Gå til innhold

Søvnvansker,hjelper Quetapin 100mg ?


Gjest deprimert58

Anbefalte innlegg

Gjest deprimert58

Klarer meg godt på cipramil 30 mg.Men nå klarer jeg ikke å sove normalt.Det begynte med at jeg satt oppe en natt til kl 6.00 en natt med Poker.(Uten penger,bare pokerchips)

Jeg har prøvd som anbefalt å legge meg i ca kl 24.Jeg våkner etter 3 timer.Jeg er da oppe en time og sovner igjen i 4 tida.Dette gjentar seg ca kl 7.legger meg sliten kl 8.står opp i 11 tida noenlunde uthvilt.Jeg tar 1-2 kopper kaffe og frokost.30 mg cipramil.Blir trøtt og må legge meg en time kl 13-14. og 17-18.

Det ser ut til at jeg sover kun 3 timer ad gangen om natten og 1 t om dagen.Jeg er stort sett våken fra kl 18-24.Blir jeg trøtt på denne tiden sover jeg bare 30 min.

Dette kan da ikke være normalt? Det ser heller ikke ut til at 2 kopper kaffe virker noe særlig.Jeg kan da ikke leve på Red Bull og cola heller?

11 timer i løpet av 24 kan da umulig være normalt?

Spiser mye mindre enn normalt da frokost blir i 14 tiden og mmiddag i 18-19 tida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kan ikke svare på spm om Quetapin, men hvordan er det med daglig aktivitet? Tur ut i friske luften kan gjøre underverker for mangt og mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest deprimert58

Jeg kan ikke svare på spm om Quetapin, men hvordan er det med daglig aktivitet? Tur ut i friske luften kan gjøre underverker for mangt og mye.

Skal prøve å gå mer,nå er kl 06.20 og jeg har vært våken siden 0545.Spiste 3 brødskiver med brunost,og ett stort glass melk,skal se om jeg blir trøtt.sovna ca kl 1.00 så det er bare 4,45 t.

Blir altid trøtt etter maten.

Skulle gått mer tur,men har vondt kne.Skal prøve med en støttebandasje jeg har.

Er 51 år 140 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ingen lege, men jeg tror ikke at Quetiapin eller andre medisiner bør være førsteprioritet med deg. I verste fall kan du oppleve å bli enda trøttere av Quetiapin på dagtid. Det du trenger er å få deg en fast døgnrytme og bli mer aktiv! Jeg setter opp noen punkter som jeg tror du kan ha godt av å prøve:

- Legg deg kl 24 og stå opp kl 7 hver dag (ja, også i helgen). Hvis du blir veldig trøtt på dagtid kan du evt. legge deg og hvile i maks 30 minutter per dag.

- Når du blir trøtt på dagtid så er du vant til å løse det med at du går og legger deg. Men denne trøttheten går over! Hold deg våken på dagtid, ellers får du problemer med å sove på natta. For å våkne kan du f.eks. gå deg en liten tur. Bare et kvarter ute i frisk luft vil gjøre at du våkner. Frisk luft på dagtid gjør også at du sover bedre om natta.

- Du er ganske overvektig og det kan også gjøre at du blir trøtt og sliten og at du sover dårligere på natta. Jeg vet at det ikke er lett, men jeg er ganske sikker på at du vil få bedre søvn (og et bedre liv!) ved å gå ned i vekt. Spis mindre og sunnere, spis godteri og brus kun én kveld i uka, spis nok grønnsaker og hold deg aktiv: gå turer og evt. start med en form for trening som du liker. Du kan sikkert få hjelp til dette hvis du tar kontakt med fastlegen.

- Kutt ut Cola og RedBull! Det er masse tomme kalorier og alt sukkeret og koffeinet gjør at det holder deg våken en periode, men så blir du enda mer trøtt etterpå når blodsukkeret faller... Pass på at du ikke drikker for mye kaffe heller, evt. bytt den ut med koffeinfri kaffe og ikke drikk noe med koffein etter kl 21.

Hvis du følger denne planen strengt i et halvt år og du fremdeles har søvnproblemer så kan vi snakkes ;-)

Lykke til! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest deprimert58

Jeg er ingen lege, men jeg tror ikke at Quetiapin eller andre medisiner bør være førsteprioritet med deg. I verste fall kan du oppleve å bli enda trøttere av Quetiapin på dagtid. Det du trenger er å få deg en fast døgnrytme og bli mer aktiv! Jeg setter opp noen punkter som jeg tror du kan ha godt av å prøve:

- Legg deg kl 24 og stå opp kl 7 hver dag (ja, også i helgen). Hvis du blir veldig trøtt på dagtid kan du evt. legge deg og hvile i maks 30 minutter per dag.

- Når du blir trøtt på dagtid så er du vant til å løse det med at du går og legger deg. Men denne trøttheten går over! Hold deg våken på dagtid, ellers får du problemer med å sove på natta. For å våkne kan du f.eks. gå deg en liten tur. Bare et kvarter ute i frisk luft vil gjøre at du våkner. Frisk luft på dagtid gjør også at du sover bedre om natta.

- Du er ganske overvektig og det kan også gjøre at du blir trøtt og sliten og at du sover dårligere på natta. Jeg vet at det ikke er lett, men jeg er ganske sikker på at du vil få bedre søvn (og et bedre liv!) ved å gå ned i vekt. Spis mindre og sunnere, spis godteri og brus kun én kveld i uka, spis nok grønnsaker og hold deg aktiv: gå turer og evt. start med en form for trening som du liker. Du kan sikkert få hjelp til dette hvis du tar kontakt med fastlegen.

- Kutt ut Cola og RedBull! Det er masse tomme kalorier og alt sukkeret og koffeinet gjør at det holder deg våken en periode, men så blir du enda mer trøtt etterpå når blodsukkeret faller... Pass på at du ikke drikker for mye kaffe heller, evt. bytt den ut med koffeinfri kaffe og ikke drikk noe med koffein etter kl 21.

Hvis du følger denne planen strengt i et halvt år og du fremdeles har søvnproblemer så kan vi snakkes ;-)

Lykke til! :-)

Har kuttet ut Quetapin.Har også gått tilbake til bare 20 mg cipramil.

Dette hjelper på søvnen.Sovnet riktignok kl 3.30 i natt ,men våknet kl 10.00 uthvilt.Det er 6,5 timer.Så jeg reserverer 1,5 time i løpet av dagen og skal bare drikke kaffe før kl 15.00 sålenge jeg ikke sovner ved pc.Våkner i løpet av natten for å late vannet.

Jeg drikker ikke Red Bull,det var bare noe jeg hadde planer om,men jeg drikker en del kaffe og brus.

Har vondt i h kne,men skal tvinge meg ut 30 min hver dag med støttebandasje.Det går sakte men fremover.

Trening hjelper ikke på kneet,det blir bare verre.Kun akupunktur og hvile ser ut til å hjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...