Gå til innhold

Male kjøkkendørene, hva gjør jeg?


Hushjelpen

Anbefalte innlegg

Jeg malte vår gamle IKEA furukjøkken i en lys farge for 3-4 år siden, men nå ønsker jeg den hvit..

Dengang malte jeg med oljemaling, men denne gangen ønsker jeg og bruke vannbasert maling (orker ikke luktene).

Hvordan går jeg frem? Kan jeg male med vannbasert over oljemaling? MÅ jeg pusse først? MÅ jeg grunne først?

Andre tips??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må bruke oljebasert maling over oljebasert, hvis du ønsker at det skal holde uten at du lager avskallingsflekker hver gang du er borti dørene med et eller annet. Og det skal ikke mye til for at det skal skje. Og du må pusse/vaske før du maler på nytt.

Dette er en ubehagelige sannheten, dessverre:-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir snart forbudt med oljemaling i Norge (vi følger bl.a. Danmark), så nå finnes en "ny" type maling som skal fungere på samme måte som oljemaling, men som omtrent ikke lukter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir snart forbudt med oljemaling i Norge (vi følger bl.a. Danmark), så nå finnes en "ny" type maling som skal fungere på samme måte som oljemaling, men som omtrent ikke lukter.

Ja, jeg vet det og jeg har brukt den vannbaserte malingen på panel her hjemme, funker veldig fint:o)

Men skapene jeg skal male er allerede malt med oljemaling og da lurer jeg på om det går med vannbasert over?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må bruke oljebasert maling over oljebasert, hvis du ønsker at det skal holde uten at du lager avskallingsflekker hver gang du er borti dørene med et eller annet. Og det skal ikke mye til for at det skal skje. Og du må pusse/vaske før du maler på nytt.

Dette er en ubehagelige sannheten, dessverre:-(

Hvis jeg pusser litt fort over og grunner først og, kan jeg ikke bruke vannbasert da heller??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis jeg pusser litt fort over og grunner først og, kan jeg ikke bruke vannbasert da heller??

Jeg fant dette rådet her:

http://forum.nybaktmamma.com/hus-og-hjem-f221/kan-jeg-male-med-vannbasert-maling-pa-panel-som-tidligere-er-malt-med-oljebasert-621631/

''Vask veggene med rødsprit

Puss med et fint sandpapir og fjern støvet

Grunn med oljebasert heftgrunn

Evt puss, hvis treet reiser "bust"

Mal to strøk med vannbasert maling. ''

Men du må altså grunne med oljebasert heftgrunn, og den lukter pyton. Jeg ville ikke ha tatt sjangsen på å gå rett på med vannbasert. Det sitter ikke godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg vet det og jeg har brukt den vannbaserte malingen på panel her hjemme, funker veldig fint:o)

Men skapene jeg skal male er allerede malt med oljemaling og da lurer jeg på om det går med vannbasert over?

Men den nye typen maling inneholder endel olje tror jeg? Jeg vil tro den fungerer akkurat på samme måten som oljebasert maling. Kan f.eks. brukes utendørs osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...