Gå til innhold

NHD: Ytterligere spørsmål om depersjon


Gjest angst og depresjon er forferdelig

Anbefalte innlegg

Gjest angst og depresjon er forferdelig

Jeg skrev til deg lenger nede om at jeg hadde fått tilbake angst og depresjon i forbindelse med fysisk sykdom. Nå er sykdommen over,men jeg har fortsatt vannvittig angst og er veldig deprimert. Det er tydelig at jeg har en tilbakevendende depresjon/angst:( Uansett har jeg noen spørsmål som jeg håper du kan svare på 1)Jeg bruker efexor 75 mg. Bruker ikke mere pga får høye leververdier av mere. Kan jeg likevel prøve å øke? 2) Hvorfor kommer depresjonen nå tilbake tilsynelatende uten grunn (bortsett fra en ukes sykdom) når jeg har vært stabil og frisk på 75 mg efexor i 10 måneder. Hva er forklaringen på at det bare plutselig kommer tilbake? Det gjør meg veldig redd 3) Jeg kan føle meg i ok form på kvelden, men når jeg våkner er angsten og deperesjonen der igjen. Jeg er så redd at jeg ikke vet hvor jeg skal gjre av meg, alt kjennes håpløst og jeg vil bare dø. Hvorfor er det slik at det er verre på morgenen? 4) Jeg har tatt meg noen dager fri fra jobb pga dette. Bør jeg prøve å komme meg tilbake til jobb? Har du noen andre tips? Jeg er så redd. Er redd jeg aldri kan bekjempe dette og at uansett hva jeg gjør vil depresjon og angst ødlegge for meg til slutt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest angst og depresjon er forferdelig

Har enda et sprsmål:

Er det sannsynlig at jeg kan ha en endogen depresjon?

Hvordan behandles en endogen depresjon og er det noe håp

for å bli bra av en sånn type depresjon?

Angsten er en redsel jeg ikke klarer å forklare. Jeg er livredd

uten å vite hva jeg er redd for. Redd,urolig og alt er svart

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest depresjon og angst er forferdelig

og ENDA et sprsmål

Gjelder samme behandlings former for endogen depresjon som for annen

Dvs: Mosjon, aktivitet osv.. Hjelper d på samme måte mot

endogen depresjon som mot "vanlig" depresjon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

og ENDA et sprsmål

Gjelder samme behandlings former for endogen depresjon som for annen

Dvs: Mosjon, aktivitet osv.. Hjelper d på samme måte mot

endogen depresjon som mot "vanlig" depresjon

Det gjelder samme behandlingsregler for medikamentell behandling.

Psykoterapi er ofte fåfengt om depresjonen er endogen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sarah Elizabeth

Jeg vil bare si at jeg pleier å få det som deg etter somatisk sykdom. Har tilbakevendende depresjon. Får vanvittig angst, ikke for noe spesielt, er bare så urolig og redd. Det er alltid verst om morgenen. Det mest skremmende er at jeg hver gang tenker at det ikke kommer til å gå over og at jeg aldri skal klare å fortsette det vanlige livet mitt igjen, men så går det gradvis over likevel selv om det kan ta et par uker eller mer.

Det viktigste er at du kommer igang igjen med dine daglige gjøremål og at du går en tur ut i frisk luft hver dag. Det er greit å ta det rolig om morgenen, men kom i gang med en eller annen aktivitet mot kvelden når du føler deg litt bedre.

Det er forferdelig å ha det sånn som du har det nå, men jeg tror det kommer til å gå over. Det er i alle fall min erfaring selv om jeg blir skikkelig dårlig. Gå til legen din hvis du ikke blir bedre.

Klem til deg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest angst og depresjon er forferdelig

Jeg vil bare si at jeg pleier å få det som deg etter somatisk sykdom. Har tilbakevendende depresjon. Får vanvittig angst, ikke for noe spesielt, er bare så urolig og redd. Det er alltid verst om morgenen. Det mest skremmende er at jeg hver gang tenker at det ikke kommer til å gå over og at jeg aldri skal klare å fortsette det vanlige livet mitt igjen, men så går det gradvis over likevel selv om det kan ta et par uker eller mer.

Det viktigste er at du kommer igang igjen med dine daglige gjøremål og at du går en tur ut i frisk luft hver dag. Det er greit å ta det rolig om morgenen, men kom i gang med en eller annen aktivitet mot kvelden når du føler deg litt bedre.

Det er forferdelig å ha det sånn som du har det nå, men jeg tror det kommer til å gå over. Det er i alle fall min erfaring selv om jeg blir skikkelig dårlig. Gå til legen din hvis du ikke blir bedre.

Klem til deg

Hei Sarah Elisabeth

Tusen takk for svar. Det setter jeg pris på.

Du sier du har tilbakevendende depresjon, hvor ofte kommer denne tilbake?

Er det endogen depresjon eller er det en årsak til depresjonen?

Hva slags behandling får du og hvordan forebygger du tilbakefall?

Hvor lenge har du sliti med dette?

Jeg sliter med å få motivasjon til å reise meg igjen nå. Det kommer jo bare igjen hele tida

og det virker som det kommer oftere og oftere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...