Gå til innhold

Kan det være overgrep`?


Gjest Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker

Hei! Jeg vet ikke om jeg spør om hjelp på rett plass, men førsøker nå i allefall! Jeg har en strek mistanke om at min kone har blitt misbrukt sexuelt, men jeg er hverken sikker eller vet ikke hvordan jeg skal ta fatt i dette! Grunen for min mistanke er at da vi traff hverandre for noen år siden så virket hun å være svært aktiv seksulet! Hun var bla inne på chattesider med litt SM innhold. - dette sluttet hun med da jeg kom inn i bildet siden jeg ikke hadde noe intrerresse av slikt. Vårt første seksuelle samvær ble mislykket da hun mistet interessen og bare ville at jeg skulle holde rundt henne etter at heg hadde "koset" litt på hu. - altså ble ikke samleie gjennomført. Jeg tenkte ikke så mye på dette da.... Vi ble kjærester og så senere gift! Men den seksuelle delen har aldri fungert! Selv i starten så var det slik at hun ikke likte at jeg skulle ta på hennes bryst, de var mye ømme og hun likte dette ikke. Dette snakket hun ikke noe om, men bare tok min hånd bort... Det samme gjelder at hun aldri har ønsket å ta på meg rent seksuelt. Når jeg ønsksket munnsex så sa hun at hun syntes det var ekkelt! Hun forsøkte en gang, men stoppet fort med dette! Litt etter litt så ble det mindre og mindre sex. Dette selvsagt til min store frustrasjon. Jeg har forsøkt å snakke med hu om dette, men ikke fått til. Hun har aldri klart å snakke om følelser generelt, så derfor har jeg heller ikke reagert når hun ikke ville snakke med meg om sex - ikke alle som er i stand til å snakke om sex... Vi har vært hos sexolog i forsøk for å få hjelp, uten at det ga noen resultater. Der kom det frem at hun hadde noe mer anstrengt forhold til sin famile enn hva jeg hadde merket. Selv om jeg hadde merket det og forsvart hun i foreldrenes hus. De har behandlet henne som liten jente (snart 40 år nå). Det som jeg ikke tok opp i møte med sexologen var det at jeg oppdaget tidlig at hun hadde spiseforstyrrelser. Hun gikk på badet og kastet opp etter måltider! I min uvitenhet så sa jeg til hun at dette måtte hun slutte med - jeg ville heller ha en fet kone enn ei som kastet opp, jeg syntes dette var ekkelt! Hun sluttet faktisk med det og har lagt på seg mange kilo (30+) Jeg er forstår jo at dette var feil måte å angripe dette på fra min side! I tillegg til dette så har hun hatt noe anstrengt forhold til hyggene, dårlig sådan! ...dette har ført til at jeg har ikke vært i stand til å kysse henne heller den siste tiden! Vi har hatt sex ca 4 ganger siste 3 årene! Jeg har valgt å skille meg fra hu nå, men vi bor fremdeles i samme hus, bare forskjellige rom. Jeg forstår at hun har det vanskelig nå som jeg skal forlate hu, men hun har ikke ønsket å snakke med meg om dette. Hun spurte faktisk ikke et eneste spørsmål da jeg sa at jeg ønsket skilsmisse! Vårt forhold er over, vi kommer aldri ti å ønske å være sammen med hun mer. Men når jeg nå oppsummerer vårt forhold så mener jeg at jeg ser trekk her som kan gå i retning av at hun kanskje har blitt misbrukt tidligre. Jeg er jo veldig glad i hun og nå lurer jeg på om jeg skal gjøre noe med dette, eller er jeg helt på jordet her? Er det noe jeg bør gjøre? eller bare la hun være? mvh Tvilet og forvirret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Du kan uansett ikke gjøre noe med det nå.

Det må være hennes ansvar om hun selv føler at hun har så mye problem med sexlivet at hun ønsker å gjøre noe med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

glemte visst nicket ditt også???

Jeg må smile litt :)

Her skriver jeg om svært alvorlig og trist sak, men får bare kommentar på formatering av tekst og nick...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest En som ikke har kunnskap om dette

Jeg må smile litt :)

Her skriver jeg om svært alvorlig og trist sak, men får bare kommentar på formatering av tekst og nick...

Det er veldig vaskelig å lese når innlegget er slik stappfult.

Dessverre har jeg ikke noen erfaringer jeg kan dele med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*redigert utgave med litt mer linjeskift*

Hei!

Jeg vet ikke om jeg spør om hjelp på rett plass, men førsøker nå i allefall!

Jeg har en strek mistanke om at min kone har blitt misbrukt sexuelt, men jeg er hverken sikker eller vet ikke hvordan jeg skal ta fatt i dette!

Grunen for min mistanke er at da vi traff hverandre for noen år siden så virket hun å være svært aktiv seksulet! Hun var bla inne på chattesider med litt SM innhold. - dette sluttet hun med da jeg kom inn i bildet siden jeg ikke hadde noe intrerresse av slikt.

Vårt første seksuelle samvær ble mislykket da hun mistet interessen og bare ville at jeg skulle holde rundt henne etter at heg hadde "koset" litt på hu. - altså ble ikke samleie gjennomført. Jeg tenkte ikke så mye på dette da....

Vi ble kjærester og så senere gift! Men den seksuelle delen har aldri fungert! Selv i starten så var det slik at hun ikke likte at jeg skulle ta på hennes bryst, de var mye ømme og hun likte dette ikke. Dette snakket hun ikke noe om, men bare tok min hånd bort...

Det samme gjelder at hun aldri har ønsket å ta på meg rent seksuelt. Når jeg ønsksket munnsex så sa hun at hun syntes det var ekkelt! Hun forsøkte en gang, men stoppet fort med dette! Litt etter litt så ble det mindre og mindre sex. Dette selvsagt til min store frustrasjon. Jeg har forsøkt å snakke med hu om dette, men ikke fått til.

Hun har aldri klart å snakke om følelser generelt, så derfor har jeg heller ikke reagert når hun ikke ville snakke med meg om sex - ikke alle som er i stand til å snakke om sex...

Vi har vært hos sexolog i forsøk for å få hjelp, uten at det ga noen resultater. Der kom det frem at hun hadde noe mer anstrengt forhold til sin famile enn hva jeg hadde merket.

Selv om jeg hadde merket det og forsvart hun i foreldrenes hus.

De har behandlet henne som liten jente (snart 40 år nå).

Det som jeg ikke tok opp i møte med sexologen var det at jeg oppdaget tidlig at hun hadde spiseforstyrrelser. Hun gikk på badet og kastet opp etter måltider! I min uvitenhet så sa jeg til hun at dette måtte hun slutte med - jeg ville heller ha en fet kone enn ei som kastet opp, jeg syntes dette var ekkelt!

Hun sluttet faktisk med det og har lagt på seg mange kilo (30+)

Jeg er forstår jo at dette var feil måte å angripe dette på fra min side!

I tillegg til dette så har hun hatt noe anstrengt forhold til hyggene, dårlig sådan! ...dette har ført til at jeg har ikke vært i stand til å kysse henne heller den siste tiden!

Vi har hatt sex ca 4 ganger siste 3 årene!

Jeg har valgt å skille meg fra hu nå, men vi bor fremdeles i samme hus, bare forskjellige rom.

Jeg forstår at hun har det vanskelig nå som jeg skal forlate hu, men hun har ikke ønsket å snakke med meg om dette. Hun spurte faktisk ikke et eneste spørsmål da jeg sa at jeg ønsket skilsmisse!

Vårt forhold er over, jeg kommer aldri til å ønske å være sammen med hun mer.

Men når jeg nå oppsummerer vårt forhold så mener jeg at jeg ser trekk her som kan gå i retning av at hun kanskje har blitt misbrukt tidligre?

Jeg er jo veldig glad i hun og nå lurer jeg på om jeg skal gjøre noe med dette, eller er jeg helt på jordet her?

Er det noe jeg bør gjøre? eller bare la hun være?

mvh

Tvilet og forvirret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig vaskelig å lese når innlegget er slik stappfult.

Dessverre har jeg ikke noen erfaringer jeg kan dele med deg.

Hei,

Ja ser dette. har nå redigert utgven og lagt inn på nytt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*redigert utgave med litt mer linjeskift*

Hei!

Jeg vet ikke om jeg spør om hjelp på rett plass, men førsøker nå i allefall!

Jeg har en strek mistanke om at min kone har blitt misbrukt sexuelt, men jeg er hverken sikker eller vet ikke hvordan jeg skal ta fatt i dette!

Grunen for min mistanke er at da vi traff hverandre for noen år siden så virket hun å være svært aktiv seksulet! Hun var bla inne på chattesider med litt SM innhold. - dette sluttet hun med da jeg kom inn i bildet siden jeg ikke hadde noe intrerresse av slikt.

Vårt første seksuelle samvær ble mislykket da hun mistet interessen og bare ville at jeg skulle holde rundt henne etter at heg hadde "koset" litt på hu. - altså ble ikke samleie gjennomført. Jeg tenkte ikke så mye på dette da....

Vi ble kjærester og så senere gift! Men den seksuelle delen har aldri fungert! Selv i starten så var det slik at hun ikke likte at jeg skulle ta på hennes bryst, de var mye ømme og hun likte dette ikke. Dette snakket hun ikke noe om, men bare tok min hånd bort...

Det samme gjelder at hun aldri har ønsket å ta på meg rent seksuelt. Når jeg ønsksket munnsex så sa hun at hun syntes det var ekkelt! Hun forsøkte en gang, men stoppet fort med dette! Litt etter litt så ble det mindre og mindre sex. Dette selvsagt til min store frustrasjon. Jeg har forsøkt å snakke med hu om dette, men ikke fått til.

Hun har aldri klart å snakke om følelser generelt, så derfor har jeg heller ikke reagert når hun ikke ville snakke med meg om sex - ikke alle som er i stand til å snakke om sex...

Vi har vært hos sexolog i forsøk for å få hjelp, uten at det ga noen resultater. Der kom det frem at hun hadde noe mer anstrengt forhold til sin famile enn hva jeg hadde merket.

Selv om jeg hadde merket det og forsvart hun i foreldrenes hus.

De har behandlet henne som liten jente (snart 40 år nå).

Det som jeg ikke tok opp i møte med sexologen var det at jeg oppdaget tidlig at hun hadde spiseforstyrrelser. Hun gikk på badet og kastet opp etter måltider! I min uvitenhet så sa jeg til hun at dette måtte hun slutte med - jeg ville heller ha en fet kone enn ei som kastet opp, jeg syntes dette var ekkelt!

Hun sluttet faktisk med det og har lagt på seg mange kilo (30+)

Jeg er forstår jo at dette var feil måte å angripe dette på fra min side!

I tillegg til dette så har hun hatt noe anstrengt forhold til hyggene, dårlig sådan! ...dette har ført til at jeg har ikke vært i stand til å kysse henne heller den siste tiden!

Vi har hatt sex ca 4 ganger siste 3 årene!

Jeg har valgt å skille meg fra hu nå, men vi bor fremdeles i samme hus, bare forskjellige rom.

Jeg forstår at hun har det vanskelig nå som jeg skal forlate hu, men hun har ikke ønsket å snakke med meg om dette. Hun spurte faktisk ikke et eneste spørsmål da jeg sa at jeg ønsket skilsmisse!

Vårt forhold er over, jeg kommer aldri til å ønske å være sammen med hun mer.

Men når jeg nå oppsummerer vårt forhold så mener jeg at jeg ser trekk her som kan gå i retning av at hun kanskje har blitt misbrukt tidligre?

Jeg er jo veldig glad i hun og nå lurer jeg på om jeg skal gjøre noe med dette, eller er jeg helt på jordet her?

Er det noe jeg bør gjøre? eller bare la hun være?

mvh

Tvilet og forvirret.

Det skader ikke å bry seg selv om du kan få reaksjoner som er ubehagelige.

Det du kan gjøre er å spørre henne om hun har vært utsatt for overgrep. Spørr forsiktig rett ut og sett av god tid til evt. samtale. Ta det på et tidspunkt du tror det går fint for begge.

Hvis du tror hun kan komme til å si "nei" selv om det ikke skulle stemme kan det være lurt å sette seg inn i det med kommunikasjon først. Lær deg å se etter visse kjennetegn som kan tyde på om vedkommende snakker sant eller ikke. Hvis hun ikke har vært utsatt for noe og du tror det stemmer så går det ann å stille andre direkte spørsmål for å komme til bunns i hvor problemene sitter. Det kan være alt fra overgrep til hormonelle problemer som kan ligge bak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Jeg må smile litt :)

Her skriver jeg om svært alvorlig og trist sak, men får bare kommentar på formatering av tekst og nick...

Jeg er enig med deg. Det er beklagelig at du får så teite svar.

Jeg har ikke noen gode råd å gi deg, men jeg synes du kan spørre henne. Hun velger selv om hun vil svare eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym selvfølgelig

Ser du ikke har fått så mange svar og det skyldes nok at de ikke vet helt hva de skal svare. Det er jo en ganske spesiell problemstillling du kommer med.

Om hun har vært utsatt for overgrep tidligere i livet kan du nok ikke få vite uten å spørre henne eller prate med henne om noe der dere kommer inn på overgrep som tema- og se an reaksjonen hennes?

Jeg kan ihvertfall si at jeg selv ble utsatt for overgrep som barn og kjenner meg igjen i mye av hennes adferd. Jeg har byttet på å være seksuelt aggresiv og å leve årevis i sølibat. Er i slutten av 30-årene og har aldri hatt et ordentlig forhold.

En annen ting er at jeg som regel har større seksuell appetitt når jeg er singel enn når jeg er i forhold. Så det er tydelig noe galt med følelseslivet mitt på dette område. Foretrekker sex uten følelser. I forhold har jeg foretrukket kos og nærhet på andre måter.

Uansett om hun har vært utsatt for overgrep eller ei, så kan du jo ikke gjøre noe med dette nå så lenge du allerede har bestemt seg for å ta ut skilsmisse. Kanskje det er like greit du aldri finner ut av det? Går ut i fra at du ikke ønsker å gå tilbake til henne selv om overgrep skulle være tilfelle? Såfall sparer du deg for dårlig samvittighet etter bruddet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som hun sliter med et eller annet, og at hun kanskje kunne hatt nytte av profesjonell hjelp. Du kan ta det opp med henne, at det virker som hun har problemer, at hun kanskje er deprimert, og tilby deg å hjelpe henne å ta det opp med lege.

Nå som du har bestemt deg for å skilles har du ikke lenger "noe med" om hun er blitt seksuelt misbrukt eller ikke. Det blir helt feil å spørre om dette først nå, når ekteskapet er over. Dere er i en fase hvor dere skal distansere dere fra hverandre, skal lære å leve uten den andre, og det er ikke riktig tid for å øke intimiteten/fortroligheten. Om hun ønsker å gjøre noe med sin seksualitet er hennes ansvar og hennes valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...