Gå til innhold

Venn på facebook med psykisk helsearbeider?


Gjest helsearbeideren

Anbefalte innlegg

Gjest helsearbeideren

Er det OK for en psykisk helsearbeider å takke ja når folk som han "har ansvar for" ber om å bli venn på facebook? Eller bør/må den psykiske helsearbeideren takke nei?

Er det noen som har vært oppe i lignende dilemma? Handler litt om hva slags relasjon man har og hva som kjennetenger en slik relasjon, samt hvordan en ser på sosiale medier...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kjenner til en lege som har flere av sine pasienter på vennelisten.

Hvis du også ønsker kontakt, og det ikke vil påvirke behandlingen

på en negativ måte burde det vel ikke være noe problem å ha de

som venn. Men jeg ville vurdert det skikkelig før jeg godtok de som venn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke ok. Men jeg ville tatt kontakt med vedkommende og forklart at jeg av prinsipp ikke takker ja til slike venneforespørsler, og forklart hvorfor. Dette for å unngå misfortolkninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsearbeideren SKAL avslå alle slike kontakter.

Hva med en psykolog som man ikke har en behandlingsrelasjon til, som man vil bli bedre kjent med?

Kan jeg ha denne personen som venn på fb, hvis vedkommende(hun) godtar det?

Jeg er ikke lengre i en behandlingsrelasjon til noen andre heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva med en psykolog som man ikke har en behandlingsrelasjon til, som man vil bli bedre kjent med?

Kan jeg ha denne personen som venn på fb, hvis vedkommende(hun) godtar det?

Jeg er ikke lengre i en behandlingsrelasjon til noen andre heller.

Psykologer og andre helsefolk kan selvsagt ha venner på Facebook, bare ikke de han/hun er eller har vært i et behandlingsforhold til.

Jeg forstår ikke helt spørsmålet ditt, men hvis du mener at dette er en psykolog som du ønsker å bli bedre kjent med fordi du kanskje skal begynne i behandling hos denne bør dere ikke være venner på Facebook.

Jeg synes forøvrig at alle psykologer og lignende bør ha sperret profil og skjult venneliste på FB... Men ikke alle er så opplyste når det gjelder personvern.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Hva med en psykolog som man ikke har en behandlingsrelasjon til, som man vil bli bedre kjent med?

Kan jeg ha denne personen som venn på fb, hvis vedkommende(hun) godtar det?

Jeg er ikke lengre i en behandlingsrelasjon til noen andre heller.

Behandlere har også venner. Om det er et helt vanlig vennskap, og det ikke har noe med hans yrkesrolle å gjøre, er det ingen hindringer.

Behandleres bruk av FB er selvsagt behandlernes ansvar alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Psykologer og andre helsefolk kan selvsagt ha venner på Facebook, bare ikke de han/hun er eller har vært i et behandlingsforhold til.

Jeg forstår ikke helt spørsmålet ditt, men hvis du mener at dette er en psykolog som du ønsker å bli bedre kjent med fordi du kanskje skal begynne i behandling hos denne bør dere ikke være venner på Facebook.

Jeg synes forøvrig at alle psykologer og lignende bør ha sperret profil og skjult venneliste på FB... Men ikke alle er så opplyste når det gjelder personvern.

Det er ikke en person jeg skal til behandling hos.Hun jobber på psykiatritjenesten her hvor jeg bor.

Det er fordi jeg ønsker å bli bedre kjent med vedkommende.

Jeg kan også nevne at jeg har hørt på noen interessante fordrag av henne som jeg syntes var nyttig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke en person jeg skal til behandling hos.Hun jobber på psykiatritjenesten her hvor jeg bor.

Det er fordi jeg ønsker å bli bedre kjent med vedkommende.

Jeg kan også nevne at jeg har hørt på noen interessante fordrag av henne som jeg syntes var nyttig.

Som NHD sier så har det jo ikke noe å si at hun er psykolog så lenge hun ikke er i en behandlersituasjon med deg. Men hvis du bare har hørt noen foredrag av henne så er det jo ikke sikkert at hun vet hvem du er og da kan det jo hende at hun avviser deg... Jeg legger aldri til folk jeg ikke kjenner. Det kan også hende at hun er spesielt nøye med dette pga. sitt yrke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som NHD sier så har det jo ikke noe å si at hun er psykolog så lenge hun ikke er i en behandlersituasjon med deg. Men hvis du bare har hørt noen foredrag av henne så er det jo ikke sikkert at hun vet hvem du er og da kan det jo hende at hun avviser deg... Jeg legger aldri til folk jeg ikke kjenner. Det kan også hende at hun er spesielt nøye med dette pga. sitt yrke.

Hmm, ja , jeg burde kanskje blitt bedre kjent med henne i virkeligheten først, hvis det er noen sjangs for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som NHD sier så har det jo ikke noe å si at hun er psykolog så lenge hun ikke er i en behandlersituasjon med deg. Men hvis du bare har hørt noen foredrag av henne så er det jo ikke sikkert at hun vet hvem du er og da kan det jo hende at hun avviser deg... Jeg legger aldri til folk jeg ikke kjenner. Det kan også hende at hun er spesielt nøye med dette pga. sitt yrke.

Vi har møttes noen ganger i sosiale sammenhenger men vi har ikke hilst på hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke en person jeg skal til behandling hos.Hun jobber på psykiatritjenesten her hvor jeg bor.

Det er fordi jeg ønsker å bli bedre kjent med vedkommende.

Jeg kan også nevne at jeg har hørt på noen interessante fordrag av henne som jeg syntes var nyttig.

Men du kjenner henne ikke pr i dag? I min krets er det vanlig bare å adde folk man kjenner, ikke de man har lyst til å bli kjent med, så jeg ville ikke sendt friend request om jeg var deg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men du kjenner henne ikke pr i dag? I min krets er det vanlig bare å adde folk man kjenner, ikke de man har lyst til å bli kjent med, så jeg ville ikke sendt friend request om jeg var deg...

Nei, jeg kjenner henne ikke pr. idag.

Så da bør jeg vel vente med å legge henne til inntil vi blir kjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har møttes noen ganger i sosiale sammenhenger men vi har ikke hilst på hverandre.

Det verste som kan skje er vel at du legger deg til og hun ignorerer deg. Du får tenke etter om du vil ta den sjansen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...