Gå til innhold

Kan jeg få et lån fra sosialen?


Gjest ulykkeligjente

Anbefalte innlegg

Gjest ulykkeligjente

Jeg går på attføring, så tjener mindre enn leiligheten min koster meg. Derfor har jeg to leieboere jeg bor i lag med.

Jeg er i økonomisk uføre pga bipolar lidelse og det å ha gått på attføringsstnad i 8 år,, så har lyst å selge leiligheten, men det får jeg ikke lov til uten godkjenning fra tanta mi. Dette pga testamentet til min mor som døde da jeg var 18. Hun må godkjenne alt slik frem til jeg er 29.

Derfor får jeg heller ikke lån med sikkerhet i leiligheten fordi det nekter min tante å godkjenne.

Jeg får ikke forbrukslån fordi jeg har attføring.

Jeg har inkassotrussel på 12.000 kr fordi jeg har glemt å betale fellesutgitene til leiligheten min i flere måneder.

Kan jeg få et lån på sosialen for å få betalt den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan søke, selvsagt.

Fellesutgiftene er jo en del av nødvendige boutgifter.

Mye avhenger av hvilken inntekt du har, og om du med den inntekten burde ha klart å betale fellesutgiftene.

Er boligen for dyr for deg nå og i framtiden kan sosialkontoret si nei til å hjelpe deg.

Behøver du hjelp med å disponere pengene, kan du be om hjelp til det.

Faste innbetalinger kan du jo ha automatisk trekk på den dagen du får utbetaling.

Er du berettiget til bostøtte? Hvis du ikke vet, kan du be sosialkontoret hjelpe deg med å søke.

Hvis du søker lån på sosialkontret: Få med all dokumentasjon med en gang; lånepapirer, brev der det står hvor mye du skylder, dine månedlige utbetalinger, siste skatteoppgjør.

Da jeg jobbet på sosialkontor for lenge siden hendte det at vi gav lån i lignende tilfeller. Lånet kunne bli gitt med nedbetalingsplan eller med pant i bolig.

Sosialkontoret ønsker at folk skal søke sin egen bank om lån, men av og til går jo ikke det. Lån kan bli gitt når det er mulighet for nedbetaling innen rimelig tid eller når det er verdier som kan bli frigitt ved et evt salg av bolig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...