Gå til innhold

Barn med sæddonor


mirami

Anbefalte innlegg

Jeg prøvde å poste dette innlegget på vi ønsker barn, men har ikke fått så mange svar, så prøver her i stedet, der folk faktisk har fått barn..

Mannen min kan ikke få barn, og har akseptert at jeg ikke kommer til å bli mor på "naturmetoden". Jeg har likevel lyst til å oppleve å bli gravid og å føde et barn - tenker derfor på sæddonor. Dette er helt på tankestadiet, har ikke undersøkt dette grundig. Vil derfor gjerne høre om noen her har erfaring med sæddonor? Tenker særlig på farens følelser oppi alt dette. Har dere opplevd at han har følt at han er "mindre" far til barnet fordi det er en annen manns sæd? Det jeg er livende redd for er at barnet skal føle på at det ikke får nok kjærlighet fra faren. (har opplevd dette selv i barndommen og det er ingen god følelse) Tenker dette opp mot adopsjon - vil det være "lettere" i forhold til farens følelser at ingen av oss er biologisk foreldre til barnet?

Mannen min sier nå han tror han vil føle det samme for barnet uansett om det blir adoptert eller blir til med hjelp fra sæddonor, men som han sier det kan han ikke vite.. Og vil det kanskje bli en ekstra belastning at jeg er gravid med en "annen manns barn" - som det biologisk vil bli?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har null erfaring og null kjennskap til temaet.

Men for en del år tilbake, så jeg et innslag på tv der de sammenlignet (de daværende) reglene/rutinene rundt dette i Norge kontra Sverige, og det var litt tankevekkende. i følge dette programmet gjennomgikk svenskene som ønsket bruk av sæddonor en prosess som lignet på adopsjonsprosessen, med samtaler og vurderinger mht dette å skulle få et barn som ikke deler gener med den ene av foreldrene.

Dette var i skarp kontrast til hvordan det var i Norge (ihvertfall den gangen), der man mer "lot som" om dette var like kurant som hjemmelaging av barn. Jeg mener også å huske at legene i Norge i mye større grad enn i Sverige oppfordret til hemmelighold om unnfangelsesmåten, både overfor barnet og andre folk.

Vet ikke om dette kan væære av interesse for deg, men jeg tenkte da jeg så programmet at jeg hadde mer sansen for den svenske tilnærmingsmåten. For alt jeg vet kan min beskrivelse av det norske systemet være fullstendig foreldet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere bruker en ukjent sæddonor, som dere ikke skal ha noe med å gjøre, så kan jeg ikke tro at det skal være noe problem. Det er kanskje viktig at far får foreldrerett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...