Gå til innhold

hvordan stilles AS-diagnose på jenter?


Gjest Miljøterapeuten

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest seibiff med løk

Jeg vet bare at datteren min fikk diagnosen Asperger syndrom etter grundig utredning på et kompetent sted. Et "autismesenter" hvor utrederne hadde god greie på autisme og autismespekterforstyrrelsert.

Du kan jo forsøke å gooogle litt om det, eller ringe et slikt utredningssenter og spørre. Evt ringe et BUP kontor å spørre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal det brukes andre kriterier for jenter enn for gutter?

En del sykdommer kan arte seg forskjellig avhengig av om det er en gutt eller jente som har den, men det er likevel de samme kriteriene som blir brukt. Hvis du leser diagnosekriterier vil du se at det står listet opp en del punkter, og at et viss antall av disse må være oppfylt. Tenk deg at en diagnose har ni mulige punkter, men at for å få diagnosen er det ikke nødvendig å oppfylle mer enn fem. Det gir ganske store variasjonsmuligheter, og når du legger til at det kan variere hvilket symptom som er sterkest/mest synlig, kan den samme sykdommen vise seg på veldig mange måter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nesten at det kan være litt vanskeligere å stille diagnose AS for jenter. Men de samme testene og spørsmålene skal også jentene svare på, så det er mye ut fra det, en kommer frem til diagnosen. Men uansett så må en først utelukke mange andre ting som en kan forveksle med AS, slik som personlighetsforstyrrelser og depresjon,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest seibiff med løk

Tror nesten at det kan være litt vanskeligere å stille diagnose AS for jenter. Men de samme testene og spørsmålene skal også jentene svare på, så det er mye ut fra det, en kommer frem til diagnosen. Men uansett så må en først utelukke mange andre ting som en kan forveksle med AS, slik som personlighetsforstyrrelser og depresjon,

''Men uansett så må en først utelukke mange andre ting som en kan forveksle med AS, slik som personlighetsforstyrrelser og depresjon,''

Ja, hvis personen er voksen så er nok det kanskje vanlig praksis.

Men på barn gjør de nok ikke det. Barnet (jenta mi i dette tilfellet) har jo først hatt en runde hos PPT, så hos BUP før hun ble sendt til dette utredningsstedet som har autisme og autismespekterforstyrrelser som spesialfelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Men uansett så må en først utelukke mange andre ting som en kan forveksle med AS, slik som personlighetsforstyrrelser og depresjon,''

Ja, hvis personen er voksen så er nok det kanskje vanlig praksis.

Men på barn gjør de nok ikke det. Barnet (jenta mi i dette tilfellet) har jo først hatt en runde hos PPT, så hos BUP før hun ble sendt til dette utredningsstedet som har autisme og autismespekterforstyrrelser som spesialfelt.

Ja vel. takk for info. Jeg kunne være inntressert i å vite hvordan de går frem, når de stiller diagnosen på barn ?

Skal på en skole i denne mnd. der jeg også har blitt spurt av en pedagog om jeg vil snakke med noen ungdommer som har AS. deriblant to jenter.

Må bare si at jeg har ikke fått anledning til snakket “direkte” med noen om AS til andre som har fått den diagnosen, ikke voksne heller. De vil kunne stille meg spørsmål om AS, der også selvfølgelig fagfolk er også til stede. Spendende egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Miljøterapeuten

Hvorfor skal det brukes andre kriterier for jenter enn for gutter?

En del sykdommer kan arte seg forskjellig avhengig av om det er en gutt eller jente som har den, men det er likevel de samme kriteriene som blir brukt. Hvis du leser diagnosekriterier vil du se at det står listet opp en del punkter, og at et viss antall av disse må være oppfylt. Tenk deg at en diagnose har ni mulige punkter, men at for å få diagnosen er det ikke nødvendig å oppfylle mer enn fem. Det gir ganske store variasjonsmuligheter, og når du legger til at det kan variere hvilket symptom som er sterkest/mest synlig, kan den samme sykdommen vise seg på veldig mange måter.

''Hvorfor skal det brukes andre kriterier for jenter enn for gutter?

''

Fordi jenter i de fleste tilfeller har en annen atferd enn gutter. symptomer kan vise seg på andre måter. Det har også med kulturelle stereotopier å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...