Gå til innhold

Lager 11 åringen matpakke selv?


Gjest mattje

Anbefalte innlegg

Husker da jeg var 11 år, at jeg sto opp om morgenen og laget både frokost og matpakke selv, mens min mor sov .

Har fortalt dette til noen,og de reagerte ganske sterkt på dette, de mente at dette absolutt var oppgave for foreldrene.

Jeg har ikke tatt skade av dette, og nå er jeg i samme situasjon selv, nyter å sove litt ekstra de morgenene jeg begynner senere på jobb, og lar ungene på 11 og 12 ordne frokost og matpakke selv.

nå har de begynt å klage på dette og synest jeg er en dårlig mor.

Så har skjerpet meg litt, og stått op og laget frokost og matpakker de dagene jeg kan.

Er dette en oppgave for oss foreldre, og hvor lenge bør vi hjelpe dem med dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 237
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Bookworm

    43

  • morsan

    21

  • frosken

    18

  • løvinne71

    11

Mest aktive i denne tråden

Hvis dette er en grei løsning både for deg og barna og dere er fornøyde, har vel ingen andre noe med det?

Så lenge de faktisk _ordner_ frokost og matpakke, og ikke tar seg en håndfull potetgull og dropper matpakka, synes jeg du kan ta det helt med ro.

De vekker deg sikkert hvis det er noe de lurer på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke at det er noe problem om elleve-tolvåringer lager sin egen matpakke - tvert om. Men for min egen del, så synes jeg det er veldig OK å være sammen med ungene om morgenene. Kanskje ungene dine egentlig ikke vil at du nødvendigvis skal lage matpakken sin, men heller at du er der sammen med dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morgenfuglen

Tja, jeg tror vel ikke at unger tar skade av å smøre egen matpakke når de er 11 og 12 år, men helt personlig ville jeg nok synes det var hyggelig å være oppe sammen med dem. De er jo ikke sååå store enda, liksom, men nå er heller ikke jeg en sovegris. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest solkinn

Min gutt er snart 13 og jeg ville aldri lagt om morgenen hvis jeg ikke hadde vært veldig syk. Og da ville jeg også snakket med han underveis. Om de får ansvaret å lage egen matpakke er nå en ting, men det er noe trist å ha en mor som drar seg om morgenen mens de står opp til tomt hus.

Jeg synes ikke dette har så mye med matpakkelaging å gjøre. Jeg lager frokost og holder han med selskap. Vi snakker sammen og har en felles start på dagen. Jeg ser det betyr mye for min, og når jentene etterlyser det synes jeg det er selvfølge at du står opp med dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Får strø litt salt i såret jeg nå da ;) for jeg lager matpakke til jr ennå jeg, og han er 14. Han er en selvstendig kar som lager seg mat både etter skolen og til kvelds, så for meg har ikke matpakkelaging noen oppdragende funksjon. Både han og jeg vet at han fikser det om han må.

Vi har en rutine der jeg dekker mens jr er på badet, og når han er ferdig går jeg dit, mens han da finner frokost på bordet og ferdig matpakke.

Jeg hadde ikke følt meg bekvem med å la jr stå opp alene mens jeg sov videre i ukedagen - om jeg ikke var syk - men det har ingenting med matpakkesmøring å gjøre. Det er mer en kombinasjon mellom kosen og oppfølgingen - jeg vil vite at han har med det han skal, vi snakker om ting som skal gjøres utover dagen, jeg har et halvt øye på at han med gymtøy etc, og jeg liker dessuten å ønske han en fin dag før han går. Personlig syns jeg dine på 11 og 12 er for små til å ta ansvar når de strengt tatt ikke må.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ungene har ikke vondt av å lage matpakka si sjøl, spesielt ikke 10-11 åringer, tvert i mot god trening til å bli mer selvstendige.

Men jeg menrer at mor eller far må stå opp med barna og være tilstede mens de spiser frokost og lager seg matpakke. Det har noe med eksemplets makt å gjøre. Ser barna at mor eller far sover når de skal på skolen vil de nok tenke at det er ikke så viktig å stå opp i tide. Dette er kun erfaringer jeg har gjort meg selv med min 11-åring.

Jeg er for tiden ikke i jobb, og det kunne vært fristende å sove lit lenger, men jeg anser det som dagens viktigste oppgave å være oppe med sønnen min slik at vi får en hyggelig stund sammen før han går på skolen,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, nå så jeg at det var barna som klaget, ikke noen andre.

Da synes jeg det kommer litt an på om det er latskap eller et reelt behov. De har ikke vondt av å smøre matpakka selv, men det er kanskje andre grunner til at de ikke vil være alene om morgenen.

Jeg hadde nok stått opp, men det er mest fordi min tiåring trenger litt veiledning i temaet ytterklær og fottøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er foreldrene eller barna som lager matpakken er egentlig likegyldig for min del - her er det jeg som gjør det, rett og slett fordi det er det enkleste:-)

Jeg reagerer mer på at mor ligger og sover mens barna står opp og ordner seg selv, det kunne jeg aldri ha gjort (ei heller i helgene, som det ofte blir diskutert her inne...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest solkinn

Om det er foreldrene eller barna som lager matpakken er egentlig likegyldig for min del - her er det jeg som gjør det, rett og slett fordi det er det enkleste:-)

Jeg reagerer mer på at mor ligger og sover mens barna står opp og ordner seg selv, det kunne jeg aldri ha gjort (ei heller i helgene, som det ofte blir diskutert her inne...)

I helgene står min 13åring ofte opp alene. Og det har han gjort en stund. Jeg tror han koser seg med å ha huset alene en stund da, og jeg er alltid tilgjengelig. Jeg gir han ikke beskjed om at han ikke kan vekke meg,a nnet enn hvis han skulle finne på å stå opp klokka sju...

Så lenge man ikke drar seg til langt på dag, er det forskjell på hverdag og helg av mange grunner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vokste også opp slik; ordnet frokost og smurte matpakke mens mor sov. Jeg tok vel ikke skade av det, men jeg tror KaVa har et poeng i at kanskje vil ha litt selskap av mor når om morgenen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ungene (9 og 11 år) drar hjemmefra kl. 7:50, selv drar jeg ikke før litt over 9, men det kunne faktisk ikke falle meg inn å ligge og sove og la dem styre selv. Ikke fordi jeg ikke tror de klarer det, men fordi det er så koselig å ha denne morgenstunden sammen med dem. For meg og mine tror jeg dette er en viktig tid på dagen, vi prater sammen og spiser frokost mens vi snakker om ting og tang og har en fin start på dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Elextra

''Har fortalt dette til noen,og de reagerte ganske sterkt på dette, de mente at dette absolutt var oppgave for foreldrene.''

Det var en underlig reaksjon. Jeg synes barna bør delta i eller få ansvar for enhver hverdagslig oppgave de mestrer.

Åtteåringen min bidrar litt til egen matpakkesmøring, men har ikke fått noe fast ansvar her ennå. Han ville nok klart det, men spørs om mor har tilstrekkelig tålmodighet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morgenfuglen

Om det er foreldrene eller barna som lager matpakken er egentlig likegyldig for min del - her er det jeg som gjør det, rett og slett fordi det er det enkleste:-)

Jeg reagerer mer på at mor ligger og sover mens barna står opp og ordner seg selv, det kunne jeg aldri ha gjort (ei heller i helgene, som det ofte blir diskutert her inne...)

Hvorfor stå opp med ungene i helgene hvis det ikke skal skje noe spesielt?

Mine digger morgenstunden i helgene, da de kan kose seg foran TV'n og bare ha det deilig. Når vi voksne står opp blir det med liv og røre, og da er liksom deres "hellige stund" brutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor stå opp med ungene i helgene hvis det ikke skal skje noe spesielt?

Mine digger morgenstunden i helgene, da de kan kose seg foran TV'n og bare ha det deilig. Når vi voksne står opp blir det med liv og røre, og da er liksom deres "hellige stund" brutt.

Sånn er det hos oss også. 11-åringen som er vanskelig å få opp i tide i uka, spretter op senest kl.7 helgene. Da rår han grunnen alene med TV og pc og mat hvis haner sulten. Han nyter det til fulle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ungene (9 og 11 år) drar hjemmefra kl. 7:50, selv drar jeg ikke før litt over 9, men det kunne faktisk ikke falle meg inn å ligge og sove og la dem styre selv. Ikke fordi jeg ikke tror de klarer det, men fordi det er så koselig å ha denne morgenstunden sammen med dem. For meg og mine tror jeg dette er en viktig tid på dagen, vi prater sammen og spiser frokost mens vi snakker om ting og tang og har en fin start på dagen.

Sånn tenker jeg også om dette. Det er ikke det at de ikke kan klare å gjøre det selv, men det er hyggeligere med en felles start på dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Hvorfor stå opp med ungene i helgene hvis det ikke skal skje noe spesielt?

Mine digger morgenstunden i helgene, da de kan kose seg foran TV'n og bare ha det deilig. Når vi voksne står opp blir det med liv og røre, og da er liksom deres "hellige stund" brutt.

''Hvorfor stå opp med ungene i helgene hvis det ikke skal skje noe spesielt?

''

Helt enig med deg, kunne ikke falle meg inn å stå opp kl. 7 i helgene fordi barna er oppe. De er 6 og 8 og klarer seg fint selv om morgenen, og tror faktisk de koser seg denne stunden uten oppsyn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isolert sett er det da bare fint at de kan ordne matpakka selv. Min 9-åring kan også det. Om mor/far BØR stå opp sammen med dem blir en annen diskusjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Hvorfor stå opp med ungene i helgene hvis det ikke skal skje noe spesielt?

''

Helt enig med deg, kunne ikke falle meg inn å stå opp kl. 7 i helgene fordi barna er oppe. De er 6 og 8 og klarer seg fint selv om morgenen, og tror faktisk de koser seg denne stunden uten oppsyn.

''Helt enig med deg, kunne ikke falle meg inn å stå opp kl. 7 i helgene fordi barna er oppe.''

Samme her. Ungene klarer seg fint på egenhånd et par timer i helgen når vi ikke skal noe spesielt. Jeg ligger jo ikke halve dagen, men synes ikke jeg har noe oppe av sengen å gjøre før klokka 9 på lørdag og søndag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...