Gå til innhold

kan halvsøsken arve meg?


Gjest halfves

Anbefalte innlegg

Gjest halfves

Jeg har en halvsøster på farssiden (aldri kjent faren min), vil min halvsøster arve meg hvis jeg dør?

Jeg tror mamma ordnet via advokat et testamente som gjør at min tante vil arve meg om jeg dør, og ikke min far, så da får vel ikke min søster noen ting?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du dør ugift, barnløs og uten testament vil dine foreldre arve deg med en halvdel hver. Hvis din far er død vil hans halvdel tilfalle hans barn, dvs din halvsøster.

Din mor kan ikke ordne et testament for deg. Det må du selv være med på, i det minste skrive under på det. Jeg tviler på om din mor har sørget for at du har et testament uten at du vet om det (har forstått hva det gjelder), det ville i så fall være rimelig sløvt av advokaten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du dør ugift, barnløs og uten testament vil dine foreldre arve deg med en halvdel hver. Hvis din far er død vil hans halvdel tilfalle hans barn, dvs din halvsøster.

Din mor kan ikke ordne et testament for deg. Det må du selv være med på, i det minste skrive under på det. Jeg tviler på om din mor har sørget for at du har et testament uten at du vet om det (har forstått hva det gjelder), det ville i så fall være rimelig sløvt av advokaten.

Jeg antok at dette var et tilfelle hvor arvelaters mor er død, og hvor hennes formue er arv etter mot. Vil moren i såfall ha hatt mulighet til å gjøre det slik at morsarven ikke kan tilfalle fars familie dersom datteren dør før tanten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg antok at dette var et tilfelle hvor arvelaters mor er død, og hvor hennes formue er arv etter mot. Vil moren i såfall ha hatt mulighet til å gjøre det slik at morsarven ikke kan tilfalle fars familie dersom datteren dør før tanten?

Ikke så lett å uttrykke seg klart så sent på kvelden; det jeg altså mener er at trådstarters formue sannsynligvis er morsarv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg antok at dette var et tilfelle hvor arvelaters mor er død, og hvor hennes formue er arv etter mot. Vil moren i såfall ha hatt mulighet til å gjøre det slik at morsarven ikke kan tilfalle fars familie dersom datteren dør før tanten?

Ikke pliktdelsarven, i alle fall. "Den fri tredjedel" er jeg ikke like sikker på, husker ikke helt hvordan bestemmelsene for det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg antok at dette var et tilfelle hvor arvelaters mor er død, og hvor hennes formue er arv etter mot. Vil moren i såfall ha hatt mulighet til å gjøre det slik at morsarven ikke kan tilfalle fars familie dersom datteren dør før tanten?

Jeg måtte sjekke litt mer. (Gjør hva som helst for å utsette leggetiden.) Mor og datter kan ha skrevet en arvepakt hvor de bestemmer at tanten skal arve 1/3 hvis datteren dør før tanten. Det kan da ikke datteren forandre på egen hånd (over hodet ikke etter at moren er død). Pliktdelsarven kan datteren fritt testamentere til tanten, det kan fint være bestemt i arvepakten så datteren slipper å gjøre noe mer med det, men den delen av testamentet/arvepakten står det datteren fritt til å endre uten morens samtykke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg måtte sjekke litt mer. (Gjør hva som helst for å utsette leggetiden.) Mor og datter kan ha skrevet en arvepakt hvor de bestemmer at tanten skal arve 1/3 hvis datteren dør før tanten. Det kan da ikke datteren forandre på egen hånd (over hodet ikke etter at moren er død). Pliktdelsarven kan datteren fritt testamentere til tanten, det kan fint være bestemt i arvepakten så datteren slipper å gjøre noe mer med det, men den delen av testamentet/arvepakten står det datteren fritt til å endre uten morens samtykke.

Sånn var det ja:-) Men for at alt dette skal være fastsatt før morens død og fortsatt være gyldig, så må datteren ha vært over 18 ved arvepaktens inngåelse , ikke sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn var det ja:-) Men for at alt dette skal være fastsatt før morens død og fortsatt være gyldig, så må datteren ha vært over 18 ved arvepaktens inngåelse , ikke sant?

Ja, det er hovedregelen. Men et testament/arvepakt kan godkjennes av Kongen hvis testator er under 18 år. Krav om godkjenning bør settes frem så fort som mulig etter at testamentet er skrevet, men det er også mulig å sette frem et sånt krav etter at datteren er død.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest halfves

Hvis du dør ugift, barnløs og uten testament vil dine foreldre arve deg med en halvdel hver. Hvis din far er død vil hans halvdel tilfalle hans barn, dvs din halvsøster.

Din mor kan ikke ordne et testament for deg. Det må du selv være med på, i det minste skrive under på det. Jeg tviler på om din mor har sørget for at du har et testament uten at du vet om det (har forstått hva det gjelder), det ville i så fall være rimelig sløvt av advokaten.

eh hun ordnet jo dette testamentet for meg rett før hun døde via sitt testamentet, alt har skjedd med advokat. For å sørge for at min far ikke får noe etter meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eh hun ordnet jo dette testamentet for meg rett før hun døde via sitt testamentet, alt har skjedd med advokat. For å sørge for at min far ikke får noe etter meg.

Hva mener du med at hun ordnet det for deg? Du må jo ha vært involvert i det selv også, i det minste i form av en underskrift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest halfves

Hva mener du med at hun ordnet det for deg? Du må jo ha vært involvert i det selv også, i det minste i form av en underskrift.

Jeg var bare 18 år på tidspunktet og dette er veldig mange år siden, så jeg husker ikke nøyaktig hvordan det skjedde, men jeg skrev sikkert under på noe da vi var hos advokaten=)

er ganske sikker på at faren min ikke får noe av min formue.

var bare litt nysgjerrig på hvordan det fungerer til vanlig, om halvsøsken har arverett...

ganske sikker på min søster ikke får noe siden dette ble gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest halfves

Ikke pliktdelsarven, i alle fall. "Den fri tredjedel" er jeg ikke like sikker på, husker ikke helt hvordan bestemmelsene for det er.

jeg er ganske sikker på at tanta mi får absolutt alt, og ikke bare 1/3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er ganske sikker på at tanta mi får absolutt alt, og ikke bare 1/3

Hvis du var med til advokaten da det ble ordnet har du sikkert skrevet under på det du skal, og alt er i orden.

Det med 1/3 er i forhold til pliktdelsarven. 2/3 skal du fritt kunne råde over, så hvis du vil kan du skrive et nytt testament og bestemme at 2/3 skal tilfalle noen andre. Så lenge du ikke har gjort det, og du ikke har barn, vil tanten din arve alt.

Hvis du ikke hadde skrevet noe testament ville din halvsøster hatt arverett, hvis du ikke har barn. For barnløse uten testament går arven til foreldrene, med en halvdel til hver. Hvis en av foreldrene er døde fordeles arven på dennes barn, på den måten har halvsøsken arverett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest halfves

Hvis du var med til advokaten da det ble ordnet har du sikkert skrevet under på det du skal, og alt er i orden.

Det med 1/3 er i forhold til pliktdelsarven. 2/3 skal du fritt kunne råde over, så hvis du vil kan du skrive et nytt testament og bestemme at 2/3 skal tilfalle noen andre. Så lenge du ikke har gjort det, og du ikke har barn, vil tanten din arve alt.

Hvis du ikke hadde skrevet noe testament ville din halvsøster hatt arverett, hvis du ikke har barn. For barnløse uten testament går arven til foreldrene, med en halvdel til hver. Hvis en av foreldrene er døde fordeles arven på dennes barn, på den måten har halvsøsken arverett.

takk:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...