Gå til innhold

gir du god referanse for å bli kvitt noen?


Gjest best wishes

Anbefalte innlegg

Gjest best wishes

Har du noen gang som sjef/kollega gitt en god attest til en person du synes er udugelig, bare for å bli kvitt vedkommende?

Og har du gitt en dårlig attest til en person , bare for å beholde vedkommende lengre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei på begge. Første gang jeg var referanse smurte jeg imidlertid litt tykt på, og angret i ettertid, for vedkommende viste seg å svikte akkurat på det jeg underkommunuiserte.

Å snakke nedsettende om noen for å beholde dem vil jo være veldig dumt - er vedkommende motivert for å skifte jobb respekterer jeg selvfølgelig det, og tenker at vedkommende vil gjøre en (enda) bedre jobb der. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest wurtyust

Jeg hadde dilemmaet da jeg samarbeidet tett med en som ikke gjorde en shit og heller ikke hadde evne/vilje til å endre på det.

Vedkommende spurte meg om å være referanse, heldigvis ringte de aldri. Var veldig i tvil om hva jeg skulle gjøre, men endte til slutt på at jeg skulle være så positiv som mulig av lojalitet til denne personen og fordi jeg ønsket vedkommende bort. Samtidig ville jeg jo måttet være ærlig på noe negativt også, men måtte nok ha holdt tilbake såpass mye informasjon at det ville vært et lite sannferdig bilde jeg tegnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest best wishes

Nei på begge. Første gang jeg var referanse smurte jeg imidlertid litt tykt på, og angret i ettertid, for vedkommende viste seg å svikte akkurat på det jeg underkommunuiserte.

Å snakke nedsettende om noen for å beholde dem vil jo være veldig dumt - er vedkommende motivert for å skifte jobb respekterer jeg selvfølgelig det, og tenker at vedkommende vil gjøre en (enda) bedre jobb der. :)

''Å snakke nedsettende om noen for å beholde dem vil jo være veldig dumt - er vedkommende motivert for å skifte jobb respekterer jeg selvfølgelig det, og tenker at vedkommende vil gjøre en (enda) bedre jobb der. :)''

jeg bare lurer på om en sjef som har en arbeidsplass i krise kan finne på snakke nedsettende om en person for å beholde vedkommende, i det minste en stund til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har aldri aldri blitt bedt om å gi referanser for noen. Dersom noen skulle ønske å sette meg som referanse, skulle jeg tro det var fordi de hadde ekstra godt forhold til meg og regnet med at mitt svar ville være til deres fordel.

Jeg har uoppfordret laget et "til den det måtte angå"-brev for en student som hjalp meg med noe jobbrelatert, og som var til særdeles god hjelp i en konkret sak. Vet ikke om han har brukt det ved senere jobbsøknader, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Å snakke nedsettende om noen for å beholde dem vil jo være veldig dumt - er vedkommende motivert for å skifte jobb respekterer jeg selvfølgelig det, og tenker at vedkommende vil gjøre en (enda) bedre jobb der. :)''

jeg bare lurer på om en sjef som har en arbeidsplass i krise kan finne på snakke nedsettende om en person for å beholde vedkommende, i det minste en stund til.

Jeg skulle tro at det ville vært større sjanse/fare for at en sjef ville gi for god attest til en ansatt for å bli kvitt han/henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsomt at dette kom opp nå, jeg har nemlig grublet litt på dete i dag. Vi har en person hos oss som jeg ikke er direkte imponert over. Litt tafatt, uffer og sukker seg når jeg (daglig leder) ber henne pent om å gjøre ditt eller datt. Og det handlier ikke om ektraoppgaver, men det hun er ansatt for å gjøre. Det går litt tregt og liksom motvillig.

Samtidig er jeg spurt om å være referanse, og har sagt ja til det.

Tanken har derfor kvernet i hodet mitt i dag om hva jeg skal se dersom jeg blir forespurt. Har vellandet på at jeg skal fokusere på det positive, men ikke unnlate min oppfatning av det ikke fullt så positive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Å snakke nedsettende om noen for å beholde dem vil jo være veldig dumt - er vedkommende motivert for å skifte jobb respekterer jeg selvfølgelig det, og tenker at vedkommende vil gjøre en (enda) bedre jobb der. :)''

jeg bare lurer på om en sjef som har en arbeidsplass i krise kan finne på snakke nedsettende om en person for å beholde vedkommende, i det minste en stund til.

Man vet jo aldri, men før det føste ville jeg synes det var veldig uredelig, og for det andre tenker jeg som jeg sa i forrige innlegg; en arbeidstaker som ønsker seg bort ikke er motivert for å gjøre en god innsats hos oss lenger.

Jeg ville derfor heller takke for innsatsen, og ønske å erstatte denne personen med en som kunne tilføre vår institusjon ny giv og vitalitet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har alltid vært ærlig. Ser ingen hensikt å lyve om sånt, det blir gjennomskuet.

Er troverdig og ærlig, og ønsker ikke å ødelegge dette ved å lyve når jeg er oppgitt som referanser. Alle har positive og negative sider.

Det er likevel ikke alle man kan si at man ville ha ansatt om igjen om en hadde fått valget..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest har byttet jobb en del ganger...

Jeg trodde ikke det var vanlig å be en sjef/kollega om å være referanse. Det er jo som regel hemmelig at man søker ny jobb så referanser må være tidligere sjefer/kollegaer. Med mindre du har en kollega som du stoler 100% på at ikke vil si noe om at du søker ny jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri aldri blitt bedt om å gi referanser for noen. Dersom noen skulle ønske å sette meg som referanse, skulle jeg tro det var fordi de hadde ekstra godt forhold til meg og regnet med at mitt svar ville være til deres fordel.

Jeg har uoppfordret laget et "til den det måtte angå"-brev for en student som hjalp meg med noe jobbrelatert, og som var til særdeles god hjelp i en konkret sak. Vet ikke om han har brukt det ved senere jobbsøknader, da.

''Dersom noen skulle ønske å sette meg som referanse, skulle jeg tro det var fordi de hadde ekstra godt forhold til meg og regnet med at mitt svar ville være til deres fordel.'' Du kan ha vært deres eneste overordnede så langt ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Dersom noen skulle ønske å sette meg som referanse, skulle jeg tro det var fordi de hadde ekstra godt forhold til meg og regnet med at mitt svar ville være til deres fordel.'' Du kan ha vært deres eneste overordnede så langt ;o)

Eventuelt at jeg IKKE har vært overordnet, men sideordnet;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eventuelt at jeg IKKE har vært overordnet, men sideordnet;-)

Også en mulighet. ;o) Min første var som hos deg en student som gjorde diplom innenfor et av mine prosjekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Dersom du gir en uærlig referanse og dette kommer opp senere (f.eks fordi ny jobb må si opp vedkommende og havner i en rettssak) - så kan du måtte stå til ansvar for det.

Ikke bare juridisk, men også økonomisk.

Jeg er usikker på om det er arbeidsmiljøloven som regulerer det, men jeg mener å huske at det var en sak om dette for ikke så lenge siden.

Referansesjekk er det eneste nøytrale sjekkmiddelet en arbeidsgiver har, og du er forpliktet (både moralsk og juridisk) til å være ærlig.

Men; du kan selvfølgelig si at du ikke kan/vil gi en referanse om noen ringer. Eller så kan du si at du ikke ville ansatt vedkommende igjen. Du trenger ikke være ufin i tilbakemeldingen selv om du ikke er hyggelig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...