Gå til innhold

kan verneombud og sjef være nære venner?


Gjest spm om verneombud

Anbefalte innlegg

Gjest spm om verneombud

Verneombudet skal være uavhengig av sjefen men er det noen regler her i forhold til hvordan de skal forholde seg til hverandre? Kan de være nære venner? Kan de være i slekt? Har koblet inn verneombudet i en sak jeg er oppi nå, og er redd for at hun skal ha et forhold til sjefen fra før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest spm om verneombud

Verneombudet har taushetsplikt og bryter han/hun dette er det ingen grunn til at denne personen fortsetter som verneombud.

Det var ikke svar på mitt spørsmål. jeg lurte på om verneombud og sjef kunne være nære venner, evnt i slekt. Det må jo påvirke jobben din, hvis du skal gå til sak mot en venninne. Ingen vil vel sparke en venninne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke svar på mitt spørsmål. jeg lurte på om verneombud og sjef kunne være nære venner, evnt i slekt. Det må jo påvirke jobben din, hvis du skal gå til sak mot en venninne. Ingen vil vel sparke en venninne.

Heisann. Beklager at svaret var for dårlig.

Et verneombud skal kjempe for de han/hun er valgt av og for, ikke sjefen sin. Ledelsen har ikke stemmerett i valget av verneombud. Dersom forholdet her er for tett burde personen selv meldt seg som inhabil før valget. Dersom personen er inhabil og det er mistanke om at han/hun ikke gjør jobben sin, så krev omvalg.

Du kan lese mer i Arbeidsmiljøloven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ligner en sak jeg var oppi. Vernombudet var bestevenninne med en annen ansatt, og plapret i vei til både sjefer og denne vanninnen sin om saken min. Litt på siden for din del, bekalger det, men jeg stoler ikke på noen lenger, verneombud eller ei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...