Gå til innhold

Avrevet leddbånd i ankel- sprikende råd


Gjest albb

Anbefalte innlegg

Hei. For tre dager siden skulle jeg hoppe sidelengs over et lavt gjerde. Jeg landet på en fot med ankelen i knekk, som ved overtråkk. Det kom et smell, som både hørtes og kjentes, og gjorde intenst vondt. Etter fem timer ble jeg undersøkt på legevakt, det ble tatt rtg i forhold til brudd i malleol, men viste ikke brudd. Legen sa at ett leddbånd var avrevet, og et annet nesten avrevet. Han anbefalte ro, krykker,sykemelding og fysioterapi- men dette måtte skje gjennom fastlege dagen etter. Belaste gradvis etter smertegrensen.Jeg oppsøkte fastlegen, som hadde vikar. Vikaren forsto ikke at dette var vondt- hun sa at det var bare å gå på jobb- og fysioterapi var ikke nødvendig. Jeg klarte ikke å trå inn bremsen på bilen, og kunne dermed ikke komme meg på jobb, og tok egenmelding.Nå tre døgn etter, greier jeg bare såvidt å stå på foten. Er skikkelig hoven, og har smerter på, under og på sidene av malleolen ( på utsiden av foten). Også vondt bak mot akilles. Jeg har tre barn og er treningsglad- og for meg er det viktig for livskvaliteten å ha en fot som fungerer. Jeg lurer derfor på hvordan jeg forholder meg til dette. Skal jeg trå på den selv om det gjør vondt? Skal jeg bare dra på jobb selv om det er vondt å trå på ( er helsesøster, småbarnskonsultasjoner, en god del opp og ned av gulv, og småtrøing i korridorer).Bør jeg starte å sykle på ergometer for å få igang muskulatur og sirkulasjon- eller bør jeg være i ro? Føler meg i villrede. Ok så lenge foten er høyt- men med en gang den senkes mot gulvet sprenger og banker det. vondt å bevege og trå på, vondt å ha dyna på om natta. Bare tre døgn siden- så forstår det vil kjennes en stund- men hvor mye bør jeg forsere smertene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

-Bruk kompresjonsbandasje

-Start forsiktig sirkulasjonstrening, f.eks å vifte med foten når du ligger/sitter, eller å sykle på ergometersykkel på letteste motstand.

-Hold foten høyt når du er i ro, over hjertehøyde om du kan

-Belast inntil smertegrensen med krykker

-Bruk NSAIDS som Paracet eller Ibux dersom du har problemer med å sove eller du syns smertene er for ille

Når du kan gå normalt kaster du krykkene.

Deretter blir det viktig å komme igang med trening som styrker muskulatur rundt ankler, i tillegg til den vanlige treningen.

Det er en god ide å oppsøke legen igjen og få rekvisisjon til fysioterapi for å få treningsveiledning, og evt hjelp til å løse sekundære problemer som kan komme som følge av feil belastning osv.

Du kan oppsøke fysioterapeut uten henvisning fra legen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege

Undersøkelse, diagnose og påfølgende råd fra legevakten er slik som det skal være. Men det er grunn til å ha in mente at brudd i ankelen ikke bestandig er så lett å se umiddelbart. Hvis smerter og hevelse, selv etter ro, vedvarer og er store, så kan det være aktuelt med ny rtg. undersøkelse.

Når hevelsen er uttalt og det er smerter selv ved små belastninger, skal foten holdes i ro. Litt bevegelses trening av foten uten trykk og belastning er også greit når det ikke provoserer frem smerter.

Fysioterapeut som hjelper deg med å komme i gang med riktig trening synes jeg er viktig.

Du nevner sykkel og det er kanskje det mest nyttige å starte med selv. Lette tråkk slik at leddet ikke blir belastet. Ellers viser all erfaring at opptreningtiden er lang. Det tar 4-6 uker før sener (og evt. avrevet ben fra maleolen) har grodd.

Lykke til !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...