Gå til innhold

Bløtkake . vaniljesaus?/ syltetøy?/ fruktkompott


Gjest må ha det med t-skje

Anbefalte innlegg

Gjest må ha det med t-skje

Første gang jeg lager bløtkake og jeg har ingen oppskrift utover sukkerbrødet. Sukkerbrødet er ferdig. Jeg har kremfløte, mange typer syltetøy og har også fruktkompatt Hva skal jeg ha oppi og hvordan? Får ikke tak i muttern på telefonen og kan jo ikke spørre svigermor om noe sånt, da tror/skjønner hun at jeg er helt blåst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg pleier å fylle kaken med vaniljekrem/pisket kremfløte i 50/50 blanding. Smører et lag med dette inni kaka, legger banan og ananas over, har over et lag til med fyllet. Setter på "topplokket" og har krem utover. Pynter videre med det jeg har, jordbær (ikke syltetøy men hele bær) eller andre bær, frukt, ev. sjokolade eller kiwi/geletopper osv... Alt etter hvem kaken skal serveres til og hva jeg har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dele sukkerbrødet i så mange lag som er praktisk mulig, sil av fruktcocktailen (du mener sånn hermetikkboks med småbiter av fersken etc?), bruk saften som er silt av til å skvette litt på kake-lagene så den ikke blir så tørr - før du legger fyll på. deretter- kem+syltetøy eller krem+frukt mellom lagene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fattigmor

Jeg pleier å fylle kaken med vaniljekrem/pisket kremfløte i 50/50 blanding. Smører et lag med dette inni kaka, legger banan og ananas over, har over et lag til med fyllet. Setter på "topplokket" og har krem utover. Pynter videre med det jeg har, jordbær (ikke syltetøy men hele bær) eller andre bær, frukt, ev. sjokolade eller kiwi/geletopper osv... Alt etter hvem kaken skal serveres til og hva jeg har.

nam-nam den varianten skal jeg prøve:0)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten boks kremfløte stivpiskes. Del kakebunnen i to eller tre og dynk bunnene med melk, juice eller noe annet. VIKTIG! Tørr bløtkake er ikke godt!

Noen liker litt syltetøy smurt på nederste bunn før man har på krem, jeg gjør det, da helst bringebær. Oppå kremen kan du ha litt grovhakkede nøtter eller mandler eller sjokolade f.eks., eller frukt i biter, jeg synes bananer hører hjemme i en bløtkake. :o) Samme mellom neste lag om du har 3 bunner. På toppen har du resten av kremen, gjerne også rundt kaken om du har nok krem. Så pynter du med det du vil og liker oppå kaken til slutt.

NAM!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest fattigmor

Har laget sukkerbrød mange ganger...men denne her fikk jeg av naboen min og den er utrolig bra! og tar under 5 min å lage.

1 stor kopp sukker

1 stor kopp hvetemel

2 tesjeer bakepulver

5 egg

egg og farin piskes godt sammen til det har jevnt seg godt.

Bland i mel og bakepulver.

Smør en Form-sett i kald ovn.

180 grader i ca 50-6o min.

den blir høy og luftig..kan ikke sammenlignes med ferdig kjøpt,men jeg tyr til det også en sjelden gang:o)

Som kakefyll bruker jeg som oftest ett tynt lag med bringebær..så pisker jeg krem og blander i hakket små fersken og mandariner..lagvis.På toppen krem og pynt ( av frukt eller marsipanlokk.( pyntes med kremtopper og valnøtter)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vaniljesaus er for tyntflytende, vaniljekrem går bra.

Min favoritt for tiden er nok å dynke kaken med melk, dekke det første laget med et tynt lag syltetøy (jordbær eller bringebær) vispe fløten til krem og kanskje blande med noen hakkede nøtter eller hakket sjokolade og ha det over syltetøyet. Lag nr. to liker jeg å ha annerledes enn lag nr. 1, men det er selvfølgelig ikke nødvendig. Dynker det også med melk, og blander vispet krem og vaniljekrem (halvparten av hver). Så er det å legge på toppen og dekke kaken med krem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vaniljesaus er for tyntflytende, vaniljekrem går bra.

Min favoritt for tiden er nok å dynke kaken med melk, dekke det første laget med et tynt lag syltetøy (jordbær eller bringebær) vispe fløten til krem og kanskje blande med noen hakkede nøtter eller hakket sjokolade og ha det over syltetøyet. Lag nr. to liker jeg å ha annerledes enn lag nr. 1, men det er selvfølgelig ikke nødvendig. Dynker det også med melk, og blander vispet krem og vaniljekrem (halvparten av hver). Så er det å legge på toppen og dekke kaken med krem.

Det er godt å dynke med litt sherry også :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er best med det enkle, og fyller bløtkaka med krem blandet med bringebær- eller jordbærsyltetøy i minst 2 lag. 1 lag kan byttes ut med vaniljekrem (ikke saus - det blir for tyntflytende).

Så pynter jeg med krem utenpå, og gjerne frukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest må ha det med t-skje

Har laget sukkerbrød mange ganger...men denne her fikk jeg av naboen min og den er utrolig bra! og tar under 5 min å lage.

1 stor kopp sukker

1 stor kopp hvetemel

2 tesjeer bakepulver

5 egg

egg og farin piskes godt sammen til det har jevnt seg godt.

Bland i mel og bakepulver.

Smør en Form-sett i kald ovn.

180 grader i ca 50-6o min.

den blir høy og luftig..kan ikke sammenlignes med ferdig kjøpt,men jeg tyr til det også en sjelden gang:o)

Som kakefyll bruker jeg som oftest ett tynt lag med bringebær..så pisker jeg krem og blander i hakket små fersken og mandariner..lagvis.På toppen krem og pynt ( av frukt eller marsipanlokk.( pyntes med kremtopper og valnøtter)

Så lettvint med kopp-oppskrift da! Er det viktig hva slags kopp man bruker? Bør en bruke en egen bake-kopp som er beregnet for dette, slik at en får riktig mål? Hvor stor form er dette beregnet til, jeg har en relativt liten kakeform. (Får vel kjøpe en større også).

Det sukkerbrødet jeg lagde var nok mye mindre og stekte bare 30 min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest må ha det med t-skje

Dele sukkerbrødet i så mange lag som er praktisk mulig, sil av fruktcocktailen (du mener sånn hermetikkboks med småbiter av fersken etc?), bruk saften som er silt av til å skvette litt på kake-lagene så den ikke blir så tørr - før du legger fyll på. deretter- kem+syltetøy eller krem+frukt mellom lagene...

Takk. Sånn ble det. Og kaka ble god, selv om den i utgangspunktet var så flat at den måtte fileteres i to. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest må ha det med t-skje

Jeg pleier å fylle kaken med vaniljekrem/pisket kremfløte i 50/50 blanding. Smører et lag med dette inni kaka, legger banan og ananas over, har over et lag til med fyllet. Setter på "topplokket" og har krem utover. Pynter videre med det jeg har, jordbær (ikke syltetøy men hele bær) eller andre bær, frukt, ev. sjokolade eller kiwi/geletopper osv... Alt etter hvem kaken skal serveres til og hva jeg har.

Banan er godt, ja. Men det hadde jeg visst ikke. Takk for svar. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest fattigmor

Så lettvint med kopp-oppskrift da! Er det viktig hva slags kopp man bruker? Bør en bruke en egen bake-kopp som er beregnet for dette, slik at en får riktig mål? Hvor stor form er dette beregnet til, jeg har en relativt liten kakeform. (Får vel kjøpe en større også).

Det sukkerbrødet jeg lagde var nok mye mindre og stekte bare 30 min.

Neida...bruk bare ett vanlig stort kaffekrus:0) jeg målte mengden istad til ca 2,5 dl.

Liten rund Kakeform går helt fint!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest må ha det med t-skje

Neida...bruk bare ett vanlig stort kaffekrus:0) jeg målte mengden istad til ca 2,5 dl.

Liten rund Kakeform går helt fint!

Den oppskrifta jeg brukte var bare 3 egg, 1,5 dl hvetemel og 1 dl sukker.. Den ble veldig lav da. Kunne bare dele den i 2. Så mulig den du beskriver blir mer passe i høyde. Hadde mye å gå på i forma.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...