Gå til innhold

NHD og andre: Stesolid og førerkort


Gjest Uheldig-gutt

Anbefalte innlegg

Gjest Uheldig-gutt

Hei!

Har nettop vært i en bilulykke og tenker veldi mye på det. Det gikk heldigvis bra med alle bortsett fra frontruten min. Fikk beslaglagt førerkortet midlertidig mens de etterforsker og skal avhøre meg.

Men noe jeg tenker mye på er medsinene jeg går på. Må ha tillatelse fra fylkeslegen for å kjøre pga. medisinene og min psykiske sykdom. Bruker Remeron 30 mg og Zyprexa 10 mg om kvelden. Dette er samme som sist gang jeg fikk fornyet førerkortet. Som eventueltmedisin så bruker jeg Stesolid 10 mg ved behov mot angst. Er så klart nøye med å ikke ta medisin når jeg skal kjøre, og venter til jeg har lov til å kjøre igjen. Men bekymrer meg litt for om de kanskje bruker for mye Stesolid. Kan dette være grunn til å inndra førerkortet? Siste månedene har jeg brukt rundt 1 måned på en boks (25 tabletter, 5 mg). Hvordan er reglene her? NHD? Er dette for høyt forbruk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Takker for svar! Betryggende å høre! Hva er egentlig grensen?

Grensen er 10 mg døgndose forutsatt monoterapi (at dette er den eneste medisinen som har tilsvarende sløvende virkning).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Uheldig-gutt

Grensen er 10 mg døgndose forutsatt monoterapi (at dette er den eneste medisinen som har tilsvarende sløvende virkning).

Blir Zyprexa og Remeron regnet som sånne tillegsmedisiner? De har jo begge rød varseltrekant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest det tror jeg

Blir Zyprexa og Remeron regnet som sånne tillegsmedisiner? De har jo begge rød varseltrekant.

Det blir de nok. Derfor burde du sikkert holde deg til en tablett i døgnet for sikkerhets skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nils Håvard Dahl, psykiater

Hva mener du som saken NHD?

For sikkerhets skyld bør du holde deg til 5mg.

Antar at du tar Zyprexa og Remeron på kvelden, så det er om natten og tidlig på morgenen at den sammenlagte effekten er mest uttalt. Utover dagen er den klart mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest zyprexabruker

For sikkerhets skyld bør du holde deg til 5mg.

Antar at du tar Zyprexa og Remeron på kvelden, så det er om natten og tidlig på morgenen at den sammenlagte effekten er mest uttalt. Utover dagen er den klart mindre.

Jeg blir likeglad og trøtt av zyprexa jeg. Burde kanskje ikke vært lov å ha for mye av det i blodet når man kjører.???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...