Gå til innhold

Trassig treåring. HJelp!!!


Gjest ute av kontroll

Anbefalte innlegg

Gjest ute av kontroll

Har en gutt på 3 og et halvt år, som trasser på alt om dagen. Han er i ferd med å ta helt knekken på meg for å være helt ærlig! Han krangler og bråker om alt men verst er det ved leggetid. ..

Dersom jeg er alene med ham og storesøsteren på 7 nekter han plent å legge seg. Og jeg må i lpet av en kveld bære ham tilbake til senga sikkert 50 ganger! Dette går hart utover humøret på både den ene og den andre, og ikke minst går det utover tida til den eldste

Han vil helst at jeg skal ligge sammen med ham til han sovner, og det er fristende å gjøre for da sovner han fort, men samtidig ønsker jeg ikke at han skal bli avhengig av det, derfor er jeg nå på 3 uka med å bære ungen tilbake til senga hver gang han står opp. Han kan være stup trøtt, men skal allikevel ikke sove. Og jeg ser ingen bedring på disse ukene. Han står like beinhardt på kravet!

Han legger seg mellom halvåtte - åtte, men klokka kan fort bli langt over 9 før det roer seg, og da må jeg starte med 7-åringen, så kveldene her består av legging av unger. Jeg er så sliten av dette at jeg vet knapt hva jeg skal gjøre.

Noen gode råd anyone?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Legg ham tidligere og stå på ditt, før eller siden må han vel finne ut at det er nyttesløst? Men ikke gi etter og legg deg sammen med ham - om han er utholdende nok får han jo belønningen sin!

La ham ha et lite lys på eller døra på gløtt eller noe slikt. En egen cd-spiller og litt musikk eller lydbok kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niccola

Klistremerkeskjema!! Altså et klistremerke i belønning for hver kveld han har lagt seg fint og ikke stått opp igjen. Han må da få klistremerket neste morgen. Verdt et forsøk, dette er ikke noen god situasjon for noen av dere :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å komme ut av dette mønsteret ved å endre leggerutinene.

Start leggingen en time tidligere.

Hvis han liker å høre på musikk eller lydbok til han sovner, hadde jeg gladelig gjort det, fremfor å bære han tilbake i seng ørten ganger i løpet av en kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver at han sovner fort hvis du ligger der - er ikke det en grei løsning, da? Det er ikke gitt at det blir en "dårlig" vane av den grunn, og iallefall slutter han vel med det i puberteten om ikke før ;) Uansett, hvis han sovner fort på den måten er det vel verdt å bruke noen minutter hver kveld også om det skulle vare en stund? Det kan jo faktisk være at han har behov for at du er der. Ellers har jeg ikke noe problem med å forstå at dagene er krevende med en 3-åring som har meninger om alt, men det hjelper litt hvis en (hele tiden...) klarer å se det fra den positive siden, altså at det er en naturlig og nødvendig og egentlig ønskelig utvikling. Her i huset fikk vi ordet "samarbeidsalder" i gave (isteden for trassalder) allerede da Lille Blomst var 2 år og glad er jeg for det, det har vært redningen av og til ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du må legge han tidligere?

Min tre åring blir vill og umulig hvis han blir for trøtt og han legger seg stort sett ved 19 tida og sover i tolv timer. Men han er også vanskelig å legge, står opp femti ganger men vi har det sånn at vi leser/synger/sier god natt og må følge inn flere ganger...det er en periode tror jeg, det har det iallefall vært med mine to andre barn. Tror bare du skal fortsette å gjøre som du gjør og så gjelder det å ikke bli sinna og ikke gi oppmerksomhet, bare rpolig si han skal legge seg og gå ut....det går over selv om det ikke virker sånn nå....

Sympati herfra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette må jo være kjempeslitsomt.

Da jeg ser på Nanny-programmene så gjør de jo omtrent som du sier. Det de legger vekt på er å forberede barna på det som kommer. Dvs. snakk om det.

Lag gjerne noen faste leggerutiner. (Kl. 18 spiser man kveldmat, kl. 18:30 en dusj og tannpuss, kl. 19:00 leser du fra en bok.) Da vil han lære seg hva som skjer hver eneste dag. Dette kan jo også 7-åringen være med på.

Etter dette slukker du lyset, sier god natt og går ut. Stå på utsiden av døra og vær klar til å bære han inn igjen x-antall ganger. Dersom han begynner å snakke med deg da så skal du kun si: Nå er det natta. Sov godt. Neste gang (og neste gang og neste gang) så bare bærer du inn og sier sov godt.

Ikke sint, ikke irritert eller noe annet. Bare bære inn. Det virker som om nøkkelen her er å være superkonsekvent å ikke gi etter for noe. Verken dobesøk, tørst, snakkesalig e.l. Alt dette er fikset på forhånd.

Snuppa var også kjempetrassig i en periode. Det var til å bli gal av. Jeg tok da et oppgjør med hele situasjonen. I en uke bestemte jeg alt. Hørte ikke på hennes meninger i det hele tatt. Etter denne helvetes-uka ble faktisk alt mye bedre. Men det var en skikkelig tøff uke hvor jeg bar ungen under armen mange ganger. (Ut i bilen, ut fra butikken, inn på rommet.....)

Etter dette gav jeg henne alltid kun to alternativer. (Skal du ha på den blå eller røde genseren. Vil du se på TV eller spille spill osv.) Den metoden er bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest neida, huff... ikke noe ok å spøke med sånne ting

I slike tilfeller er det bare skikkelig deng som hjelper. Sleng ham i veggen, så blir det nok stilt på ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...