Gå til innhold

Lånekassen og maks stipendbeløp


zellica

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på hvordan reglene egentlig er hos lånekassen når det gjelder ungdom som har vært under barnevernet eller har døde foreldre. Er det slik at de har krav på høyere stipendutbetaling enn "vanlige" elever?

Jeg trodde at det var en maksgrense på hvor mye man kan få fra lånekassen når man er vanlig elev/lærling, uansett hvilken livssituasjon man er i.

Grunnen til at jeg lurer er at jeg kjenner ei jente som har søkt stipend fra lånekassen, og mener at hun får over 50000 på første utbetaling. Det er spesielle omstendigheter inne i bildet, men begge foreldrene er i live. Synes dette er en ekstremt høy sum, og mye høyere enn mine barn har fått selv om de har tatt opp maks lån og stipend.

Noen som kjenner til reglene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Vankelmodig

Lånekassen tar desverre ikke hensyn til emesjonelle vanskeligheter man måtte ha. Man får en standard utbetaling for hva det koster å leve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs om hun har fått etterbetalt for noen måneder da... jeg fikk også ei stor førsteutbetaling da jeg studerte på universitetet, fordi det var lang behandlingstid, blant annet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs om hun har fått etterbetalt for noen måneder da... jeg fikk også ei stor førsteutbetaling da jeg studerte på universitetet, fordi det var lang behandlingstid, blant annet...

Ja det er etterbetaling, men ikke lenger enn fra skolen startet i august, så synes beløpet ikke henger på greip.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har ikke søkt på utdanningslegat da. Da kunne man i "gamle dager" dvs 10 år siden få 20 000 kr.

Det har jeg aldri hørt om. Er det noe lånekassen administrerer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det har jeg aldri hørt om. Er det noe lånekassen administrerer?

Nei, det er legat fra overformynderieet her i Oslo. Søknadsfristen pleier å gå ut i september og man får legat etter foreldrenes inntekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er legat fra overformynderieet her i Oslo. Søknadsfristen pleier å gå ut i september og man får legat etter foreldrenes inntekt

Ok takk. Nei hun har helt sikkert ikke søkt om et legat. Disse pengene kommer fra lånekassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er sikker på at det er stipend, og ikke lån?

Hvis man går på privatskole kan man få tilleggslån, og det blir utbetalt ved studiestart.

Ja det er kun stipend.

Synes det er veldig rart for som en her har nevnt er ikke lånekassen et sted hvor man får spesialbehandling hvis man har spesielle problemer. Det trodde jeg iallefall helt til nå.

Men det kan jo være at hun har misforstått hele greia, men det er rart at hun da har et så konkret tall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er etterbetaling, men ikke lenger enn fra skolen startet i august, så synes beløpet ikke henger på greip.

Det er vel tre måneder det, nesten fire. Det kommer helt an på om det er fullt lån og stipend hun har søkt, om det er med foreldrestipend i tillegg også. Ikke helt usannsynlig, egentlig... men søren så mye å måtte betale tilbake, dersom man tjener ei krone over inntektsgrensen når man mottar stipend...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel tre måneder det, nesten fire. Det kommer helt an på om det er fullt lån og stipend hun har søkt, om det er med foreldrestipend i tillegg også. Ikke helt usannsynlig, egentlig... men søren så mye å måtte betale tilbake, dersom man tjener ei krone over inntektsgrensen når man mottar stipend...

Det er kun stipend og ikke lån, og det er ikke noe forsørgerstipend inne i bildet.

Kun ordinært stipend for en person som ikke bor hjemme hos foreldrene, og heller ikke mottar støtte derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er kun stipend og ikke lån, og det er ikke noe forsørgerstipend inne i bildet.

Kun ordinært stipend for en person som ikke bor hjemme hos foreldrene, og heller ikke mottar støtte derfra.

Åkei. Eneste måten du kan finne ut av det på, om du insisterer, er ved å lese tallene hun har skrevet inn i søknaden sin. Noen annen måte vil du aldri kunne få et ordentlig svar på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åkei. Eneste måten du kan finne ut av det på, om du insisterer, er ved å lese tallene hun har skrevet inn i søknaden sin. Noen annen måte vil du aldri kunne få et ordentlig svar på.

Hehe er ikke så interessert at jeg ber om å få se søknaden nei, men lurer på det rent generellt.

Jeg kjenner nemmlig ei jente som ble kastet ut hjemmefra, men overhodet ikke fikk noe hjelp verken fra barnevernet eller lånekassen. Så det føles litt feil for meg hvis lånekassen faktisk forskjellsbehandlere søkerne på grunnlag av den sosiale livssituasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe er ikke så interessert at jeg ber om å få se søknaden nei, men lurer på det rent generellt.

Jeg kjenner nemmlig ei jente som ble kastet ut hjemmefra, men overhodet ikke fikk noe hjelp verken fra barnevernet eller lånekassen. Så det føles litt feil for meg hvis lånekassen faktisk forskjellsbehandlere søkerne på grunnlag av den sosiale livssituasjonen.

Barnevernet kan man ikke forvente seg noe hjelp av uansett, de er bare en gjeng med folk uten menneskelig innsikt, som klarer å kjøre oppegående folk rett i kjelleren, og regelmessig dem få vite hvor udugelige de er.

Nei, vet ikke reglene for lånekassen jeg altså, de har kanskje noen individuelle retningslinjer de kan forholde seg til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...