tid på å få tilbake eggløsning og i tillegg kanskje ikke har samleie på eggløsningsdager? Eller kan jeg (som ganske kjappt har fått tilbake eggløsning og i tillegg vet når hver eggløsning er) også risikere å holde på i ett år? For jeg lurer jo på om vi skal begynne nå (og evt. "risikre" å bli gravid til bryllpet), eller om vi bør vente til etter bryllupet med å sette igang. Grunnen til at disse få månedenes forskjell betyr litt for meg er fordi jeg ikke blir noe yngre, og selvfølgeilg det at vi veldig gjerne vil komme igang med å få barn. Håper dette var forståelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Hvis du har hatt tre regelmessige menstruasjoner har du sannsynligvis for lenge siden fått eggløsning tilbake. Man kan ikke alltid stole på de moderne ’eggløsningsmålinger’. Det kan være mange årsaker til at man ikke oppnår graviditet, men sviktende eggløsning er en av de sjeldneste. Hvis syklus er regelmessig (25-35 dager), kan man regne med at det er eggløsning. Jo eldre kvinnen er, jo lengre tid tar det å oppnå graviditet, og sjansen reduseres spesielt etter ca 37 år. Vi vet jo heller ikke noe om din manns sædkvalitet. I og med at du ikke har vært gravid før, er det ikke mulig si noe om dine odds. Det er bare å forsøke. Den fruktbare periode er seks dager som avsluttes på eggløsningsdagen som igjen er ca 14 dager før neste menstruasjon. Samleie 2-3 ganger i denne periode er optimalt. Om du vil ta alle sjanser du kan få for å bli gravid eller om du vil prioritere ikke å være gravid brud, må bli et valg du og din tilkommende tar. Jeg tror at jeg har oppfattet ditt spørsmål og kan ikke gi deg konkret svar fordi det ikke finnes. Lykke til med bryllup og graviditetsprosjekt. Husk å spise folat og avstå fra alkohol. Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen blir gravide på 1. forsøk, og noen blir aldri gravide. Så dette er jo et umulig spørsmål å svare på.

Nå er det vel heller ingen krise å være gravit når du gifter deg da:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...