Gå til innhold

Ta med Tamiflu på ferie?


UlrikkeE

Anbefalte innlegg

Om knappe to uker reiser sambo, jeg og fire unger (14, 10, 9 og 4) på en ukes tur til varmere strøk. 14-åringen og 9-åringen har muligens hatt svineinfluensa (hadde alle symptomer, men ble ikke testet, så det kan jo ha vært noe annet) uten at vi andre fire ble smittet...

Ista nevnte sambo at vi kanskje skulle kjøpt Tamiflu og hatt med oss på tur... Første reaksjon fra meg var at det var noget hysterisk... Men nå har jeg tenkt litt, og jeg kjenner jo at å bli alvorlig syk i et arabisktalende land, særlig hvis det gjelder barna, ikke er det mest fristende...

Nå er jo Tamiflu uten resept også...

Ville dere kjøpt og tatt med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tamiflu er uten resept i den forstand at du ikke får den uten at du er syk, eller at du er i risikogruppen og har noen nær deg som er syke. Men det er jo selvfølgelig mange som lyver og får det alikevel. Du får det ikke på apoteket på bakgrunn av at du skal ut å reise. Tror ikke du har noen vanskeligheter for å få resept fra fastlegen din med det grunnlaget da.

Jeg ville nok ha tatt med meg et par esker om vi skulle dratt på ferie nå, og vi ikke var vaksinert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Caloni Makaroni

Det er ikke som å kjøpe en pakke Paracet. Det som er forandret er at det nå er farmasøyter som kan rekvirere medikamentet. Man må fylle ut et skjema, og så til samtale med farmasøyt. I praksis er det altså at farmasøyten avlaster legen, og foretar konsultasjoner på apoteket. Tror de kun selger til de som er syke, ikke som forebyggende, men man vet jo aldri. Ring til apoteket og hør om det er mulig, før du stiller deg i køen av hostende pasienter, for da får du -i alle fall- svineinfluensa før avreise ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg _tror_ jeg hadde hatt problemer med å dikte opp en sykehistorie for å få Tamiflu uten resept.

''For å få utlevert Tamiflu, må pasienten fylle ut et egenmeldingsskjema som blant annet inneholder opplysninger om sykdomsbildet og persondata (inklusiv person-nummer). Dette er nødvendig fordi det er et krav om at behandling med Tamiflu skal journalføres. Denne egenmeldingen håndteres av farmasøyt i apoteket for å sikre at den er korrekt utfylt, og oppbevares deretter som et journalbilag.

Enkelte personer med risiko for alvorlig sykdom kan også ha nytte av forebyggende behandling hvis de har vært utsatt for smitte. ''

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere rekker vel ikke å bli vaksinert før reisen. Jeg hadde absolutt tatt med Tamiflu. Det trenger du resept for å få ut på det grunnlaget, men det får du nok helt sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...