Gå til innhold

Rød varseltrekant, hva menes egentlig med dette?


Gjest red triangel

Anbefalte innlegg

Gjest red triangel

Noen som vet hva som rettslig sett menes med dette?

Jeg diskuterte dette med en person som mener at da har du ikke lov til å kjøre bil uansett?

Selv mener jeg at man skal være aktsom og ikke kjøre i startfasen av medisineringen? At man skal kjenne på kroppen hvordan medisinen virker, venne seg til den og se om man blir veldig trett før man kjører bil?

Blir litt redd når jeg bruker sånne medisiner selv og kjører bil daglig. Hva om jeg kommer ut for noe, vil jeg da få skylden om det blir tatt prøve? Hva om jeg blir siktet, hvem er det som "kan gå god" for at den dosen og medisinen jeg bruker er lovlig?

Vil gjerne høre dine argumenter for og imot og hva loven sier om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest red triangel

Her er hva lommelegen.no sier om dette:

http://www.lommelegen.no/php/sl/artikkel.php?visart=4758

"Rød trekant betyr at man kan bli påvirket evt ruset, få nedsatt yteevne og forlenget reaksjonstid. Dette igjen betyr at man ikke bør kjøre bil, betjene farlige maskiner og mye mer, når man bruker slike medisiner."

Det er en slik oppfatning han jeg snakket med hadde også. Hvor i loven står det evt noe annet?

Hva om jeg kolliderer og motparten dør, får jeg da skylden? Hvem er det som bestemmer dette?

Det er jo ikke bare sobril, xanor osv som har rød varseltrekant. Remeron, orfiril og mange flere har jo også det. Hva er forskjellen på en rød varseltrekant på en paralgin forte og en orfiril? Og hvem er det som ser den forskjellen ved en ulykke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Rød trekant betyr at man kan bli påvirket evt ruset, få nedsatt yteevne og forlenget reaksjonstid. Dette igjen betyr at man ikke bør kjøre bil, betjene farlige maskiner og mye mer, når man bruker slike medisiner."

Det er en slik oppfatning han jeg snakket med hadde også. Hvor i loven står det evt noe annet?

Hva om jeg kolliderer og motparten dør, får jeg da skylden? Hvem er det som bestemmer dette?

Det er jo ikke bare sobril, xanor osv som har rød varseltrekant. Remeron, orfiril og mange flere har jo også det. Hva er forskjellen på en rød varseltrekant på en paralgin forte og en orfiril? Og hvem er det som ser den forskjellen ved en ulykke?

Står det ikke om det i pakningsvedlegget? Mener det gjorde det på noen medisiner jeg brukte en gang. At det stod noe slikt som at en skulle unngå å kjøre o.l. til en ble kjennt med hvilken effekt medisinene hadde.

Det er vel slik at du får skyden dersom det var din feil uansett om du bruker medisiner eller ikke, dersom det var den andres feil så får du jo ikke skyden. Muligens kan det vel virke skjerpende i en situasjon der du får skylden, men det må jo vurderes i hvert enkelt tilfelle.

Det som står i veitrafikkloven er vel noe slik som at du ikke skal kjøre om du ikke er i stand til å gjøre det på en forsvarlig måte. Så det blir vel til at dersom du kjenner at medisinene påvirker dine evner til å kjøre sikkert så skal du ikke gjøre det.

Håper noen korrigerer om jeg tar feil, for jeg vet ikke om det er slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legen min som nylig hadde vært på kurs hadde lært at reglene for sløvende medisinerog kjøring er mye strengere enn tidligere antatt. Det betyr nulltoleranse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...