Gå til innhold

Stigning - forholdstall og grader og sånn


Gjest MatteidiotenSoriaMoria

Anbefalte innlegg

Gjest MatteidiotenSoriaMoria

Nå trenger en stakkars matte-idiot hjelp her!

Maksimal stigning 12 grader, står det i en manual - men hva tilsvarer det i andre måleenheter (prosent eller aller helst forholsdtall) ?

Alternativt:

hvor mange graders stigning innebærer foholdet 54:182 cm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet ikke om jeg skjønner hva du mener. Hvis det gjelder en vinkel der stigningen y har økt fra 0 til 54 cm når du har forflyttet deg 182 cm vekk fra nullpunktet, er det vel tangens til vinkelen som er 54 :182 = 0,2967. Med en arctan-tabell (som jeg ikke har eller finner på nettet i farten), kan du da finne vinkelen.

Evt. med en kalkulator med arctan-funksjon, som jeg heller ikke har tilgjengelig. Jeg forsøkte den vitenskapelige varianten av PC-kalkulatoren min, men har aldri brukt den, så det kan bli veldig feil - lurer på om det er 16,5 grader?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk samme svar som laban, det forholdet du oppgir innebærer en vinkel på 16,6 grader.

Hvis du har kun 182 cm på langsiden, så kan du kun gå ca 38 cm opp.

Hvis du må gå opp 54 cm, så trenger du 260 cm bortover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk samme svar som laban, det forholdet du oppgir innebærer en vinkel på 16,6 grader.

Hvis du har kun 182 cm på langsiden, så kan du kun gå ca 38 cm opp.

Hvis du må gå opp 54 cm, så trenger du 260 cm bortover.

Ha - da skal jeg kanskje klare meg selv om minstemann velger mer avansert matte enn den eldste. Jeg har ikke sett noen trigonometrisk funksjon på ca. 25 år.

Derimot ble store deler av ungdomsskoletiden hennes brukt på å konstruere tre- og firkanter. Det går visst aldri av moten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest MatteidiotenSoriaMoria

Se her ja - dette hadde dere atskillig mer kontroll over ennn meg ja :) Takk!

Dette forstår jeg rett og slett ikke, så jeg må spørre etter en teskje til:

Hvor mange % stigning innebærer 12 graders stigning. ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se her ja - dette hadde dere atskillig mer kontroll over ennn meg ja :) Takk!

Dette forstår jeg rett og slett ikke, så jeg må spørre etter en teskje til:

Hvor mange % stigning innebærer 12 graders stigning. ;o)

ca 21 %, dvs. 21 cm stigning pr 100 cm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se her ja - dette hadde dere atskillig mer kontroll over ennn meg ja :) Takk!

Dette forstår jeg rett og slett ikke, så jeg må spørre etter en teskje til:

Hvor mange % stigning innebærer 12 graders stigning. ;o)

Her er noe som kanskje kan være nyttig:

http://orakelet.info/8219

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha - da skal jeg kanskje klare meg selv om minstemann velger mer avansert matte enn den eldste. Jeg har ikke sett noen trigonometrisk funksjon på ca. 25 år.

Derimot ble store deler av ungdomsskoletiden hennes brukt på å konstruere tre- og firkanter. Det går visst aldri av moten.

Konstruksjon er jo morsomt da:-) Hørte i dag at de på ungdomsskolens kontor hadde utsalg av passere og linjaler, kr 20,- pr passer og kr 10,- pr linjal. Tipper de er lei av alle elevene som ikke har det med når de skal...*s*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konstruksjon er jo morsomt da:-) Hørte i dag at de på ungdomsskolens kontor hadde utsalg av passere og linjaler, kr 20,- pr passer og kr 10,- pr linjal. Tipper de er lei av alle elevene som ikke har det med når de skal...*s*

Det finnes utrolig mange dårlige passere, som ligger i sånne sett med linjaler osv. Så jeg er sikker på at det er et behov, ja.

Enten de har husket redskapene eller ikke :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MatteidiotenSoriaMoria

En til (søk på "stigning i prosent", så finner du flere):

http://no.wikipedia.org/wiki/Stigning

Må takke deg for tålmodighet og svar og sånt :)

Jeg søkte en del før jeg posta, og fant også en del brukandes informasjon og formler- problemet var bare at jeg ikke skjønte åssen jeg skulle bruke det :Þ

Prøvde å regne ut, men da jeg fikk negativ stigning, skjønte jeg at jeg var på svært tynn is.... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest MatteidiotenSoriaMoria

ca 21 %, dvs. 21 cm stigning pr 100 cm

Tusen takk for din tålmodighet/ dine teskjeer også :)

Prøvde å regne ut selv, men fikk negativt tall, og da ga jeg opp :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må takke deg for tålmodighet og svar og sånt :)

Jeg søkte en del før jeg posta, og fant også en del brukandes informasjon og formler- problemet var bare at jeg ikke skjønte åssen jeg skulle bruke det :Þ

Prøvde å regne ut, men da jeg fikk negativ stigning, skjønte jeg at jeg var på svært tynn is.... ;)

"Negativ stigning" får meg til å tenke på enkelte egenskaper ved alkoholrus...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...