Gå til innhold

14-åring som røyker....


Gjest girnestenopp

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest brennmaneten

Jeg hadde sagt fra om at han ikke fikk mere penger av meg før han sluttet med dette, om jeg var mor eller far.

Ja, jeg ville skremt han skikkelig, han ville aldri vært velkommen i mitt hus med sigaretter.

Røyk blir man veldig fort avhengig av i denne alderen og det er veldig vanskelig å slutte igjen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest girnestenopp

Ta bort alt av pengestøtte inntil hun/han slutter å røyke.

Dette mener også faren, men moren er ikke enig. Hun mener at det skal snakkes, at det ikke hjelper å "straffe" eller ta bort goder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette mener også faren, men moren er ikke enig. Hun mener at det skal snakkes, at det ikke hjelper å "straffe" eller ta bort goder.

Da er det lite å gjøre. Om foreldrene ikke er enige, så kommer man ingen vei med noen former for sanksjoner. Det vil kun gjøre en til den "slemme" og den andre til den "gode".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette mener også faren, men moren er ikke enig. Hun mener at det skal snakkes, at det ikke hjelper å "straffe" eller ta bort goder.

Da må mora ta den enkle oppgaven å snakke snørrvalpen til rette så han stumper røyken da. Hun synes tydeligvis det er greit å betale for at guttungen ødelegger helsa si.

Ta ham med på besøk på en lungeavdeling med kols-pasienter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Onsdag1365380628

Da må mora ta den enkle oppgaven å snakke snørrvalpen til rette så han stumper røyken da. Hun synes tydeligvis det er greit å betale for at guttungen ødelegger helsa si.

Ta ham med på besøk på en lungeavdeling med kols-pasienter.

''Da må mora ta den enkle oppgaven å snakke snørrvalpen til rette så han stumper røyken da.''

Har du tenåring selv? Tydeligvis ikke......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Da må mora ta den enkle oppgaven å snakke snørrvalpen til rette så han stumper røyken da.''

Har du tenåring selv? Tydeligvis ikke......

Jeg tror Lillemus viser til at dette er morens valgte taktikk, så da får hun snakke til den "fantastiske" planen fungerer ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Da må mora ta den enkle oppgaven å snakke snørrvalpen til rette så han stumper røyken da.''

Har du tenåring selv? Tydeligvis ikke......

Jeg var ironisk. Mora mente jo her at straff og inndraging av lommepenger ikke var veien å gå, men det skulle prates for å få ungen til å stumpe røyken. Så hvis hun tror det er så enkelt så er jobben hennes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hidi, the scorpion

Toalt røykeforbud hjemme!

Hvis det ikke overholdes, fjerning av mobil, data etc. Si ifra på forhånd hva dere bestemmer er straffen, for ikke å overholde regelen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mamma mia mi

Hadde brukt lunchpausa mi der ungdommene står og røyker på ungdomsskolen om nødvendig. Vil bli rimelig flaut etterhvert for ungdommen at mamma står der.

Truet med å snakke med lærer/helsesøster om nødvendig, og prøvd å få til eventuelle tiltak sammen med de dersom ikke annet førte frem. Inndraging av lommepenger. Inndraging av data, spill og andre goder ift utetid.

Foreldrene bør prøve å finne ut om ungdommen er skikkelig nikotinavhengig eller om han bare ikke _vil_ slutte.

Mulig helsedirektoratet har laget veiledere, fins i hvertfall for forebygging av rus hos unge, men mulig det er rettet mer mot alkohol.

Ved røyking av tobakk er terskelen lavere ift å prøve å røyke hasj. Ville også tenkt på om ungdommen får tilbud om alkohol etc... Tror jeg ville fulgt med, snakket med foreldre, kjørt/hentet, rett og slett involvert meg mer og vist at jeg ikke godtok røyk/alkohol eller heller ikke godtok at han ikke respekterte meg som forelder når jeg satte grenser. Samtidig så må foreldrene prøve å ha en dialog på hva røyken er uttrykk for. Er det feks en måte å få innpass i en gjeng med, en måte å hevde seg på, passe inn, er han fysisk avhengig og bør trappe ned før han slutter? Er det flere som vil bli med han å slutte?

Kanskje helsesøster kan dra i gang røykeslutt-kurs?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjærringa

Jeg tror jeg hadde prøvd med "godprat" og fristelser. Forklare ordentlig hva du syns om dette, og sette opp en premie hvis han/hun slutter. F.eks førerkort til moped, ny mobil el.lign.

Forbud mot røyking hjemme, er selvsagt.

Straff og trusler hjelper lite på en 14åring, det tror jeg alle som har tenåringer i huset vet godt. Dessuten er det mange som prøver ut litt i den alderen. De fleste slutter av seg selv, og det blir bra folk av de fleste! Det er ikke verdens undergang akkurat, om de røyker i en periode. Jeg sier ikke at det er ok med røyking, men noen ganger må en sette "problemer" i et visst perspektiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at det finnes folk med kols som reiser rundt og forteller om livet sitt. Det er faktisk ganske skummelt. Evt. om du klarer å finne et sted hvor kols-pasienter behandles, og prøve å ta med tenåringen dit.

Det beste er jo om det er en ung som har kols. Dersom de er "eldgamle" så er det nok vanskeligere å forstå. For det er jo uendelig lenge til.

Jeg husker selv at jeg så en film på ungdomsskolen hvor vi så ei gravid dame som røyka. Da tok de ultralyd av fosteret som virkelig krympet seg for hvert drag. Venninna mi husker også denne filmen godt, så slike ting har i hvert fall en viss innvirkning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjærringa

Jeg vet at det finnes folk med kols som reiser rundt og forteller om livet sitt. Det er faktisk ganske skummelt. Evt. om du klarer å finne et sted hvor kols-pasienter behandles, og prøve å ta med tenåringen dit.

Det beste er jo om det er en ung som har kols. Dersom de er "eldgamle" så er det nok vanskeligere å forstå. For det er jo uendelig lenge til.

Jeg husker selv at jeg så en film på ungdomsskolen hvor vi så ei gravid dame som røyka. Da tok de ultralyd av fosteret som virkelig krympet seg for hvert drag. Venninna mi husker også denne filmen godt, så slike ting har i hvert fall en viss innvirkning.

Ja! Også kan man ta dem med på et rehabilitetssenter for trafikk-ofre hvis ungdommene noen gang skulle begynne å fable om å ta førerkort!

Og en tur på Blåkors hvis de tar seg en øl!

Og til Tjukkholmen hvis de spiser for mye en dag!

Og for ikke å snakke om: alle burde ta med ungdommene sine til en psykiatrisk klinikk på omvisning, så de kan se med egne øyne hva som kan skje hvis de bekymrer seg for mye over problemer som er kunstig konstruert.

Jeg syns tenåringer er flotte, flotte mennesker! De er i ferd med å bli voksne, og trenger å få egne erfaringer på godt og vondt. Hvis de ikke gjør noe direkte kriminelt, eller noe som kan føre til en umiddelbar død, syns jeg de må få litt spillerom.

Og JA, jeg har to kjekke tenåringer i huset. Ikke røyker de, og ikke drikker de. Men dette må være deres egne valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...