Gå til innhold

påvirkes virkelighetssansen av psykdom?


Gjest Elvira76

Anbefalte innlegg

Gjest Elvira76

Jeg har slitt med angst og depresjoner i lengre tid. For en tid siden var jeg på et møte på jobben som var svært ubehagelig. Jeg følte at det var svært usaklig, og lite konstruktivt og at sjefen først og fremst ville psyke meg ut.

Andre som hører min historie har sagt at siden jeg sliter psykisk så har jeg kanskje oppfattet dette feil. Men vil ikke de fleste mennesker kjenne forskjellen på bli møtt med hån og forakt, kontra å bli møtt med respekt?

Hvis bare det jeg fikk høre var konstruktivt og saklig, så kunne han kommet med så mye kritikk han ville. Men dette gikk mere på meg som person, og jeg fikk liten mulighet til å forsvare meg.

jeg har aldri noensinne opplevd noe liknende i arbeidslivet. Kan jeg stole på min egen virkelighetsoppfatning,selv om jeg til tider sliter med depresjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg kan bare svare generelt og tar ikke stilling til hva som egentlig skjedde i det møtet du nevner.

Ja, det er helt klart at virkelighetssansen påvirkes av psykdom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elvira76

Jeg kan bare svare generelt og tar ikke stilling til hva som egentlig skjedde i det møtet du nevner.

Ja, det er helt klart at virkelighetssansen påvirkes av psykdom.

Betyr det at man ikke kan stole på egne erfaringer når psyken er dårlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest depressio mentis

Da jeg endelig fikk medisiner som virket på min depresjon og samtidig gikk på et kurs i mestring av depresjon fikk jeg mange aha-opplevelser. Jeg hadde tolket mennesker rundt meg helt feil, jeg byttet til og med jobb en periode fordi jeg mente at sjefen ikke likte meg og jeg ble sykere av det.

Nå er jeg tilbake i den jobben igjen, samme sjef, og du verden så godt jeg kommer overens med han. Jeg innså at det var min tolkning som var feil i første runde.

Men selvsagt, det er vanskelig å si hva som skjedde i dette tilfellet. Mitt råd til deg er at du neste gang tar med deg en tillitsvalgt eller annen person du har tiltro til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elvira 76

Da jeg endelig fikk medisiner som virket på min depresjon og samtidig gikk på et kurs i mestring av depresjon fikk jeg mange aha-opplevelser. Jeg hadde tolket mennesker rundt meg helt feil, jeg byttet til og med jobb en periode fordi jeg mente at sjefen ikke likte meg og jeg ble sykere av det.

Nå er jeg tilbake i den jobben igjen, samme sjef, og du verden så godt jeg kommer overens med han. Jeg innså at det var min tolkning som var feil i første runde.

Men selvsagt, det er vanskelig å si hva som skjedde i dette tilfellet. Mitt råd til deg er at du neste gang tar med deg en tillitsvalgt eller annen person du har tiltro til.

Det gjorde jeg også. jeg kontaktet verneombudet. Sjefen modererte seg riktignok i dette møtet, men inntrykket mitt ble ikke noe bedre. Må legge til at jeg fikk en dårlig magefølelse for denne sjefen første gang jeg møtte han også, og tenkte at det var greit så lenge jeg ikke hadde med han å gjøre. Men han styrer jo hele personalpolitikken så....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Men vil ikke de fleste mennesker kjenne forskjellen på bli møtt med hån og forakt, kontra å bli møtt med respekt?''

Jo, det vil de og i og med at du ikke har opplevd noe lignende før så tror jeg ikke det er noe i veien med din virkelighetssans i dette tilfellet. At du er deprimert og har angst utelukker ikke at det finnes usympatiske mennesker her i verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nils Håvard Dahl, psykiater

Betyr det at man ikke kan stole på egne erfaringer når psyken er dårlig?

Det er nok ikke et enten eller, men en skal helt klart stole langt mindre på disse erfaringene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest shunyata

Når sinnet er psyk...så har det masse forstillinger som ikke stemmer med virkeligheten...

Sinnet lager sin egen virkelighet basert på tidligere erfaringer...så tror det at denne virkeligheten er sann i dag...

Hvis vi klarer å "gjennomskue" sinnet ...så ser vi virkeligheten som den egentlig er i dag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om dette var en situasjon du stadig vekk havnet i, og langt oftere i psykisk tøffe perioder, ville det ikke vært usannsynlig at det i stor grad handlet om din tolkning av situasjonen.

Etter som du sier at du aldri har opplevd noe lignende før, er det mer nærliggende å tenke at det er sjefen som er problemet. Om man sliter psykisk kan man selvsagt bli mer sårbar og stille svakere overfor personer som oppfører seg råttent.

Når man ikke vet hva man skal si, sier man ofte mye dumt i stedet for å bare holde kjeft. Utsagn som "Det må være din opplevelse av tingene." eller "Du velger selv hvordan du vil tolke det." er ofte i den katagorien.

Kommer man med slike bagatelliserende utsagn bør man etter min mening kunne underbygge det gangske grundig etter å ha fått referert situasjonen.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...