Gå til innhold

Slik burde skolen vært!


Gjest enslige

Anbefalte innlegg

Jenter gjør det generelt mye bedre på skolen enn gutter. De leser og skriver i såfall mye bedre.

Hvorfor er det slik?

Jeg tror at skolen i dag er alt for feminin derfor trives ikke guttene så bra. Går du f.eks inn i en bokhandel så vil du se at bøkene ofte er mest for jenter. Kvinnelige lærere er også i stor overtall i skolen. Fagene og spesielt norskfaget er mest basert for jenter.

Kanskje ikks ås rart guttene mistrives og går ut av skolen med elendige lese og skriveferdigheter?

Etter min dening så tror jeg dte ville vært best med egne jenteklasser og egne gutteklasser, i såfall i barneskolen.

Jenter bør ha kvinnelige lærere og gutter bør ha mannlige lærere. Jeg merker f.eks at min sønn trives så mye bedre når han får mannlige lærere enn kvinnelige lærere. Gutter trenger mannsideal også. Mange barn er jo i dag også skillsmissebarn og bor nesten bare hos mor. De trenger å sammenligne seg med menn. Jeg har selv merket at min sønn har ideentifisert seg med mannlige lærer, tar etter i væremåten. Tror det er kjempeviktig. Dessuten er det noe med måten de formidler faget på, de gjør det på en måte som fenger guttene.

Så jeg sier ja til jenteklasser med kvinnelige lærere og ja til gutteklasser med mannlige lærere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 43
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • PieLill

    8

  • laban

    6

  • Lillemus

    2

  • jonia

    2

Mest aktive i denne tråden

Gjest Skolemamman

Jeg er delvis enig med deg i det du sier om kjønnsdelte klasser, men bare delvis.

I noen fag tror jeg det ville være gunstigst med kjønnsdelte klasser, men enda viktigere tror jeg det er med nivådeling. Selv om jenter gjør det bedre gjennomsnittelig, så sitter det ganske mange jenter som heller ikke fikser alle fag eller gjør det så fantastisk godt.

Matte har tradisjonelt vært et fag jentene har slitt, mens gutta har trøblet mer i norsk. Her tror jeg både nivå- og kjønnsdeling hadde vært på sin plass. Det samme med gym for ikke å snakke om praktiske fag som kunst og håndtverk/sløyd/håndarbeid.

Jeg er også enig i det du skriver om mannlige lærere, dvs., jeg er enig i at det burde vært flere i skolen. Og ikke minst i SFO. Jeg er derimot ikke enig i at menn skulle undervise gutter og kvinner jenter, jeg tror begge kjønn trenger kontakt med voksenpersoner av begge slag. Men ja takk til mer menn i skolen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er delvis enig med deg i det du sier om kjønnsdelte klasser, men bare delvis.

I noen fag tror jeg det ville være gunstigst med kjønnsdelte klasser, men enda viktigere tror jeg det er med nivådeling. Selv om jenter gjør det bedre gjennomsnittelig, så sitter det ganske mange jenter som heller ikke fikser alle fag eller gjør det så fantastisk godt.

Matte har tradisjonelt vært et fag jentene har slitt, mens gutta har trøblet mer i norsk. Her tror jeg både nivå- og kjønnsdeling hadde vært på sin plass. Det samme med gym for ikke å snakke om praktiske fag som kunst og håndtverk/sløyd/håndarbeid.

Jeg er også enig i det du skriver om mannlige lærere, dvs., jeg er enig i at det burde vært flere i skolen. Og ikke minst i SFO. Jeg er derimot ikke enig i at menn skulle undervise gutter og kvinner jenter, jeg tror begge kjønn trenger kontakt med voksenpersoner av begge slag. Men ja takk til mer menn i skolen!

På skolen vår deles elevene inn i nivå. Min sønn på ni år sliter masse med norskfaget og er derfor på en gruppe hvor de har det letteste nivået. Min sønn syns at dette er flaut og han føler at de andre elevene ser ned på han fordi de vet han skal på den gruppa som får lettest oppgaver.Skolen legger heller ikke skjul på hva som er de letteste gruppene og hva som er de vanssleligste nivåene. På gruppen til min sønn sitter også elever som er et år yngre. Jeg er derfor ikke tilhenger av en slik måte å gjøre det på. Jeg syns de burde gjort nivåinndelingen på en måte som ikke var så synlig på hvem som er flink og ikke. Slik det er på vår skole så er det stigmatiserende. Det gir de svakeste et dårlig selvbilde, pluss at de blir sett ned på av andre som er på et høyere nivå og det synes jeg er mer ødeleggende enn til nytte for de som fra før av sliter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jenter gjør det generelt mye bedre på skolen enn gutter. De leser og skriver i såfall mye bedre.''

Hvor har du dette fra? Tall?

''Kvinnelige lærere er også i stor overtall i skolen. Fagene og spesielt norskfaget er mest basert for jenter.''

Hvordan mener du faget appellerer mer til jenter enn gutter?

''Kanskje ikks ås rart guttene mistrives og går ut av skolen med elendige lese og skriveferdigheter?''

Igjen - hvor har du dette fra?

''Etter min dening så tror jeg dte ville vært best med egne jenteklasser og egne gutteklasser, i såfall i barneskolen.''

Etter min mening er dette en forhistorisk tankegang.

''Jenter bør ha kvinnelige lærere og gutter bør ha mannlige lærere. ''

Og hvor skulle du spadd opp alle de mannlige lærerne fra? Du sier jo selv at det er manko på dem i skolen...

''Jeg merker f.eks at min sønn trives så mye bedre når han får mannlige lærere enn kvinnelige lærere. ''

Så den erfaringen du har på vegne av din sønn er den modellen du mener vil funke best for resten av gutte-Norge også? Og det at din sønn ikke har gode skriveferdigheter gjør at du trekker den konklusjonen at gutter generelt har elendige skrive- og leseferdigheter?

''Dessuten er det noe med måten de formidler faget på, de gjør det på en måte som fenger guttene.''

Så mannlige lærere er bedre enn kvinnlige lærere? Hvor mange mannlige lærere har du sett i aksjon som gjør at du kan uttale deg om at mannlige lærere formidler faget bedre enn kvinnlige lærere?

''Så jeg sier ja til jenteklasser med kvinnelige lærere og ja til gutteklasser med mannlige lærere.''

Du er født 50 år for seint. Vi lever i 2009, ikke 1949.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest annlovinda

''Fagene og spesielt norskfaget er mest basert for jenter. Kanskje ikks ås rart guttene mistrives og går ut av skolen med elendige lese og skriveferdigheter?''

I klassen til min sønn er det svært mange av guttene som er veldig gode til både lese og skrive. Tror ikke dette er en helt unik klasse. Absolutt mange flinke jenter til både skrivin og lesing også.

''Etter min dening så tror jeg dte ville vært best med egne jenteklasser og egne gutteklasser, i såfall i barneskolen.''

Absolutt ikke enig - gutter og jenter må lære å forholde seg til hverandre. Det må de også i arbeidslivet som faktisk skolen er en forberedelse til

''Gutter trenger mannsideal også. Mange barn er jo i dag også skillsmissebarn og bor nesten bare hos mor. De trenger å sammenligne seg med menn. ''

Hva med jentene som er skilsmissebarn og for det meste bor hos mor? Trenger ikke de ha en mannsperson å forholde seg til?

Datteren min (var alene med henne) var redd og gråt når fedre hentet barna sine i barnehagen - fordi hun ikke var vant med menn. Hadde det jobbet menn i barnehagen som hun kunne forholde seg til hadde ikke dette vært noe problem når hun var liten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Skolemamman

På skolen vår deles elevene inn i nivå. Min sønn på ni år sliter masse med norskfaget og er derfor på en gruppe hvor de har det letteste nivået. Min sønn syns at dette er flaut og han føler at de andre elevene ser ned på han fordi de vet han skal på den gruppa som får lettest oppgaver.Skolen legger heller ikke skjul på hva som er de letteste gruppene og hva som er de vanssleligste nivåene. På gruppen til min sønn sitter også elever som er et år yngre. Jeg er derfor ikke tilhenger av en slik måte å gjøre det på. Jeg syns de burde gjort nivåinndelingen på en måte som ikke var så synlig på hvem som er flink og ikke. Slik det er på vår skole så er det stigmatiserende. Det gir de svakeste et dårlig selvbilde, pluss at de blir sett ned på av andre som er på et høyere nivå og det synes jeg er mer ødeleggende enn til nytte for de som fra før av sliter.

Det du snakker om her, er jo holdninger - dårlige sådann! - fra både skoleledelse og ikke minst foreldre (som formidler dette til sine barn).

I vår kommune synes dette med nivåinndeling å fungere bra. Eksempelvis på 2. trinn hvor jeg har et barn, så deler de klassen ofte i 3. Dette gjøres i flere fag, og selv om det er nivådeling ser ikke ungene dette like godt siden gruppene er forskjellig fra fag til fag. Det er jo ikke nødvendigvis slik at et barn er like dårlig i alle fag, i alle fall gjelder ikke dette alle sammen. Noen er selvfølgelig dårligst, noen er best, og det er faktisk en realitet.

Mitt ene barn har slitt i norsk (jente). Hun fikk da være på "dårligste" gruppa, og det fungerte så bra at hun nå er i øvre del av den "midterste" gruppa. Best blir hun aldri i norsk, men hva så? Hovedpoenget for oss er at hun skal få til så mye som mulig, og med riktig nivå lærer hun mye mer enn ved å være sammen med de som kan så altfor mye mer. DA snakker vi om å bli trykt ned, altså.

Synd at dette med nivå ikke fungerer hos dere, det burde dere ta opp og få en endring på. Man trenger ikke utbasunere for all verden hvem som er best og dårligst, ungene vet dette gjerne allikevel, men holdningene til barna hos dere suger jo. De må lære at folk er like mye verdt uansett, virker som om det skorter litt der.

Håper dere finner ut av dette før det blir helt umulig å snu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg deler mange av tankene dine omkring skolen, men ikke virkemiddelet. Jeg ser svært gjerne at det kommer flere mannlige lærere i skolen, men ser gjerne at barna mine har lærere og medelever av begge kjønn.

Tredjeklassingen min har også hatt vel stor dose av "feminine" lekser preget av pusling og fargelegging. Han bruker ofte tid på leksene, og ganske irriterende når brorparten av tiden stadig går til fargelegging og pynting, som ikke ligger særlig for ham.

Også på andre måter ser vi at typisk feminine egenskaper og verdier honoreres i større grad enn det maskuline.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg deler mange av tankene dine omkring skolen, men ikke virkemiddelet. Jeg ser svært gjerne at det kommer flere mannlige lærere i skolen, men ser gjerne at barna mine har lærere og medelever av begge kjønn.

Tredjeklassingen min har også hatt vel stor dose av "feminine" lekser preget av pusling og fargelegging. Han bruker ofte tid på leksene, og ganske irriterende når brorparten av tiden stadig går til fargelegging og pynting, som ikke ligger særlig for ham.

Også på andre måter ser vi at typisk feminine egenskaper og verdier honoreres i større grad enn det maskuline.

Vil bare få frem at jeg ikke deler ditt syn på at norskfaget "er mest basert for jenter" (hva du nå mener med det). Jeg tror ikke norskfaget er lettere for jenter, men det kan kanskje være noe i at opplegget er mer tilrettelagt for jenter. I tillegg er jenter ofte mer modne og takler bedre tekstspørsmål som krever resonnering.

Gutten min er heldigvis flink til å lese og skrive, men som nevnt i mitt andre innlegg er det synd halvparten av leksetiden (minst) gjerne går med til hva jeg kaller pynting rundt norskleksen. Jeg _antar_ leksen er sik for å appellere mer til jentene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Jeg tror ikke norskfaget er det verste når det gjelder kjønnsskille på nivå og resultater, det er heldigvis ingen gamle fordommer som sier at gutter ikke trenger å kunne lese og skrive (slik det var f.eks. i forhold til jenter og matte)

- Det er ikke nok mannlige lærere til at de kan undervise alle guttene, dessuten er det usunt for både jenter og gutter at de skal forholde seg til lærere av bare ett kjønn

- Det er kunstig å dele på kjønn hele tiden, de blir nødt til å forholde seg til hverandre ellers i samfunnet, dessuten er det urettferdig overfor de jentene som ikke er yndige, stille jentejenter og gutter som ikke er kule bråkebøtter - for mange andre typer også, men spesielt de som vil falle utenfor disse forventningene til hvordan de skal være i kraft av kjønn alene

Jeg har i stedet følgende forslag:

- Alle skoledager brytes opp med en lang pause midt på, hvor det inngår en eller annen form for fysisk aktivitet - alt fra vanlig innegym til ballspill eller tur - gjerne med en fagrebus innlagt, f.eks. at man skal krysse av svar på et kort mens man løper fra post til post i skolegården eller i skogen

- Lærerne og den enkelte skole får større frihet og mindre byråkrati, det er stor forskjell på hvordan en byskole med 700 elever og en fådelt skole med 18 elever best kan oppnå målene (som fortsatt bør være felles)

- Skolene (evt. skolekretsene i strøk med få elever) forsterkes med andre fagpersoner enn bare lærere, slik at de kan avlastes for noen av oppgavene som går på omsorg og spesialbehandling av enkeltelever med omfattende spesielle behov

- Det oppmuntres til å starte fagklubber på ettermiddagstid, ikke bare kultur- og idrettsaktiviteter, det burde være like normalt å gå i naturfag- eller dataklubben hver onsdag som å gå på turntrening

- Karakterer innføres på forsiktig basis (skolen definerer selv hvilke fag, ikke nødvendigvis alle) fra 7. klasse, slik at elevene blir vant til dette på barneskolen sin, i stedet for at dette kjøres sammen med alle de andre problemene man møter første året på ungdomsskolen (nye klasser, nye vennekretser, masse tull med motepress og dilldall som ødelegger mye av 8. skoleår)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jenter gjør det generelt mye bedre på skolen enn gutter. De leser og skriver i såfall mye bedre.''

Hvor har du dette fra? Tall?

''Kvinnelige lærere er også i stor overtall i skolen. Fagene og spesielt norskfaget er mest basert for jenter.''

Hvordan mener du faget appellerer mer til jenter enn gutter?

''Kanskje ikks ås rart guttene mistrives og går ut av skolen med elendige lese og skriveferdigheter?''

Igjen - hvor har du dette fra?

''Etter min dening så tror jeg dte ville vært best med egne jenteklasser og egne gutteklasser, i såfall i barneskolen.''

Etter min mening er dette en forhistorisk tankegang.

''Jenter bør ha kvinnelige lærere og gutter bør ha mannlige lærere. ''

Og hvor skulle du spadd opp alle de mannlige lærerne fra? Du sier jo selv at det er manko på dem i skolen...

''Jeg merker f.eks at min sønn trives så mye bedre når han får mannlige lærere enn kvinnelige lærere. ''

Så den erfaringen du har på vegne av din sønn er den modellen du mener vil funke best for resten av gutte-Norge også? Og det at din sønn ikke har gode skriveferdigheter gjør at du trekker den konklusjonen at gutter generelt har elendige skrive- og leseferdigheter?

''Dessuten er det noe med måten de formidler faget på, de gjør det på en måte som fenger guttene.''

Så mannlige lærere er bedre enn kvinnlige lærere? Hvor mange mannlige lærere har du sett i aksjon som gjør at du kan uttale deg om at mannlige lærere formidler faget bedre enn kvinnlige lærere?

''Så jeg sier ja til jenteklasser med kvinnelige lærere og ja til gutteklasser med mannlige lærere.''

Du er født 50 år for seint. Vi lever i 2009, ikke 1949.

''Du er født 50 år for seint. Vi lever i 2009, ikke 1949.''

Og 2009 - 50 = ? ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Jeg tror ikke norskfaget er det verste når det gjelder kjønnsskille på nivå og resultater, det er heldigvis ingen gamle fordommer som sier at gutter ikke trenger å kunne lese og skrive (slik det var f.eks. i forhold til jenter og matte)

- Det er ikke nok mannlige lærere til at de kan undervise alle guttene, dessuten er det usunt for både jenter og gutter at de skal forholde seg til lærere av bare ett kjønn

- Det er kunstig å dele på kjønn hele tiden, de blir nødt til å forholde seg til hverandre ellers i samfunnet, dessuten er det urettferdig overfor de jentene som ikke er yndige, stille jentejenter og gutter som ikke er kule bråkebøtter - for mange andre typer også, men spesielt de som vil falle utenfor disse forventningene til hvordan de skal være i kraft av kjønn alene

Jeg har i stedet følgende forslag:

- Alle skoledager brytes opp med en lang pause midt på, hvor det inngår en eller annen form for fysisk aktivitet - alt fra vanlig innegym til ballspill eller tur - gjerne med en fagrebus innlagt, f.eks. at man skal krysse av svar på et kort mens man løper fra post til post i skolegården eller i skogen

- Lærerne og den enkelte skole får større frihet og mindre byråkrati, det er stor forskjell på hvordan en byskole med 700 elever og en fådelt skole med 18 elever best kan oppnå målene (som fortsatt bør være felles)

- Skolene (evt. skolekretsene i strøk med få elever) forsterkes med andre fagpersoner enn bare lærere, slik at de kan avlastes for noen av oppgavene som går på omsorg og spesialbehandling av enkeltelever med omfattende spesielle behov

- Det oppmuntres til å starte fagklubber på ettermiddagstid, ikke bare kultur- og idrettsaktiviteter, det burde være like normalt å gå i naturfag- eller dataklubben hver onsdag som å gå på turntrening

- Karakterer innføres på forsiktig basis (skolen definerer selv hvilke fag, ikke nødvendigvis alle) fra 7. klasse, slik at elevene blir vant til dette på barneskolen sin, i stedet for at dette kjøres sammen med alle de andre problemene man møter første året på ungdomsskolen (nye klasser, nye vennekretser, masse tull med motepress og dilldall som ødelegger mye av 8. skoleår)

Klokt og fornuftig som alltid Laban.

På vår skole hadde vi en times midtøkt med fysisk aktivitet tidligere, noe som var et gode for elvene. Nå har skolen gått bort fra dette igjen, det krevde for mye ressurser fra personalet. dessutetn måtte skolen fokusere på å forbedre dårlige resultater etter nasjonale prøver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Jeg tror ikke norskfaget er det verste når det gjelder kjønnsskille på nivå og resultater, det er heldigvis ingen gamle fordommer som sier at gutter ikke trenger å kunne lese og skrive (slik det var f.eks. i forhold til jenter og matte)

- Det er ikke nok mannlige lærere til at de kan undervise alle guttene, dessuten er det usunt for både jenter og gutter at de skal forholde seg til lærere av bare ett kjønn

- Det er kunstig å dele på kjønn hele tiden, de blir nødt til å forholde seg til hverandre ellers i samfunnet, dessuten er det urettferdig overfor de jentene som ikke er yndige, stille jentejenter og gutter som ikke er kule bråkebøtter - for mange andre typer også, men spesielt de som vil falle utenfor disse forventningene til hvordan de skal være i kraft av kjønn alene

Jeg har i stedet følgende forslag:

- Alle skoledager brytes opp med en lang pause midt på, hvor det inngår en eller annen form for fysisk aktivitet - alt fra vanlig innegym til ballspill eller tur - gjerne med en fagrebus innlagt, f.eks. at man skal krysse av svar på et kort mens man løper fra post til post i skolegården eller i skogen

- Lærerne og den enkelte skole får større frihet og mindre byråkrati, det er stor forskjell på hvordan en byskole med 700 elever og en fådelt skole med 18 elever best kan oppnå målene (som fortsatt bør være felles)

- Skolene (evt. skolekretsene i strøk med få elever) forsterkes med andre fagpersoner enn bare lærere, slik at de kan avlastes for noen av oppgavene som går på omsorg og spesialbehandling av enkeltelever med omfattende spesielle behov

- Det oppmuntres til å starte fagklubber på ettermiddagstid, ikke bare kultur- og idrettsaktiviteter, det burde være like normalt å gå i naturfag- eller dataklubben hver onsdag som å gå på turntrening

- Karakterer innføres på forsiktig basis (skolen definerer selv hvilke fag, ikke nødvendigvis alle) fra 7. klasse, slik at elevene blir vant til dette på barneskolen sin, i stedet for at dette kjøres sammen med alle de andre problemene man møter første året på ungdomsskolen (nye klasser, nye vennekretser, masse tull med motepress og dilldall som ødelegger mye av 8. skoleår)

Fornuftige tanker, Laban.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og hva med jenter som lever med skilte foreldre da??

Hvor skal de få mannspersoner inn i livet sitt hvis de bor mest hos mor, går i jenteklasser, og skal ha kun kvinnelige lærere??

Til en viss grad kunne nok elevene vært bedre tjent med kjønnsdelt undervisning / aktiviteter i enkelte fag.

Men en slik modell som du foreslår, vil bare bidra til å øke avstanden mellom kjønnene, og gjøre det vanskeligere både for gutter og jenter å få et naturlig forhold til begge kjønn.

Jeg synes derfor at forslaget ditt virker lite gjennomtenkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er svært uenig med deg. Jeg har veldig lite til overs for å dele mennesker inn etter kjønn. Jeg tror både gutter og jenter har behov for mannlige og kvinnelige rollemodeller og samhver med hverandre.

Hvordan tror du f.eks. en RLE-time med 20 gutter vil være? Skal guttene lære at jenter er så skjøre vesner eventuelt så dårlig i sport at de må ha gym alene? Hva med de jentene som ikke liker å sitte rolig å pusle? Hva med de guttene som elsker å sitte rolig å pusle?

Jeg kan være enig med deg i at noen lærere setter mer pris på "snill pike" egenskaper enn godt er og at dette kan være uheldig for noen gutter. Men å gå derfra til å ønske rene jente- og guttemiljøer synes jeg er å overdrive voldsomt.

Selv var jeg flink i alle fag på skolen og var generelt en rolig jente som sett utenfra ville passet godt inn i en "jente-skole". Likevel er jeg sikker på at jeg ville mislikt å gå i en ren jente-klasse. Jeg har alltid trivdes godt med å være sammen med gutter og har tatt en svært mannsdominert utdannelse som voksen. Jeg er mer på utkikk etter tiltak som utjevner forskjellene på oss enn tiltak som sementerer dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er svært uenig med deg. Jeg har veldig lite til overs for å dele mennesker inn etter kjønn. Jeg tror både gutter og jenter har behov for mannlige og kvinnelige rollemodeller og samhver med hverandre.

Hvordan tror du f.eks. en RLE-time med 20 gutter vil være? Skal guttene lære at jenter er så skjøre vesner eventuelt så dårlig i sport at de må ha gym alene? Hva med de jentene som ikke liker å sitte rolig å pusle? Hva med de guttene som elsker å sitte rolig å pusle?

Jeg kan være enig med deg i at noen lærere setter mer pris på "snill pike" egenskaper enn godt er og at dette kan være uheldig for noen gutter. Men å gå derfra til å ønske rene jente- og guttemiljøer synes jeg er å overdrive voldsomt.

Selv var jeg flink i alle fag på skolen og var generelt en rolig jente som sett utenfra ville passet godt inn i en "jente-skole". Likevel er jeg sikker på at jeg ville mislikt å gå i en ren jente-klasse. Jeg har alltid trivdes godt med å være sammen med gutter og har tatt en svært mannsdominert utdannelse som voksen. Jeg er mer på utkikk etter tiltak som utjevner forskjellene på oss enn tiltak som sementerer dem.

Jeg er veldig enig med deg, AV. De to siste avsnittene (også det som beskriver hvordan du opplevde egen skoletid) kunne jeg gjerne skrevet selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er IKKE skolens oppgave å gi gutter farsfigurer! Det må foreldre gjøre uansett om de bor sammen eller hver for seg.

Er så lei av alt maset om hva skolens oppgave er - foreldre, skjerp dere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvilke bokhandlere du bruker, men at de er så veldig feminint preget er ikke noe jeg kan se. Det er mye rosa greier, men det er også mye "tøffe" ting i svart.

Jeg tror at gutter nå for tiden skal være så himla tøffe,bråkete og aggressive er et av problemene- og så får skolen skylda for manglende læring.

Da jeg gikk på skolen (for svært lenge siden) var det ikke akseptert at hverken jenter eller gutter lagde bråk. Og vi hadde både mannlige og kvinnlige lærere.

Jeg synes også det er vel mye fargelegging. Hos oss er det mest i matematikk. Vår datter er ikke noe særlig interessert i fargelegging, så det gjøres i en fart- og ikke så veldig nøye. Det har hun fått kommentar på; det bør gjøres penere. En gutt i klassen som gjør det like lite pent har fått ros fordi han er så flink til å fargelegge.....

Lesearkene vår datter får med seg hjem er mest tilpasset dem som ikke leser så bra. Greit det, vi finner selv annet materiell som er mer fengende.

Jeg tror det fremdeles er en del forventninger til ulike kjønn. Forventninger fra foreldre, lærere, samfunnet generelt.

Å gå tilbake til permanente kjønnsdelte skoleklasser er heldigvis totalt uaktuelt.

Å dele klassen i gutteklasse og jenteklasse i noen fag av og til har jeg derimot tro på. Det gjelder særlig i ungdomsskolen der hormonene er i fri flyt.

Det kunne kanskje vært litt mer fleksibilitet med hensyn til når barn begynner på skolen. Kanskje burde det vært en form for testing før de begynner?

I tillegg større aksept for at ikke alle er faglig på samme sted samtidig fordi om de går i samme klasse.

Noen gutter lar seg ikke fenge av skolen, det samme gjelder noen jenter.

Lærere som skal ha ca 20 elever de skal engasjere til enhver tid, har litt av en oppgave. Jeg tror mer på færre elever i klassen og åpning for inndeling etter interesser og nivå i de ulike fagene. Det må gjøres med omhu.

Obligatorisk fysisk aktivitet hver dag bør innføres omgående.

Å lære at man kan bli god til mye ved å øve tror jeg er viktig. Og at man er et utmerket menneske fordi om man ikke er best i alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Jeg tror ikke norskfaget er det verste når det gjelder kjønnsskille på nivå og resultater, det er heldigvis ingen gamle fordommer som sier at gutter ikke trenger å kunne lese og skrive (slik det var f.eks. i forhold til jenter og matte)

- Det er ikke nok mannlige lærere til at de kan undervise alle guttene, dessuten er det usunt for både jenter og gutter at de skal forholde seg til lærere av bare ett kjønn

- Det er kunstig å dele på kjønn hele tiden, de blir nødt til å forholde seg til hverandre ellers i samfunnet, dessuten er det urettferdig overfor de jentene som ikke er yndige, stille jentejenter og gutter som ikke er kule bråkebøtter - for mange andre typer også, men spesielt de som vil falle utenfor disse forventningene til hvordan de skal være i kraft av kjønn alene

Jeg har i stedet følgende forslag:

- Alle skoledager brytes opp med en lang pause midt på, hvor det inngår en eller annen form for fysisk aktivitet - alt fra vanlig innegym til ballspill eller tur - gjerne med en fagrebus innlagt, f.eks. at man skal krysse av svar på et kort mens man løper fra post til post i skolegården eller i skogen

- Lærerne og den enkelte skole får større frihet og mindre byråkrati, det er stor forskjell på hvordan en byskole med 700 elever og en fådelt skole med 18 elever best kan oppnå målene (som fortsatt bør være felles)

- Skolene (evt. skolekretsene i strøk med få elever) forsterkes med andre fagpersoner enn bare lærere, slik at de kan avlastes for noen av oppgavene som går på omsorg og spesialbehandling av enkeltelever med omfattende spesielle behov

- Det oppmuntres til å starte fagklubber på ettermiddagstid, ikke bare kultur- og idrettsaktiviteter, det burde være like normalt å gå i naturfag- eller dataklubben hver onsdag som å gå på turntrening

- Karakterer innføres på forsiktig basis (skolen definerer selv hvilke fag, ikke nødvendigvis alle) fra 7. klasse, slik at elevene blir vant til dette på barneskolen sin, i stedet for at dette kjøres sammen med alle de andre problemene man møter første året på ungdomsskolen (nye klasser, nye vennekretser, masse tull med motepress og dilldall som ødelegger mye av 8. skoleår)

Helt enig - bra skrevet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...