Gå til innhold

tips fra kreative sjeler ønsks.


Gjest lærervikaren

Anbefalte innlegg

Gjest lærervikaren

Jeg sitter og googler litt, og skal forbedrede meg litt til nok en arbeidsdag i skolen. Vikar en hel dag i 2. klasse, men jeg tror ikke det er mye som venter meg av klart opplegg. Slik er det i disse tider.

Jeg vrir hodet mitt for time til time nå om dagen, med det som tanke at jeg ønsker i disse tider at de barna som er på skolen skal få en best mulig og lærerik dag.

Har lyst på et fint dikt blant annet. Noen forslag?

En sang jeg kan lære dem. Da får man ofte god kontakt. Jeg kjenner ikke disse elevene. Noen som har forslag? Jeg kan finne linker selv. Bør ikke være for avansert tekstmessig.

Ellers noe jeg kan fylle inn av språklek eller to.

Setter stor pris på et forslag eller to om det er noen her for tiden. Hvem vet, kanskje det er et av deres barn jeg skal møte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er veldig for å ta utgangspunkt i det elevene har rundt seg akkurat her og nå.

Vedr. sang / dikt - kanskje tema høst? Her er kanskje noen ideer i så fall:

http://forum.nybaktmamma.com/barnesanger-f27/sanger-om-host-333959/

Evt. novembersangen fra Prøysens Året rundt-sang (November er så trist og grå,...)

Kan alle navnene på månedene i rekkefølge? Vet de omtrent hvor lenge det er til jul? Hva betyr de litt like månedsnavnene september, oktober, november og desember, og hvorfor "stemmer de ikke" med månedsnumrene våre?

http://www.liv-nora.no/DAGER/Maanedene.htm (og leksikon om juliansk / gregoriansk kalender - men det holder nok å forklare at ikke alle har hatt samme kalender bestandig. Kanskje er det noen elever i klassen som er vant til en helt annen kalender?)

(Neste uke er det 11.11., på den kule datoen skjedde det noe viktig for 91 år siden.)

Nå skal jeg legge meg før jeg vrøvler for mye. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan en fin høstsang:

Krystallklare dager, ja nå er det høst.

Sola står lavt på himlen i øst.

Bladene gulner på busker og trær.

Np kan vi plukke frukter og bær.

Røyksopp og risker og små kantareller,

bjørnebær, .... og ville moreller.

Sola den .... på himlen i øst

.....ja nå er det høst!!!!

---

Uff - mangler noen ord der - men den er kjempefin, og 8-åringen min har sunget den mange ganger. Kan du melodien?

Dere kan jo gå ut og inne blader og lime på litt stive kort og skrive noe på dem og ha kontaktpapir over. Det blir kjempefint!

Ellers liker mine barn dette diktet av Piet Hein godt:

Den som mister sin ene hanske

er heldig i forhold til den

som mister den ene

og kaster den andre

og finner den første igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig for å ta utgangspunkt i det elevene har rundt seg akkurat her og nå.

Vedr. sang / dikt - kanskje tema høst? Her er kanskje noen ideer i så fall:

http://forum.nybaktmamma.com/barnesanger-f27/sanger-om-host-333959/

Evt. novembersangen fra Prøysens Året rundt-sang (November er så trist og grå,...)

Kan alle navnene på månedene i rekkefølge? Vet de omtrent hvor lenge det er til jul? Hva betyr de litt like månedsnavnene september, oktober, november og desember, og hvorfor "stemmer de ikke" med månedsnumrene våre?

http://www.liv-nora.no/DAGER/Maanedene.htm (og leksikon om juliansk / gregoriansk kalender - men det holder nok å forklare at ikke alle har hatt samme kalender bestandig. Kanskje er det noen elever i klassen som er vant til en helt annen kalender?)

(Neste uke er det 11.11., på den kule datoen skjedde det noe viktig for 91 år siden.)

Nå skal jeg legge meg før jeg vrøvler for mye. Lykke til!

Der fant jeg teksten på den sangen jeg prøvde å knote ned i stad :-)

Krystallklare dager, ja nå er det høst.

Sola står lavt på himlen i øst.

Bladene gulner på busker og trær,

ja nå kan vi plukke frukter og bær.

Røyksopp og risker og små kantareller,

rognebær, nøtter og ville moreller.

Sola den gløder på himlen i øst.

Krystallklare dager, nå er det høst.

Og ja - jeg kan anbefale den sangen av Prøysen med alle månedene i! Den elsker mine barn i alle fall :-) Og jeg husker alle versene fra jeg var 8 år :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lærervikaren

Tusen hjertelig takk til dere begge to. Jeg har googlet litt og hatt med meg litt dikt, sanger med mer i bakhånd, og jeg får sikkert bruk for det en annen dag også.

Dagen gikk greit den. Tror elevene har lært noe. Selv om en kommer uforberedt til timene, er det mitt mål at de skal ha en dag med læring tross alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Andre klasse er kanskje litt ungt, men jeg hadde stor suksess i tredje klasse med en historielek.

Den fungerte sånn at en startet å si en setning, og så skulle neste mann på rekka si neste setning, osv - helt til alle hadde sagt en setning hver, og jeg leste historien høyt.

Det ble mye bra historier av det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...