Gå til innhold

Er jeg sær som ikke ønsker å delta...


Gjest hårsår?

Anbefalte innlegg

Gjest hårsår?

... i følgende selskap; Min samboer har en halvsøster og hennes barn skal ha navnefest neste helg. Dette skal foregå hjemme hos min samboers far. (de har altså samme far) Samboeren min har to barn fra et tidligere forhold. Han var sammen med eks'n sin i 10 år og eks'en har ganske god kontakt med min samboers halvsøster.

De som er invitert til navnefesten er familie og slekt, og eks'en til samboeren min.

Hans eks og jeg kommer godt overens, og vi deltar på skoleavslutninger og i barnas bursdager sammen. Samboeren min og hun har et avklart forhold, men de snakker ikke særlig mye sammen utover det som har med barna å gjøre.

Vi har lite kontakt med farssiden til samboeren min. Foreldrene hans skilte seg tidlig og han har vokst opp med moren. Jeg kjenner dem ikke noe særlig, men de er greie nok - men vi lever ikke helt på samme planet for å si det sånn:) Han har heller ikke noe nært forhold til halvsøstra si, men hun ringer når hun trenger hjelp til noe.

Som sagt, eks'en til samboer'n min er også invitert. Dette uten at noen engang har nevnt for oss at hun kommer. De inviterer selvfølgelig hvem de vil, men er det ikke naturlig å nevne for oss at hun kommer? Det hørte vi fra henne selv-

Det er ikke det at jeg ikke tåler henne, men jeg synes dette blir feil for meg, og jeg føler at jeg går på akkord med meg selv om jeg blir med. EN ting er at jeg gjerne deltar på ting som angår deres felles barn, men dette blir noe helt annet synes jeg.

Er redd jeg ikke vil klare å sitte der i stua med eks'en hans og min samboers familie og late som jeg liker det. Hun er ikke kjent for å holde seg i bakgrunnen heller , og hun kjenner dem mye bedre enn meg. Tror jeg kommer til å føle meg litt overkjørt..

Samboeren min forstår ikke hvorfor hun skal være der og han irriterer seg over at ikke søstra sier ifra til ham først. Han sier at han gjerne kan si til dem hvorfor jeg ikke kommer, men jeg ønsker ikke noe etterspill, og disse menneskene betyr ikke noe for meg,

Hva kan jeg si? Hvordan skal jeg gripe dette an? Hva hadde du gjort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 75
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Lillemus

    9

  • morsan

    4

  • AAA

    3

  • tzatziki1365380058

    3

Du er faktisk tante til dette barnet i og med at du bor sammen med barnets onkel så jeg ville forventet at du kom ja.

Har barnets mor og din samboers eks et nært venninneforhold siden hun er buden kanskje? Ellers høres det litt merkelig ut å be henne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest me et moi

''Hva hadde du gjort?''

Jeg hadde enkelt og greit deltatt, det er fort overstått, og jeg hadde ikke orket å skape noe splid i familien pga dette. Men det er nå min mening ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hårsår?

Du er faktisk tante til dette barnet i og med at du bor sammen med barnets onkel så jeg ville forventet at du kom ja.

Har barnets mor og din samboers eks et nært venninneforhold siden hun er buden kanskje? Ellers høres det litt merkelig ut å be henne...

De har ikke et venninneforhold, men eks'en til samboeren min er en av de få personene barnets mor kjenner utenom familien. Synes det er nesten dårlig gjort ovenfor oss og ikke lufte det for oss først. Samboeren min har ingen interesse av å ha henne der han heller.

Jada, det er fort overstått, men jeg synes jeg strekker meg langt på andre områder hva eks'en hans angår, og jeg føler at dette er noe som blir for mye av det gode..

Ser liksom ikke for meg at MIN søster hadde invitert meg og typen i barnedåp, og så dukker eks'en MIN opp der uten at jeg vet det på forhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk!! Da er det ikke BARE meg;)

Neida ;) Men skal ikke si at jeg synes det er spesielt høflig av deg hvis du velger denne løsninga. ;)

Men noen ganger gidder jeg ikke være høflig. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hårsår?

Neida ;) Men skal ikke si at jeg synes det er spesielt høflig av deg hvis du velger denne løsninga. ;)

Men noen ganger gidder jeg ikke være høflig. ;)

Synes faktisk DERES fremgangsmåte er ganske uhøflig også jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke dere har noen rett til å bli misfornøyde fordi eksen er bedt; de ber selvsagt hvem de vil, men du velger jo selv om du vil la være delta.

Jeg skjønner ikke hvorfor det er verre å treffe henne der enn i andre sammenhenger jeg da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er faktisk tante til dette barnet i og med at du bor sammen med barnets onkel så jeg ville forventet at du kom ja.

Har barnets mor og din samboers eks et nært venninneforhold siden hun er buden kanskje? Ellers høres det litt merkelig ut å be henne...

Enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes godt du kan droppe å delta jeg da.

Men prøv å finne en unnskyldning som ikke blir en "snakkis" under navnefesten da..

Ingen vits å gjøre noe nummer ut av det, liksom..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Nickløsheletia

disse menneskene betyr ikke noe for meg,

Det er faren og soesteren til mannen din og jeg synes det er rart du ikke onsker aa bli kjent med dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskelig å sette seg inn i situasjonen, da jeg ikke har noen slike ekser å forholde meg til selv. Men jeg skjønner delvis hva du mener.

Imidlertid er jo også din samboeres eks mamma til to barn som jeg regner med også er invitert, og som da er søskenbarn til barnet som skal ha navnefest. Selv om hun ikke blir tante til dette barnet er hun med i familien på en måte likevel. Sånn må det vel nesten bli når en har barn.

Det jeg tror du risikerer ved å ikke komme er at du reduserer din egen stilling til den svake. DU er din samboers kjæreste NÅ og eksen er ikke. Du vinner, for å si det litt mer barnlig. Hev deg over det og ikke vær redd for å miste ansikt. Hennes bekjentskap med ekssvigerfamilie er som den er og det trenger ikke ødelegge for deg, med mindre du velger det selv.

Jeg ville nok gått på navnefesten (tror jeg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde gått. Det er tross alt ikke for hennes skyld du er der, men for barnas...

Jeg er stemor til tre selv, så jeg vet hvordan det er å forholde seg til en eks, deres forhold til min egen svigerfamilie osv...

Men jeg hadde gått i selskapet. De som inviterer velger jo selv HVEM de vil invitere! Selvom jeg ikke helt skjønner hvorfor hun er invitert, så hadde jeg aldri i livet giddet å lage noen sak ut av det. Gå i selskapet som i hvilket som helst annet selskap!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg hadde gått, spesielt dersom jeg (slik jeg forstår gjelder for deg) klarer å omgås denne dama i andre sammenhenger.

Ja, det hadde vært naturlig for vertskapet å underrette dere om at hun også skulle komme, men jeg synes de kan få invitere dem de vil og at dere ikke skal ha noen vetorett. Ihvertfall når de fraskilte ikke er i skikkelig strid med hverandre.

Du nevner at hun kjenner din manns familie bedre enn deg. Er det her hunden ligger begravet, kanskje, at du er redd for at hun skal prate og le og kose seg med din svigerinne og "overskygge" deg, ettersom du jo fint klarer å omgå mannens eks ellers?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns ikke samboeren din at det er rart hvis du ikke skal gå?? Du er jo tante til dette barnet. Syns du legger for mye vekt på _deg_ når det gjelder akkurat dette. Noen ganger gjør man ting ikke for seg selv men for andre. De kan vel invitere hvem de vil i selskapet sitt, om andre syns det er rart så er det jo deres valg. Jeg hadde selvsagt gått, lagt alle egoistiske hårsåre følelser igjen hjemme og gjort mitt beste for å bidra til en koselig familiefest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du egentlig sier er at du ikke vet om du ønsker å delta i navnefesten til barnet... Er det det du ønsker å signalisere overfor barnets foreldre: "jeg ønsker ikke å delta i festen til deres barn" ?

Det er vanskelig å sette seg inn i slike komplekse familiesituasjoner, men umiddelbart tenker jeg jo at du bør heve deg over følelsene som dukker opp og huske hvorfor festen skal avholdes: for et nyfødt barn i familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...