Gå til innhold

Godt nyttår


Platina

Anbefalte innlegg

Ja, dette er altså ikke et veldig tidlig nyttårshilsen, men jeg lurer på hvordan dere skriver dette på julekortene.

Skriver dere 'god jul og godt nyttår' eller 'god jul og godt nytt år'?

Gir de to litt forskjellig mening? Jeg tenker at nyttår er selve nyttårshelga, mens nytt år er hele året. Eller er jeg helt på bærtur her?

Det er sikkert mange som skriver noe helt annet på julekortene, men det kan jo bli en annen tråd. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest firepile

''Jeg tenker at nyttår er selve nyttårshelga, mens nytt år er hele året. Eller er jeg helt på bærtur her?''

Tenker det samme. Og skriver "godt nytt år".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsker "riktig god jul og alt godt for 2010". Evt. "...for det nye året".

Da er det ingen tvil, og ingen kan mistenke meg for orddelingsfeil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Skriver dere 'god jul og godt nyttår' eller 'god jul og godt nytt år'?''

Av de to alternativene ville jeg definitivt valg det siste, fordi - som du sier: ''Jeg tenker at nyttår er selve nyttårshelga, mens nytt år er hele året.''

Men jeg har en tendens til å bruke andre adjektiver enn 'godt'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ønsker "riktig god jul og alt godt for 2010". Evt. "...for det nye året".

Da er det ingen tvil, og ingen kan mistenke meg for orddelingsfeil.

Jeg skriver noe a la deg.

Jeg er enig i de flere andre skriver at det er en nyanseforskjell mellom nyttår og nytt år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vel for vane å skrive "God jul og godt nyttår" dersom dette står alene, men dersom jeg ønsker godt nytt år i en lengre setning, blir det i to ord, f.eks. "Til slutt vil jeg ønske både deg og tante Gerda et godt nytt år!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...