Gå til innhold

Svømmeopplæring


Gjest prust

Anbefalte innlegg

Jeg sliter litt med svømmeopplæringen for barna mine :-(

Eldstemann kknekket koden i løpet av det ti gangene de hadde med svømmeundervisning i 3. klasse. Jeg hadde da i ett års tid prøvd å lære ham å svømme, men det var vanskelig når jeg samtidig hadde med to småsøstre. Pappaen bader ikke, så jeg har vært alene om svlmmingen. Vel - eldstemann er blitt en god svømmer og er trygg i vannet og svømmer og dykker om en fisk - han er 10,5 år.

Nr to fylte 8 år i sommer, og hun er også trygg i vannet - dykker og leker og hopper og herjer. Hun hadde de ti gangene med skolen i september - men klarte ikke å bli svømmedyktig i denne perioden. Hun kan svømme noen meter - og svømte 17 meter for to uker siden, men klarte ikke lenger - hun kaver veldig og det blir litt krampaktig. I dag var vi i svømmehallen igjen, og hun hadde glemt omtrent atl hun kunne - og var ekstremt lite interessert i å øve på svømmingen. Ville ikke, orket ikke :-(

Så er det hun på 5,5. Hun øvet masse med armringer i sommer, og svømte litt under vann da. Da vi var på Mallorca i september, ble hun mye tryggere, og svømte bra under vann. I høst når vi har vært i svømmehallen har hun øvd og øvd, og er blitt utrolig mye flinkere, og kjenner selv hvordan vannet værer henne, og hun kan ligge og flyte på rygg eller på mage, dukke og svømme både under og over vann, puste og svømme videre - 6-7-8 meter.

Nå er det like før lillesøster tar igjen storesøster - og det er fordi hun øver, mens storesøster bare vil leke og ikke trene. Jeg synes det er synd, fordi hun største er egentlig veldig flink fysisk, men hun strever veldig med koordineringen av armer og bein. Vi har øvd med brett, pølse osv men vi står på stedet hvil.

Har noen tips til hva jeg skal gjøre? Skal jeg bare la lillesøster gå forbi henne -. det hadde jo vært flott om hun lærte å svømme . men litt trist for 8-åringen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Svømmekurs?

Jeg ble veldig overrasket da min begynte på svømmekurs hvilken "rekkefølge" de tok ting i. Skulle jeg lært han opp selv, ville jeg nok begynt med bryst, men det lærte han nest sist av alle svømmeformene (den aller siste var butterfly).

Det aller første de lærte var å flyte på ryggen. deretter å "gli" gjennom vannet, så rygg, så forstadiet til crawl, så crawl, og så endelig bryst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tatjana

Jeg tenker at du har to valg: Enten å akseptere at storesøster ikke vil øve, og dermed la henne oppleve at lillesøster går forbi henne i ferdighet. Kanskje det er noe som vil motivere henne til å lære det selv?

Eller "tvinge" henne til å øve ved å melde henne på et svømmekurs eller noe slikt.

Du kjenner henne, så du vet hvilket alternativ som vil fungere både for deg og henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snuppa lærte å svømme da ho var 6 år. Så jeg tror vel at det er ganske vanlig å lære å svømme da de er så gamle. Så jeg synes ikke du skal holde igjen ho yngste selv om ho som er eldre ikke vil/kan.

Evt. kan du jo spørre om ho vil gå på svømmetrening. Mange steder har de kurst som går over ca. 10 kvelder.

Jeg synes også du kan ta med bare det ene barnet i svømmehallen. (Men da må du jo rullere på hvem du tar med hver gang)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La lillesøster svømme og det gir helt sikkert ekstra motivasjon i svømmeopplæringen.

Kanskje du kan ta med en av gangen til svømmehallen i vinter? I tillegg til familieturer? Da blir det i alle fall mye enklere å hjelpe med svømmeopplæring.

Jeg har begynt med det og det er helt herlig å bare ha ett barn å konsentrere seg om og gi full oppmerksomhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Elextra

Trenden nå er jo ikke å stresse med å lære brystsvømming. Dette er en lite naturlig svømmeform og det er bedre å begynne med annet.

Min erfaring er at det er god trening bare å leke på dypt vann (så snart de er trygge nok til å leke langs kanten på dypet). Armringer o.l. bør man unngå.

I tillegg til ovennevnte har mine (6 og 8) gått på diverse svømmekurs. Til tross for dette har de ennå ikke lært seg skikkelig brystsvømming, men begge er etterhvert racere på "hundesvømming" og de kan også ryggsvømming og noe crawl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La lillesøster svømme og det gir helt sikkert ekstra motivasjon i svømmeopplæringen.

Kanskje du kan ta med en av gangen til svømmehallen i vinter? I tillegg til familieturer? Da blir det i alle fall mye enklere å hjelpe med svømmeopplæring.

Jeg har begynt med det og det er helt herlig å bare ha ett barn å konsentrere seg om og gi full oppmerksomhet.

Mjo - det er nok det jeg bør. Men jeg rekker det bare i helgene (dvs fredag ettermiddag eller lørdag formiddag. En helg i måneden faller bort pga mensen, og da blir det jo bare en gang i måneden pr barn - og det er litt lite hvis jeg skal prøve å være litt intensiv med svømmeopplæringen.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenden nå er jo ikke å stresse med å lære brystsvømming. Dette er en lite naturlig svømmeform og det er bedre å begynne med annet.

Min erfaring er at det er god trening bare å leke på dypt vann (så snart de er trygge nok til å leke langs kanten på dypet). Armringer o.l. bør man unngå.

I tillegg til ovennevnte har mine (6 og 8) gått på diverse svømmekurs. Til tross for dette har de ennå ikke lært seg skikkelig brystsvømming, men begge er etterhvert racere på "hundesvømming" og de kan også ryggsvømming og noe crawl.

Ja, jeg har forstått det, og begge jentene har lekt mye med flyting i vannet og piling - slik at de kan jo begge holde seg flytende og komme seg fremover i vannet, også litt på dypet.

Men de hadde jo ikke hatt en sjans om de hadde måtte svømme fra en båt som kantret 30 meter fra land :-( (Vi bruker selvsagt redningsvest - men det var nare et eksempel) - så derfro mene jeg at det er viktig å kunne bi såpass svømmedyktig at de kan svømme noen hundre meter etter hvert.

Problemet er at hun kaver så mye at hun blir ekstremt sliten - klarer ikke å hvile på hvert tak. Jeg bruker jo mye mindre krefter enn henne når jeg svømmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svømmekurs?

Jeg ble veldig overrasket da min begynte på svømmekurs hvilken "rekkefølge" de tok ting i. Skulle jeg lært han opp selv, ville jeg nok begynt med bryst, men det lærte han nest sist av alle svømmeformene (den aller siste var butterfly).

Det aller første de lærte var å flyte på ryggen. deretter å "gli" gjennom vannet, så rygg, så forstadiet til crawl, så crawl, og så endelig bryst.

Hun kan flyte, og hun kan gli gjennom vennet og hun dykker som en havfrue :-)

Men hun kan ikke holde seg flytende mer enn 10-17 meter og det er jo for lite da :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er klokt å la lillesøster gå forbi kommer nok an på ungene. Vi holdt lillebror noe tilbake med svømmingen fordi jeg tror at storebror aldri ville lært å svømme hvis lillebror hadde lært det først. Da tror jeg storebror bare ville bestemt seg for at han ikke ville svømme, og det ønsket vi ikke.

Jeg tror svømmekurs kunne vært lurt. Det er lettere for svømmeinstruktører å få ungene til å øve og de er trenet i å se hva som skal til for at akkurat dette barnet kommer over kneika.

Kunne ellers et alternativ vært å gå sammen med en annen familie i svømmehallen slik at dere kunne passet på hverandres barn litt og på den måten fått tid til å øve litt med en og en?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mjo - det er nok det jeg bør. Men jeg rekker det bare i helgene (dvs fredag ettermiddag eller lørdag formiddag. En helg i måneden faller bort pga mensen, og da blir det jo bare en gang i måneden pr barn - og det er litt lite hvis jeg skal prøve å være litt intensiv med svømmeopplæringen.....

Du kan gå i svømmehallen selv om du har mensen:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Hun kan flyte, og hun kan gli gjennom vennet og hun dykker som en havfrue :-)

Men hun kan ikke holde seg flytende mer enn 10-17 meter og det er jo for lite da :-(

''Men hun kan ikke holde seg flytende mer enn 10-17 meter og det er jo for lite da :-(

''

Kan hun holde seg flytende 10-17 meter er det jo bare et tidsspørsmål før det løsner helt, så sant hun trives i bassenget og får sjansen til å øve. Jeg ville ikke vært bekymret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan gå i svømmehallen selv om du har mensen:-)

Nei, alle kan ikke gå i svømmehallen når de har mensen. Jeg kan ikke det fordi jeg orker ikke å bruke tampong. Og _om_ jeg hadde orket å bruke tampong, så blør jeg så mye at det ville lekket gjennom uansett.

Så det er ikke alle det er så enkelt for :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, alle kan ikke gå i svømmehallen når de har mensen. Jeg kan ikke det fordi jeg orker ikke å bruke tampong. Og _om_ jeg hadde orket å bruke tampong, så blør jeg så mye at det ville lekket gjennom uansett.

Så det er ikke alle det er så enkelt for :o)

Nei, det har du sikkert rett i.

Jeg blør heldigvis ikke såå mye og selv om jeg ikke er så glad i tampong, går det greit de få gangene jeg er i svømmehallen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det vel ikke meningen at man skal være svømmedyktig når man er 8?

Uansett så synes jeg ikke du bør holde tilbake yngste barnets interesse og glede over bading og svømming på grunn av at ett av søsknene er mindre interessert i dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Men hun kan ikke holde seg flytende mer enn 10-17 meter og det er jo for lite da :-(

''

Kan hun holde seg flytende 10-17 meter er det jo bare et tidsspørsmål før det løsner helt, så sant hun trives i bassenget og får sjansen til å øve. Jeg ville ikke vært bekymret.

For 3 uker siden da vi var i svømmehallen hadde hun så lyst å prøve å ta 25-meters merket. Hun svømte flere ganger på tvers av bassenget (10 meter) - og så (etter pause) skulle hun prøve lengderetningen, snu og så halvveis tilbake. Hun kavet fælt, og da vi kom bort til enden for å snu, var hun så sliten at hun ikke orket mer, og grein og var fryktelig skuffet over at hun ikke klarte 25 meter.

Da vi var der i helga, hadde hun glemt omtrent alt, og klarte bare 5-6 meter, kanskje 10... Så det var nedtur for både henne og meg....

Men hun er fysisk flink til mye, og det løsner nok. Bare kjipt dersom hun ikke klarer det før høsten - for da må de i 4. som ikke er svømmedyktige ha svømmeundervisning sammen med 3. trinn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er klokt å la lillesøster gå forbi kommer nok an på ungene. Vi holdt lillebror noe tilbake med svømmingen fordi jeg tror at storebror aldri ville lært å svømme hvis lillebror hadde lært det først. Da tror jeg storebror bare ville bestemt seg for at han ikke ville svømme, og det ønsket vi ikke.

Jeg tror svømmekurs kunne vært lurt. Det er lettere for svømmeinstruktører å få ungene til å øve og de er trenet i å se hva som skal til for at akkurat dette barnet kommer over kneika.

Kunne ellers et alternativ vært å gå sammen med en annen familie i svømmehallen slik at dere kunne passet på hverandres barn litt og på den måten fått tid til å øve litt med en og en?

Ja, jeg tror jeg skal undersøke svømmekurs for henne etter jul. Problemet er ofte ventelister + at treningen er så tidlig på dagen - i 15-16 tiden - og det er vanskelig for oss. Men vi kunne kanskje fått hjelp fra besteforeldrene med kjøringen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det vel ikke meningen at man skal være svømmedyktig når man er 8?

Uansett så synes jeg ikke du bør holde tilbake yngste barnets interesse og glede over bading og svømming på grunn av at ett av søsknene er mindre interessert i dette.

Jeg var med på den siste svømmetimen de hadde - og av ca 50 barn, var det 14 som ikke var svømmedyktige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...