Gå til innhold

Opplagt influensasyk 5-åring!


Gjest prust

Anbefalte innlegg

Minstejenta på 5,5 fikk feber på lørdag, og var skikkelig slapp utover kvelden og natta. Feberfri søndag morgen, men feberen steg raskt utover søndagen, over 39. Vi valgte å starte med Tamiflu - og dette går greit (kan anbefale å blande med Nugatti fremfor youghurt). I natt hadde hun også over 39 i feber.

Hun var altså slapp og varm lørdag og søndag. I dag var pappaen hjemme med henne, og hun har vært bortimot feberfri, og i ganske fin form.

I ettermiddag/kveld har hun frest rundt og hoppet, danset, lekt, hatt en halvtimes keepertrening med storebror i gangen, gjort mattelekser i over en halvtime, kledt seg ut osv.

Virker ikke mye syk, og er lei seg fordi hun ikke kan i barnehagen denne uka...

Pappaen tar morgendagen også hjemme, og jeg har sagt fra på jobb at jeg blir hjemme onsdag og torsdag. Fredagen deler vi på - eller kan vi sende henne i bhg fredag dersom formen fortsetter slik den er nåå i kveld?

Det som er litt kjipt, er at jeg og 8-åringen er i risikogruppa og fikk vaksine i forreige uke, men den har nok ingen virkning ennå - så vi må vel regne med at flere av oss blir syke nå....

Vi har ikke fått konstantert svineinfluensa på femåringen, men vi regner med at det er det.

Andre med syke barn nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Yngstejenta hos oss ble syk lørdag for 9 dager siden. Hun var febersyk med jojo-feber ganske lenge, kun de siste par dagene hun har vært helt feberfri. Ellers vondt i hals og hode, tørrhoste og dårlig (les: ikke eksisterende) matlyst. Da eldstejenta begynte med samme symtomer tirsdagskvelden var vi raske til å få tamiflu til henne. Og har hatt samme erfaring som dere: Hun ble tilnærmet frisk nesten umiddelbart. Noe feber, ja, men alle "vondtene" forsvant, og hun har vært kvikk og blid.

Nå er minstejenta på plass i barnehagen fra idag av, og den eldste begynner på skolen i morgen. Foreløbig ikke noe influensa i sikte hos de store i familien. Håper vi slipper unna!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bryr meg ikke lenger

Hvis det "bare" er feber, kan det være mange andre ting enn svineinfluensa. Vanlige forkjølelser og andre virus er jo også ute og går, -nå som før.

Jeg mener at man bare burde sende barnet på skole/barnehage når man ikke vet om det er svineinfluensa eller ikke. For hvor mange "7-dagers" skal barna ta da, i høst og vinter?

Begynner å synes det er merkelig hele greia jeg. Først DEN oppstandelsen og hysteriet rundt svineinfluensa, og så har ikke legene kunnskap elle kapasitet til å hjelpe foreldre med å skille hva fra hva.

Er ganske lei av dette nå jeg. Vaksineringen av akolebarna her i distriktet starter ikke opp før i neste uke, og innen den tid har flesteparten gått gjennom sykdommen allerede.

Risiko meg her og risiko meg der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi har sykt barn, men vet jo ikke om det er svineinfluensa, da.

Symptomene er høy feber (39), vond hals og noe slapp, men ellers ingen andre symptomer. Eller jo - litt småkvalm og manglende matlyst, men dette kan jo skyldes tamifluen også. For vi har også begynt med det - første gang i går kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yngstejenta hos oss ble syk lørdag for 9 dager siden. Hun var febersyk med jojo-feber ganske lenge, kun de siste par dagene hun har vært helt feberfri. Ellers vondt i hals og hode, tørrhoste og dårlig (les: ikke eksisterende) matlyst. Da eldstejenta begynte med samme symtomer tirsdagskvelden var vi raske til å få tamiflu til henne. Og har hatt samme erfaring som dere: Hun ble tilnærmet frisk nesten umiddelbart. Noe feber, ja, men alle "vondtene" forsvant, og hun har vært kvikk og blid.

Nå er minstejenta på plass i barnehagen fra idag av, og den eldste begynner på skolen i morgen. Foreløbig ikke noe influensa i sikte hos de store i familien. Håper vi slipper unna!

Godt å høre at Tamiflu har virket på jenta deres også!

Tuppa vår var helt propell i kveld, og sovnet ikke før 22.30 (har ikke sovet i dag). Men hun er jo vant til å gå lange turer i barnehagen, og hadde nok masse energi! Regner med at det blir lange dager for henne å være hjemme hele uka!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snuppa var syk 3 dager forrige. Feber mellom 38 og 39 og frøs veldig. LITT vondt i halsen og veldig slapp.

Men jeg tror ikke at dette var influensaen. Sikkert bare en vanlig febertokt/forkjølelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

tzatziki1365380058

Vaksinen har ganske god virkning etter en uke, har jeg lest. Så kan godt hende dere har beskyttelse nå. Siden beskyttelsen uansett kommer gradvis, så tror jeg i alle fall at du har noe allerede, og dermed sannsynligvis blir mildere rammet dersom dere likevel skulle bli syke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vaksinen har ganske god virkning etter en uke, har jeg lest. Så kan godt hende dere har beskyttelse nå. Siden beskyttelsen uansett kommer gradvis, så tror jeg i alle fall at du har noe allerede, og dermed sannsynligvis blir mildere rammet dersom dere likevel skulle bli syke.

Takk for oppmuntrende ord - men 8-åringen tok vaksinen onsdag, og jeg fredag - og 5 åringen ble syk lørdag....

Men vi får jo håpe! SMS fra pappaen sier at hun har hostet en del og blitt litt tett i brystet i dag....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

Takk for oppmuntrende ord - men 8-åringen tok vaksinen onsdag, og jeg fredag - og 5 åringen ble syk lørdag....

Men vi får jo håpe! SMS fra pappaen sier at hun har hostet en del og blitt litt tett i brystet i dag....

Kan jo håpe at 8åringen har rukket å få litt beskyttelse, i alle fall.Høres ikke så gøy ut med tett bryst, stakkars lille pasienten.

Kjenner forresten til flere familier som har hatt svinebesøk, men uten at mer enn en person er blitt syk. Så kan jo godt hende at dere slipper unna uansett.

Vi er sjuke hele gjengen, men her er det vanlig forkjølelse som herjer. Ingen svin i sikte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...