Gå til innhold

Fra -9 til +8 på en ettermiddag, skjønner lite


Gjest Svarttrost_bipolar

Anbefalte innlegg

Gjest Svarttrost_bipolar

Endret på medisindoseringen + hadde flere eksterne problemer for 4 uker siden, siden har jeg fått en depresjon som har spist seg inn i meg over tre uker, var til slutt totalt kjørt. Jeg sov to timer en formiddag, og da jeg våkna var alt mye lettere. Så - de neste timene, gikk jeg rett i taket. -9 til +8 på fem timer.

Så fort har det aldri svingt før, skjønner fint lite her jeg sitter. I dag har det endret seg igjen, akkurat nå er jeg usikker på hva som skjer. Føler det kan smelle i begge retninger. Hva tror du om at mine barn (8 og 11) er hos meg når det er sånn? Har tidligere fått råd om å unngå stimuli/inntrykk når jeg er såpass langt oppe, men vil samtidig at de skal få være her.

Burde sikkert tatt mer quetiapin også, for å klare å sove, men jeg er redd et sånt eksperiment fort ender med å gå ut over ungene, at jeg f.eks. ikke klarer å stå opp om morgenen og være der for dem.

Litt rotete dette, men spørsmålene er altså:

* Kan sykdomsbildet endre seg på denne måten, at jeg får så brå svingning når jeg ikke har hatt det før? Og i så fall hvilke faktorer påvirker en slik endring?

* Bør jeg skjerme meg helt, dvs også fra barna (alene med dem annenhver uke)

*Bør jeg øke dosen med quetiapin? Oppfatter dette mest som en etisk problemstilling.

Skal til en planlagt innleggelse på mandag, alt bør vel sees i lys av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

* Kan sykdomsbildet endre seg på denne måten, at jeg får så brå svingning når jeg ikke har hatt det før? Og i så fall hvilke faktorer påvirker en slik endring?

S: Ja, det kan det. Det kan være noe ved sykdommen som gjør det. Det kan også være noe med skifte av medikamenter.

* Bør jeg skjerme meg helt, dvs også fra barna (alene med dem annenhver uke)

S: Hvis du er manisk, synes jeg barna skal skjermes fra deg. Du vil også ha godt av det.

*Bør jeg øke dosen med quetiapin? Oppfatter dette mest som en etisk problemstilling.

S: Ja, du bør tilstrebe minst 6 timer sammenhengende søvn om natten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svarttrost_bipolar

* Kan sykdomsbildet endre seg på denne måten, at jeg får så brå svingning når jeg ikke har hatt det før? Og i så fall hvilke faktorer påvirker en slik endring?

S: Ja, det kan det. Det kan være noe ved sykdommen som gjør det. Det kan også være noe med skifte av medikamenter.

* Bør jeg skjerme meg helt, dvs også fra barna (alene med dem annenhver uke)

S: Hvis du er manisk, synes jeg barna skal skjermes fra deg. Du vil også ha godt av det.

*Bør jeg øke dosen med quetiapin? Oppfatter dette mest som en etisk problemstilling.

S: Ja, du bør tilstrebe minst 6 timer sammenhengende søvn om natten.

Takk for svar. Er ikke manisk, men veldig høyt oppe.

Nå plutselig virker det også som om medisinene har en helt annen effekt enn før, dvs mye mye kraftigere. Jeg blir bare mer og mer forvirra. Brukte 500mg quetiapin før, nå er det knock-out på 200.

Og zyprexa - brukte 5mg, er nå helt ute med 2.5.

Skjønner mindre og mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Det tror jeg.

Takk for svar. Er ikke manisk, men veldig høyt oppe.

Nå plutselig virker det også som om medisinene har en helt annen effekt enn før, dvs mye mye kraftigere. Jeg blir bare mer og mer forvirra. Brukte 500mg quetiapin før, nå er det knock-out på 200.

Og zyprexa - brukte 5mg, er nå helt ute med 2.5.

Skjønner mindre og mindre.

Det at de har like stor effekt men med mindre doser, er nok et tegn på at du er friskere :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svarttrost

Det at de har like stor effekt men med mindre doser, er nok et tegn på at du er friskere :-)

Kanskje du har rett, at det snur IGJEN og at i den korte overgangen er det litt ko-ko. I dag føler jeg meg på vei ned igjen, og på nedovertur er jeg ikke mottakelig for noe ekstra, er sløv nok som det er. SLITEN av dette :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest store elg

Kanskje du har rett, at det snur IGJEN og at i den korte overgangen er det litt ko-ko. I dag føler jeg meg på vei ned igjen, og på nedovertur er jeg ikke mottakelig for noe ekstra, er sløv nok som det er. SLITEN av dette :(

Forstår deg godt jeg.

Helgeklem fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanskje du har rett, at det snur IGJEN og at i den korte overgangen er det litt ko-ko. I dag føler jeg meg på vei ned igjen, og på nedovertur er jeg ikke mottakelig for noe ekstra, er sløv nok som det er. SLITEN av dette :(

Har du noen som kan være litt sammen med deg og barna? Jeg tenker at det hadde vært bra om en annen voksen kunne hjelpe til med å se om barna dine lider under at du svinger så sterkt akkurat nå - at det kanskje kan være vanskelig for deg å vurdere dette alene? Hvis en annen voksen kan være litt sammen med dere, så vil både du kunne få hvilt deg litt samt at barna også ble godt ivaretatt.

Jeg vil gjerne presisere at jeg oppfatter deg som å være en ansvarlig mor som er opptatt av å ivareta dine barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svarttrost

Har du noen som kan være litt sammen med deg og barna? Jeg tenker at det hadde vært bra om en annen voksen kunne hjelpe til med å se om barna dine lider under at du svinger så sterkt akkurat nå - at det kanskje kan være vanskelig for deg å vurdere dette alene? Hvis en annen voksen kan være litt sammen med dere, så vil både du kunne få hvilt deg litt samt at barna også ble godt ivaretatt.

Jeg vil gjerne presisere at jeg oppfatter deg som å være en ansvarlig mor som er opptatt av å ivareta dine barn.

Har dessverre ingen å spørre. De forsvant da jeg ble skilt. Føler jeg detter ned for hvert minutt nå. I morges var jeg helt fin, nå er hodt fullt av depressive tanker, og kroppen føles som bly. I går sprang jeg tur i fjellet. Syns alt for synd på meg selv, sorry.

Glad for at noen gidder å lese, og å kommentere. Takk for klem store elg.

Skal holde ut til søndag, samme hva. Da skal de til pappaen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dessverre ingen å spørre. De forsvant da jeg ble skilt. Føler jeg detter ned for hvert minutt nå. I morges var jeg helt fin, nå er hodt fullt av depressive tanker, og kroppen føles som bly. I går sprang jeg tur i fjellet. Syns alt for synd på meg selv, sorry.

Glad for at noen gidder å lese, og å kommentere. Takk for klem store elg.

Skal holde ut til søndag, samme hva. Da skal de til pappaen.

Bra at du skal legges inn på mandag, sånn at du forhåpentligvis kan bli litt mer stabil igjen. Synes du skal drøfte nøye med behandlingsapparatet hvordan du skal forholde deg til barna og deres behov i vanskelige faser. Kunne det være en ide å snakke med kommunen om mulighet for en form for støttekontaktordning/avlastningsordning - eller har du så godt samarbeide med barnas far at du kan be han hjelpe til i vanskelige faser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svarttrost

Bra at du skal legges inn på mandag, sånn at du forhåpentligvis kan bli litt mer stabil igjen. Synes du skal drøfte nøye med behandlingsapparatet hvordan du skal forholde deg til barna og deres behov i vanskelige faser. Kunne det være en ide å snakke med kommunen om mulighet for en form for støttekontaktordning/avlastningsordning - eller har du så godt samarbeide med barnas far at du kan be han hjelpe til i vanskelige faser?

Takk for innspill frosken. Kan spørre pappaen, men samvittigheten...

Har lovet pepperkakebaking i morgen ;(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...